Spomocník Neformální vzdělávání Vzdělání, vzdělání... neformální vzdělávání a jeho společenská prospěšnost (2. část)
Odborný článek

Vzdělání, vzdělání... neformální vzdělávání a jeho společenská prospěšnost (2. část)

26. 8. 2014 Neformální vzdělávání Spomocník
Autor
Daniela Havlíčková

Anotace

V přecházejícím článku, v 1. části, jsme si vysvětlili pojem neformální vzdělávání a jeho uznávání prostřednictvím úsilí projektu K2 a klíčové aktivity KA 02. Jde nám tedy o uznávání neformálního vzdělávání ve čtyřech rovinách. V dnešním článku si připomeneme první rovinu uznávání neformálního vzdělávání – uznávání společenské prospěšnosti neformálního vzdělávání. Společenská prospěšnost – co to znamená? Jinak řečeno – užitečnost, zisk, profit pro společnost.

Začneme z pohledu širšího, z pohledu Evropské unie (EU). Od svého vzniku mělo Evropské hospodářské společenství (EHS) jasnou představu o významu vzdělávání a odborné přípravy a jejich vlivu na hospodářskou integraci. Lidské zdroje představují v tomto pojetí významný potenciál ekonomiky. Vyšší vzdělání je navíc velkou výhodou pro volný pohyb osob. Požadavky na kvalitu a systémy vzdělávání se nejprve týkaly srovnatelnosti kvalifikací, uznávání diplomů a zapojení sociálních partnerů do vzdělávání. V rámci prevence nezaměstnanosti byl kladen důraz na adaptabilitu a zaměstnatelnost absolventů škol. Role vzdělávání v EU stále roste.

Strategický rámec evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě vedle vize rozvoje vzdělávání v Evropě do roku 2020 vyjmenovává celkem čtyři strategické cíle, které odpovídají komplexnímu zaměření na celoživotní učení (ať již formální, neformální či informální):

 

1. realizovat celoživotní učení a mobilitu,

2. zlepšit kvalitu a efektivitu vzdělávání a odborné přípravy,

3. prosazovat spravedlivost, sociální soudržnost a aktivní občanství,

4. zlepšit kreativitu a inovace, včetně podnikatelských schopností, na všech úrovních vzdělávání a odborné přípravy.

Cílovou skupinou projektu K2 –kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání, zejména klíčové aktivity KA 02, jsou pracovníci pracující s dětmi a mládeží v NNO. Cíle projektu přímo souvisí s naplňováním výše uvedených cílů.

Ještě jednou pojďme zpět k otázce v úvodu: Společenská prospěšnost – co to znamená? Odpověď zní: užitečnost, zisk, profit pro společnost. Je možné říci, že nabídka a hlavně realizace neformálního vzdělávání a vytváření podmínek pro neformální vzdělávání prostřednictvím volnočasových aktivit dětí a mládeže a všech těch, kteří se věnují práci s dětmi a mládeží, je společensky prospěšná. Zkvalitnění nabídky neformálního vzdělávání, neformálních aktivit ze strany rozmanitých NNO pracujících s dětmi a mládeží s sebou přináší společenskou prospěšnost. Kvalita volnočasových nabídek pro ohleduplné a správné vyžití dětí a mládeže pak nabízí větší možnost využít volný čas jinak než doma a také možnost osobního i osobnostního rozvoje.

Součástí neformálního vzdělávání je také dobrovolnictví. Mnoho NNO pracujících s dětmi a mládeží pracuje na bázi dobrovolnictví, zapojuje se do projektů podporujících dobrovolnictví, vytváří podmínky pro výjezdy mladých doborovolníků do zahraničí, hostí ve svých organizacích evropské doborovolníky i dobrovolníky z jiných zemí. Společenskou prospěšnost dobrovolnictví je možné dokonce vyčíslit. V současné době se uvádí, že výnos dobrovolné práce je cca 1 mld. Kč při kalkulaci s průměrnou mzdou cca 130 Kč/1 hod a úspora rodin v důsledku dobrovolného provádění volnočasových aktivit je cca 4 mld. Kč.

Všem těm, kteří jsou společensky prospěšní a své dobré volno nabízejí v rozmanitých sférách života společnosti, patří velký dík. Společnost sama se bez dobrovolníků neobejde, je skvělé, že neziskovky, jejich nabídka a veškerá činost a práce všech těch zapojených lidí/doborovlníků je tak rozmanitá. O to zajímavější, rozmanitější a barevnější, a snad i šťastnější, může být i život těch, kteří mají zájem o jednotlivé aktivity, o neformání vzdělávání. Touto cestou rovněž mohou být naplňovány strategické cíle v oblasti vzdělávání. A věřme, že společenská prospěšnost neformálního vzdělávání bude postupně zřetelněji uznávána ať už vzdělavateli, zaměstnavateli, kamarády, představiteli obcí, měst i státu, ale i těmi, kteří jsou příjemci neformálních aktivit, tedy cílovou skupinou. Za KA 02 alespoň upřímné DÍKY.

 

 

Autor
Daniela Havlíčková

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Vazby na další články: