Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Virtuální Vikingové

Ikona informativni

Virtuální Vikingové

Autor: Radek Vopršálek
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek popisuje zajímavou aktivitu Lynbrook High School z kalifornského San Jose, kde se organizovaná skupina žáků zabývá podporou zavádění technologií do výuky a pomocí učitelům
Klíčová slova: integrace technologií, Lynbrook High School, Angela Estrella, pomoc učitelům, hodnocení aplikací, online nástroje

Pod pojmem „Vikingové“ se bezprostředně většině lidí vybaví skandinávští mořeplavci, ale co když k tomu přidáte virtuální? Takto sami sebe nazývají členové týmu studentů v kalifornské škole Lynbrook High School. Jejich primární snahou je pomáhat učitelům ve využívání technologií při výuce a informovat je o aktuálních technologických inovacích ve vzdělávacím prostoru. Cílem Virtuálních Vikingů je zajistit, aby studenti i učitelé byli ve využívání technologií na stejné úrovni, přestože mezi těmito skupinami existuje generační rozdíl (generace X a Y, tzv. síťová).

Patronkou Virtuálních Vikingů je Angela Estrella, která byla původně na Lynbrook High knihovnicí. Jenže, jak začala být škola vybavována počítači (dnes jich má 800 a k tomu 20 interaktivních tabulí), stávala se z ní stále více administrátorka nezvládající školní technologie spravovat a navíc metodicky pomáhat učitelům. Proto na začátku školního roku 2012 inspirována projektem Mouse vytvořila malou skupinu žáků, kteří byli nejvíce ochotni pomoci a nazvala je „Virtuální Vikingové“. Tato skupina pro svou činnost využívá 3 základní principy: průzkum (vhodnost aplikací), pokrok a pomoc při vývoji a používání technologií. [1]

Následující video propaguje činnost Virtuálních Vikingů. Ukazuje je v roli hrdinů zachraňujících paní učitelku v situaci, kdy se jí technologie ve třídě doslova rozpadají.

Virtual Vikings

Problémem je, když učitelé nedokážou udržet krok s rozvojem nejnovějších technologií, vyučují prostřednictvím „zastaralých“ postupů a nové neumějí efektivně využít. S tímto problémem se můžeme setkat na většině škol, a to na všech úrovních. Jedním z důvodů může být jejich zaneprázdněnost či přepracování. První zkušenost s novými technologiemi musí být pro učitele pozitivní. Proto Angela Estrella přišla s nápadem zavést Virtuální Vikingy, kteří by měli pomoci řešit problémy v oblasti IT na akademické půdě, a také zlepšit komunikaci ohledně technologií v rámci školní komunity.

Jednou z hlavních činností Virtuálních Vikingů je testování ve výuce použitelných nástrojů a aplikací. Aby byl postup všech jednotný, vypracovali si seznam kritérií, podle nichž hodnotí udělováním známek 1 až 7:

  • Jak bylo těžké naučit se využívat tento nástroj?
  • Jaká je uživatelská přívětivost tohoto nástroje?
  • Je nápověda dostatečná?
  • Jak často se vyskytují technické problémy?
  • Má nástroj potenciál podporovat kreativnější proces učení?
  • Má nástroj potenciál podporovat spolupráci s ostatními?
  • Pomáhá nástroj zlepšit vlastní vzdělávání?
  • Jaké jsou největší výhody a nedostatky nástroje?

Výstupem této činnosti Vikingů je přehled nejdůležitějších podpůrných aplikací (nástrojů) použitelných v každodenní činnosti školy. Ne všechny zkoumané aplikace (nástroje) vyhovují. Důraz ve výběru je kladen na vzdělávací hodnotu a využitelnost. Důležité je, aby doporučené aplikace byly pokud možno jednoduché, interaktivní, zábavné a aby uživatele nadchly nejenom při prvním spuštění, ale aby byla naděje na vytvoření dlouhodobé vazby. Bohužel se často setkáváme s aplikacemi, které mají vysokou vzdělávací hodnotu, ale nízkou využitelnost. Ne nadarmo se říká: „V jednoduchosti je síla.“

Přehled Vikingy doporučovaných aplikací:

 

Mezi nejdůležitější položky na seznamu Vikingů dle mého názoru patří uložiště (např.: Dropbox, Google Disk), organizéry (např.: Evernote, iCalendar), textové a prezentační editory (např.: MS Office, Google Docs, Prezi) a v neposlední řadě též sociální sítě (např.: Facebook, Twitter ).

Angela Estrella doporučuje zkoumat aplikace ve dvou krocích. Prvním je vyzkoušet si demoverzi, a to pokud možno bez zbytečného registrování. Teprve když aplikace vyhovuje, má smysl přistoupit k založení „žákovského“ účtu. [2]

K náplni činnosti Virtuálních Vikingů patří též účast na konferencích zabývajících se edukačními technologiemi, kde se schází nespočet učitelů i firem a snahou je vzájemně se obohacovat. Jednou z posledních byl EdSurge Tech for Schools Summits 2014 s mottem: Hraj, objevuj, poslouchej a poděl se. Na konferenci se řešily otázky typu: Jaké technologie mají význam pro vaše studenty?, Jaké technologie mohou podporovat lepší učení?, a mnoho dalších.

Jednou ze školních akcí Virtuálních Vikingů je tzv. Tech Menu Day, kde prezentují a probírají s učiteli aktuální postřehy a poznatky z oblasti edukačních technologií, odpovídají na jejich otázky či připomínky a snaží se najít společné řešení pro zlepšení výuky. Ve skutečnosti Vikingové též významně ovlivňují rozhodování o nákupu softwarového vybavení. Škola může ušetřit a vyvarovat se zbytečného utrácení za programy a služby, které nemusejí být plně využívány.

Co dodat závěrem, Virtuální Vikingové jsou malá skupina s velkým potenciálem a silou vedoucí ke zlepšení uživatelské zkušenosti s technologiemi mezi učiteli a žáky. Díky nim se daří sjednotit úsilí při zavádění technologií vedoucí ke společnému cíli, a to k lepšímu vzdělávání obecně. Přes všechny výhody a pokrok, který technologie přinášejí, bychom ale neměli zapomínat, že nejsou samospasitelné a mohou klidně přestat fungovat.

Zamysleme se ještě nad tím, zda by tento nápad bylo možné realizovat i v českých školách? Je zřejmé, že existuje mnoho učitelů, kteří při využití technologií ve třídě spoléhají na technicky zdatné žáky. Virtuální Vikingové ale dělají něco trochu jiného. Nejsou jen pomocníky, jsou učitelům partnery. Zde nejde jen o nikdy nekončící asistenci. Jde o podporu učitelům naučit se pracovat s technologiemi samostatně. Jedině tak totiž mohou být do výukového procesu integrovány skutečně metodicky správně. Bylo by zajímavé zjistit, jak by se na podobnou aktivitu dívali ti naši učitelé, kteří tuto „pomoc“ nejvíce potřebují? Dokáže si starší generace učitelů alespoň v omezeném rozsahu představit, že se může učit od žáků?

 

Další zajímavé odkazy:

 

Citace:
[1] - WAN, Tony. Lynbrook's 'Virtual Vikings' Rule. 2012. [cit. 2014-6-11]. Dostupný z WWW: [https://www.edsurge.com/n/virtual-vikings].  
[2] - ESTRELLA, Angela. Improving the Usability of Edtech Tools at the Welcoming Door. 2014. [cit. 2014-6-11]. Dostupný z WWW: [http://amestrellaworld.blogspot.cz/2014/01/improvi...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 04. 09. 2014
Zobrazeno: 3797krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
VOPRŠÁLEK, Radek. Virtuální Vikingové. Metodický portál: Články [online]. 04. 09. 2014, [cit. 2019-11-21]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/18883/VIRTUALNI-VIKINGOVE.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Pavlína HublováVloženo: 04. 09. 2014 08:41

Je skvělé, když někteří učitelé dokáží přijmout pomoc - a dokonce i od svých žáků. Děkuji za článek.