Odborný článek

Bitva o B-R5RB

21. 7. 2014 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Rudolf Zscherp

Anotace

Informace o mimořádné události, která se odehrála ve virtuálním prostředí hry EVE Online - o rekordní bitvě, do níž se po dobu 20 hodin zapojilo najednou 4 tisíce hráčů z celého světa. Pro nás má velký význam sledovat, jaké vlastnosti počítačové online hry mají, protože učí celou řadu pro život v současném světě důležitých kompetencí.

Již 11 let uplynulo od uvedení online počítačové hry EVE Online. Tvůrci tohoto titulu připravili pro hráče rozsáhlý svět s prakticky neomezenými možnostmi. Děj se odehrává kdesi ve vzdálené budoucnosti, kdy lidstvo objevilo červí díru vedoucí do neprozkoumaných částí vesmíru. Zde začíná hráčův úděl – nekonečné putování vesmírem, obchodování, těžba surovin, výroba vesmírných lodí a stanic. EVE Online má již více než půl milionu příznivců.

Na rozdíl od ostatních online počítačových her nabízí EVE unikátní herní mechanismy, komplexní chování trhu se surovinami i zbožím a ze všeho zřejmě nejvíce lákavou vlastnost - absolutní volnost ve všech směrech, kterými se hráči mohou vydat. Nejsou dány žádné hranice, hráči mají možnost si sami vybrat, jakou roli bude jejich postava zastávat - od obchodníků přes piráty či bezpečnostní složky až po těžební magnáty či vůdce výrobních kartelů. Hráči mohou vlastnit i vesmírné stanice dokonce i celé části vesmíru. Plněním svých rolí, obchodováním, realizací misí aj. si postava zajišťuje příjem místní měny zvané ISK (Interstellar kredits). Jednotlivec v tomto světě nemá až takový vliv na události, proto je každý členem určité korporace, ať už nehráčské nebo vytvořené hráči. Ambicióznější nadšenci mohou své korporace spojit do tzv. aliancí a tím získají možnost zasahovat se svými spoluhráči do světa mnohem výrazněji. Nejvyšší cíl hry není daný (stejně jako u valné většiny online her), obsah a zápletky tedy tvoří sami hráči.

Pozadí bitvy

Na konci ledna 2014 tento rozsáhlý online svět zaznamenal největší bitvu, jaká se kdy ve virtuálním prostředí odehrála. Více než 20 hodin s účastí více než 4000 hráčů trval masivní konflikt způsobený neúmyslným nezaplacením daně za údržbu v sektoru B‑R5RB, který pro alianci N3/PL představoval klíčový prostor pro jejich flotilu. Nepřátelská aliance CFC/Rus v této chybě viděla příležitost, jak svého soka oslabit a samozřejmě této šance využila. Během následujících dvou desítek hodin nebylo možné spatřit nic jiného než salvy ze zbraní a vybuchujících vesmírných lodí. Bitva se proměnila v lov v momentě, kdy velitel aliance N3/PL zavelel k ústupu. Ztráty byly na obou stranách obrovské. Sice se jednalo o virtuální bitvu, nicméně její následky pocítili nejen členové zmíněných aliancí, ale dokonce se tato událost odrazila i na chování celého EVE trhu – na cenách a dostupnosti služeb, surovin ad. Zajímavé momenty z bitvy můžete vidět na následujícím videu.

Footage from the Titanic Struggle of B-R

 

Motivace

Více než 20 hodin soustavného soustředění, kooperace, taktizování – pro běžného člověka těžko představitelné. Zároveň však také odpoutání se ze světa plného starostí a povinností, tedy jakýsi "koutek" pro člověka, kde si chce od skutečného světa odpočinout a ulevit mysli. Co je tedy tím pomyslným motorem, který hráče EVE Online pohání dopředu? Co je na této hře tak unikátní, že dokáže dokonce i táty od rodin připoutat k displeji po takovou dobu?

  1. Složitost

Již několikrát zmíněná složitost a rozsáhlost celé hry každému nevyhovuje. Velkou část herní doby stráví hráč přemýšlením, plánováním a počítáním. Některé části hry např. trh a obchodování připomínají spíše práci burzovního makléře nebo obchodníka. Pro úspěšné zvládnutí je zapotřebí i trocha fantazie, ochota spolupracovat a určitá dávka trpělivosti. Mladší hráči dnes (bohužel) preferují spíše jednodušší hry nevyžadující náročné dovednosti. I proto je dle vyjádření na oficiálním fóru této hry průměrný věk hráčů kolem 30 let.

