Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Fenomén online hry

Ikona informativni

Fenomén online hry

Autor: Tomáš Jakubička
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zamyšlení nad značnou oblibou online her u současné generace studentů SŠ podložené vlastním průzkumem autora na třech školách.
Klíčová slova: závislost, anketa, komunita, online hry

Online hrám jsem se rozhodl věnovat tak trochu ze zvědavosti, hlavně ale kvůli potvrzení mého přesvědčení, že je hraje více jak 50 % mladistvých. Je to aktivita, která se velice rychle rozšiřuje (viz Bitva o B-R5RB). Tyto hry však neoslovují pouze mladistvé, ale přitahují téměř všechny věkové kategorie. Stačí se podívat na Facebook, kde své úspěchy z online her hráči sdílí. Já sám jsem ještě před třemi lety hrál opravdu hodně. I teď mě to velice láká, ale naštěstí odolávám. Online hry jsou opravdu šílený žrout času a myšlenek. Když jsem hrál, stále jsem myslel na to, co postavím, jak si vylepším město, kdy zaútočím. A to je ten hlavní důvod, proč mě zajímá, jak jsou na tom s hraním dnešní mládež.

Specifikace

Online her je veliké množství. Já osobně dávám přednost strategiím. To jsou ty hry, v nichž si hráč například buduje vlastní město, těží suroviny a stále kliká na nějaké akce. Jsou jak bojové, tak i budovatelské. Když vás pohltí, jen těžko se jich vzdáváte. V této kategorii je přibližně 150 různých online her a jejich počet stále narůstá. Každá z nich má ještě několik světů, kde se dá hrát. Reklamy lákají (nemusíte nic instalovat, hrajete s tisíci hráči a tvoříte komunity, hraní je zdarma). Toto jsou lákadla, která vám umožní začít hrát a zároveň vás drží v situaci, kdy chcete stále kontrolovat své panství. Dokonce můžete hru ovládat z různých zařízení, což zvyšuje pokušení kliknout si na ni například během školní výuky či o přestávce. Mít tisíce spoluhráčů znamená i tisíce soupeřů po celém světě, hra tedy nikdy nespí. Hráč může být napaden ve dne v noci. Hra je zdarma často jen zpočátku. Většina her dnes využívá tzv. mikrotransakcí, což funguje většinou tak, že když vás hra zaujme, vede vás k potřebě si za různé bonusy koupit vylepšení, urychlení, a díky tomu stoupat v žebříčku slávy.

Zprvu se zdá, že stačí u hry sedět 5 minut a je to. Ale za hodinu u toho hráči sedí znovu. Najednou je to 10minut a dál a dál, až se u hry tráví hodiny, dny a noci. Často, když u hry uživatel tráví tolik času, chce být lepší a lepší. Nakonec se neubrání a nějaké to vylepšení si koupí, což může skončit i útratou několika set korun měsíčně.

Anketa

Učím celkem na třech středních školách a učilištích, kde jsem nechal svoje žáky vyplnit online anketu. Jednalo se o žáky prvních a druhých ročníků maturitních i učňovských oborů. Anketu jsem nastavil tak, aby ti, kteří nehrají, přeskočili všechny otázky a dostali se rovnou na konec. Tím jsem alespoň částečně eliminoval vymyšlené odpovědi. Hráči odpovídali na otázky, které by měly charakterizovat, kolik času a peněz do hraní dávají, a jak moc jsou na hrách závislí. Otázky jsou uzavřené, především jde o výběr z několika možností, díky čemuž bylo zpracování výsledků značně usnadněno.

Celkem se zúčastnilo 177 respondentů. Do věkového filtru 15 – 23 let jich patřilo 160, z toho 59 dívek. Z ankety vyplynulo, že 105 respondentů (tedy 65,6 %) online hry hraje. Z toho celých 56 % tvrdilo, že hrají pouze 1 hodinu denně. 15,6 % hraje 4 a více hodin.

Docela zajímavá byla zjištění týkající se utracených peněz za hraní. Naštěstí 50 % za hry nikdy neutratilo ani korunu, ale 11,3 % hráčů již utratilo více než 1000 Kč. Jeden žák se mi dokonce svěřil, že utratil více než 30 000 Kč, což je tedy alarmující.

Výsledky ankety mě překvapily. Popravdě jsem čekal, že online hry hraje více studentů a tráví u hry ještě více času. Také mě udivilo, kolik peněz jsou žáci za hraní ochotni utratit. Všechny otázky a jejich odpovědi s vyhodnocením najdete zde.

