Na naší škole se zaobíráme myšlenkou začlenit tablety do vzdělávacího procesu. Protože štěstí přeje připraveným, tablety jsme okamžitě nezakoupili, ale začali přemýšlet o tom, jak se na ně připravit. Naše škola sestává z více pracovišť. V první fázi uvažujeme o nasazení tabletů na dvě pracoviště, jedno s 200 žáky, druhé se 150 žáky.
Na kladech využití dotykových zařízení se zřejmě shodneme všichni (téměř). Ale jaká úskalí čekají školu, která se rozhodne řádně připravit?
O tom, zda nakoupit zařízení s iOS nebo Androidem toho již bylo napsáno dost. Atraktivním se však stane i Windows, které nabídne firma Microsoft zdarma pro levná zařízení (pouze však pro ty s úhlopříčkou menší než 9 palců) [1]. I tak stojí tato alternativa za úvahu.
Pokud chceme využívat zařízení ve více učebnách najednou, je nutno v našem případě navýšit konektivitu ze současných 40 Mb/s na 100Mb/s. Pokrytí wi-fi signálem je složitější. Wi-fi pokrytí máme neúplné. Škola již nyní disponuje oddělenými sítěmi pro žáky a učitele. Ve škole jsou zřízeny wi-fi koutky (kam dosáhne vysílač). Pro úplné pokrytí školy zvažujeme nákup všesměrových antén.
Síť bude třeba rozdělit na více SSID, ideálně podle počtu učeben, kde se bude s tablety pracovat. K tomu je k dispozici více řešení. My uvažujeme o dvou možných. Prvním je zařízení Ubiquiti UniFi [2]. Toto zařízení spojuje anténu pro šíření wi-fi s možností jeho podrobné správy. S jednou jednotkou je možné vytvořit až čtyři SSID s různou úrovní zabezpečení a rychlosti. Zde můžeme počítat s částkou 1500 Kč za jednotku. K pokrytí cca třicetimetrového patra jsou potřeba tři až čtyři jednotky.
Druhá varianta, podle mne výhodnější a komplexnější, počítá s nasazením BYOD (Bring Your Own Device). Musíme brát v úvahu, že žáci nebudou využívat pouze školní zařízení, ale budou si chtít do výuky nosit svoje vlastní. Ideální řešení v tomto případě nabízí technologie Hewlett - Packard[3]. Poskytuje celu řadu služeb. Kromě možností uvedených u zařízení Ubiquiti, umožňuje navíc registraci více zařízení u jednoho žáka pod jedním účtem, přístup k síti pouze vybraným zařízením, omezovat přístup dle časového rozvrhu. K dalším výhodám patří monitorování činnosti a selektivní filtrování webových stránek. Všechny události jsou ukládány a lze je zpětně vyhledat. U školy s cca 300 uživateli musíme ovšem počítat s paušální cenou cca 5000 Kč za měsíc. Škola může využít i jiná řešení BYOD. Cena se odvíjí od počtu licencí přístupových bodů.
Pokud budou tablety poskytovány žákům pouze během výuky, je třeba umožnit jejich skladování a dobíjení. K tomu je nutné zřídit prostory s dostatečnou elektroinstalací. Dále je třeba zabezpečit skladovací prostory proti vloupání.
Když zapůjčíme tablety domů, musíme počítat s možností, že žák přinese zařízení vybité. V tomto případě by bylo nejvhodnější zřídit ke každému pracovišti žáka zásuvku. To je však finančně velmi náročné. Řešením je umístit na obvodové stěny tříd zásuvkové lišty. Žáci, kteří mají zařízení vybitá, se prostě přesunou do lavic situovaných po obvodu třídy.
Poslední technickou poznámkou je řešení zastaralosti nebo opotřebení či zničení zařízení. Žákovi po dobu školní docházky jistě nevydrží pouze jeden tablet. Zde musí škola plánovat výdaje s ohledem na jejich náhradu a servis.
Vhodných výukových aplikací pro tablety je dle mého názoru minimum. Tablet ovšem nemusíme nutně chápat jako interpreta instruktivního vzdělávání. Cloudové služby (například Dokumenty Google) a multimediální schopnosti tabletů, nabízejí tvořivému učiteli spoustu možností, jak je k výuce využít.
Neodpustím si poznámku. Myšlenka digitalizace učebnic mi nepřijde jako hloupý nápad. Sám jsem otcem "čtvrťáka" a vím, jak je těžká jeho školní brašna. Kdyby byly učebnice ještě multimediální a interaktivní, tím lépe.
Nejvíce přemýšlíme o tom, zda zařízení žákům poskytovat pouze ve škole nebo jim je zapůjčit po dobu trvání školního roku i domů. Pokud bychom zvolili druhou možnost, bude třeba tuto zápůjčku právně ošetřit smlouvou se zákonnými zástupci (ztráta nebo zničení, porušování autorských práv, využívání zařízení k rizikovému jednání na internetu...).
Myšlenka, že tablety usnadní učitelům práci, je zcestná. Právě na pedagogy budou kladeny zvýšené nároky na zvládnutí zařízení a přípravy na hodiny. Zde čeká školu asi největší díl práce. Především, přesvědčit učitele, že vhodné využití tabletů ve výuce je přínosem pro žáky. A navést je na to, co je vhodné využití. Pro některé pedagogy to bude znamenat radikální změnu v přístupu k vyučovacímu procesu.
Využití tabletů ve výuce přináší jistě spoustu pozitiv. Naše škola vzdělává i žáky v praktických školách a učebních oborech typu E (navazují na ZŠ praktické). U některých z nich není vůbec samozřejmostí, že mají doma přístup k internetu, někteří nemají doma ani počítač. Představte si, že zadáte úkol, k jehož řešení mají žáci vyhledat zdroje na internetu a nasdílet učiteli výsledek. Cítíte, jak se digitální propast rozšiřuje?
Pro školu nese zavedení tabletů do výuky mnohé problémy. Ty finanční a organizační se dají zvládnout. Nejtěžším úkolem je naučit se s tablety efektivně a tvořivě pracovat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.