  1. Čas jsou peníze

Známé rčení, které ve světě EVE Online platí dvojnásob. Mechanismy tohoto světa jsou velice úzce svázány s časem. Učení dovedností potřebných pro ovládání lodí, cyklus těžení, výroba lodi - to vše kromě materiálu zabírá také čas. Příkladem může být učení dovednosti pro řízení těžební lodi, které na třetí z pěti úrovní trvá něco málo přes 3 hodiny reálného času. A to je jenom jakýsi rychlokurz, který by se dal v reálném světě přirovnat k seznámení s řízením motorového vozidla. Aby postava mohla pilotovat, je třeba disponovat určitou sadou dovedností. Extrémním příkladem může být mateřská loď zvaná Titan, na kterou je potřeba kvalifikaci té nejvyšší úrovně, jejíž získání trvá přibližně 3 měsíce! Po zjištění, že i v nejlepších podmínkách se taková loď staví odhadem tak půl roku, spousta hráčů nemajících dostatečnou výdrž a motivaci rezignuje. Povšimněte si, že se vlastně jedná o přípravu na skutečný život.

  1. Spolupráce

Svět EVE Online je natolik rozsáhlý, že spolupráce s ostatními hráči je nezbytná. Jen hrstka hráčů hraje jen za sebe, což nikdy nemá dlouhého trvání - buď hrát přestanou, nebo se nakonec přidají k nějaké skupině. Hra sólo nemá žádné výhody, ba naopak to hráče spíše odradí. Pro lepší představu se nabízí analogie ze života - dokážete si představit, že byste založili firmu, vlastními silami postavili kancelářskou budovu, dělali účetnictví, uklízeli…?

  1. Risk není vždy zisk

Svět EVE Online nabízí mechanizmy odpovídající realitě. Pokud například učiní bankéř špatnou investici, o kapitál přijde. Pokud architekt navrhne nestabilní budovu, zřítí se. Pokud je vaše loď nebo stanice zničena, prostě o vše přijdete a musíte začít od nuly. Podobnost se skutečným životem je značná, jen rizika jsou menší. Ani zde však nejsou nulová. Jen si zkuste představit, co by s vámi udělalo, kdybyste se s vaší lodí, které jste věnovali více než půl roku svého času, dostali ve špatný čas na špatné místo.

  1. Platební model

Hra samotná je ke stažení zdarma, ovšem hraní zdarma není. Hráč má na výběr dvě možnosti:

a. měsíční poplatek (cca 400 Kč);
b. výměna in-game měny (ISK) za pilotní licenci (PLEX) umožňující měsíc hraní.

Pokročilejší hráči tedy hrají většinou zadarmo, což je zjevně záměr vývojářů. Vede to k ještě větší motivaci se do tohoto světa plně ponořit.

Ztráty

Velkou zajímavostí je pak přepočet ISK na reálnou měnu. Vezmeme-li v potaz, že cena jedné pilotní licence zhruba 600 miliónů ISK (aktuální vývoj trhu), vychází zhruba 1 500 000 ISK / 1 Kč. Cena mateřských lodí se pohybuje v řádu desítek miliard ISK. Pokud k lodi připočteme i vybavení, může se její cena vyšplhat zhruba na 70 miliard ISK, což je v přepočtu zaokrouhleně 50 000 Kč! Podle informací z bitvy o systém B‑R5RB přišly obě strany o 75 lodí Titan, což jen za tyto lodě v přepočtu činí neuvěřitelné 3 750 000 Kč. Celkové ztráty se podle několika zdrojů pohybují až na hranici 300 000 amerických dolarů (6 miliónů Kč). Až taková tedy může být cena za 20 hodin bitvy způsobené neúmyslnou chybou.

Závěr

Svět EVE Online poskytuje velmi široké možnosti a nabízí prostředí ne až tak odlišné od reálného světa. Hráči velmi brzy pochopí, že svými rozhodnutími ovlivňují nejen sebe, ale i své okolí a za svá rozhodnutí musí nést odpovědnost. Riziko ztráty investovaného času a peněz není zrovna příjemné a je faktorem, který hraje obrovskou roli v motivaci a rozhodnutích účastníků tohoto virtuálního světa.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Rudolf Zscherp

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.