Závěrem

Každý z nás si z této drobné ankety, která proběhla na třech středních školách, může udělat obrázek o tom, jak je to s online hraním u středoškolských studentů. Pro přesnější údaje by bylo pochopitelně zapotřebí provést výzkum na větším vzorku, ale nedomnívám se, že by se výsledky příliš lišily. Dnešní studenti jsou ochotni několik hodin denně trávit hraním online her a ospravedlňovat to tím, že je tam chat, že si povídají s kamarády a že si zlepšují angličtinu. Ale vůbec si neuvědomují, kolik času jim to bere. I já mám tuto éru za sebou. Dokážu si proto představit, že někdy je opravdu těžké odolat. Jak, jste na tom vy?

 

Poznámka: Tento článek byl původně publikován na blogu studentů KITTV PedF UK Edunaut zde.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 30. 10. 2014
Zobrazeno: 4123krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
JAKUBIČKA, Tomáš. Fenomén online hry. Metodický portál: Články [online]. 30. 10. 2014, [cit. 2020-01-17]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/19187/FENOMEN-ONLINE-HRY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Miloš KafkaVloženo: 31. 10. 2014 18:39

Dobrý den,

pročetl jsem si odpovědi dotazníku a kolem 36 studentů odpovědělo přímo, že začali hrát z nudy, ačkoliv i některé další odpovědi mají podtext nudy. Např. důvod, že student začal hrát kvůli kamarádům, také značí jisté množství volného a dostatečně nevyužitého času. Osobně jsem tento důvod očekával. Z vlastních zkušeností vím, že mnoho mladých v mém okolí není ze strany rodiny podněcována k prospěšnějším aktivitám.

Osobně si myslím, že zásadní otázkou je, jakým způsobem studenti hrají. Zda logicky, zda přemýšlejí dopředu apod., nebo zda "pouze klikají". Na tuto otázku odpovídá alespoň částečně otázka č. 9, zda žáci na hru myslí. Je tedy vidět, že je hra zaujala a snaží se v ní být dobří, přemýšlí nad ní a snad i strategizují, avšak méně jak polovina studentů. Navíc není jasné, jak moc na tuto hru myslí. Osobně zastávám názor, že hodinka logického hraní prospěje mozkovým buňkám :) Samozřejmě větší čas trávený byť "logickým" hraní není již zcela v pořádku.

 

Mám několik otázek:

- Myslíte si, že je nějaká šance v rámci výuky u středoškoláků změnit tento návyk "zbytečného" hraní?

- Myslíte si, že by žáci nechali "online" hraní, pokud by jim byla nabídnuta jiná výplň času (třeba i mimoškolní) a pokud ano, jak často by tato "vyplň" musela probíhat?

- Jaký čas trávený online hraním lze chápat ještě jako "v pořádku", za předpokladu smysluplného hraní?

 

Díky za odpovědi

 

Miloš Kafka

 

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 01. 11. 2014 00:17

Máte pravdu. Bylo by zajímavé nějak odhadnout hranici pro nezdravé hraní v duchu Rosenova výzkumu závislosti na internetu (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/17161/). A to i přesto, že to bude dost závislé na vlastnostech jedince i použitých her. Nedalo by se něco o tom najít?

Autor: Miloš KafkaVloženo: 02. 11. 2014 18:26

Zatím jsem se na jiné zdroje nedíval, ale řekl bych, že se stejně nedostaneme v průměru tak na 1 hod. denně. Ačkoliv smysluplné hraní online (PC) her uznávám, tak si přesto myslím, že nemusí být každodenní nutností. Existují jiné způsoby smysluplného rozvíjení se i bez PC, což osobně považuji za lepší způsob. Pokud je to samozřejmě např. tematicky realizovatelné.

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 03. 11. 2014 19:33

Řekl bych, že lepší identifikátor závislosti ani nalézt nelze. Nezdravé je to tehdy, když si dotyčný(á) začne myslet, že "jiný způsob smysluplného rozvíjení se" neexistuje. Čas pak není už tak důležitý. Miloši, díky!

Autor: Miloš KafkaVloženo: 26. 12. 2014 21:09

Napadla mě ještě jedna otázka k otázce v dotazníku: Myslíš na online hry i mimo PC? To, že žáci myslí na hry i mimo pc je špatné nebo dobré? Osobně si dovedu představit, že žák přemýšlí nad správnou strategií, volbou jednotek, jejich seskupením, finančními náklady, ..., což však znamená, že se svým mozkem "něco dělá". Žák tvoří plán. Ano, co se týče her, tak mnoho stráveného času přemýšlením nad nimi a jejich užíváním není ku prospěchu. Dlouho přemýšlím nad tím, že by mohlo být zajímavé nějaké zkoumání mozku např. při přemýšlení nad strategií ve hře a pak nad strategií domácího hospodářství, či investiční strategii - zda se přemýšlením nad strategií rozvíjí ta část mozku, která je později např. v zaměstnání užívána k plánování. Možná takový výukumy jsou již provedeny, nebo je z psychologického či biologického hlediska již něco zjištěno. Napadá mě pouze výzkum spojovaný se hrou šachy odkazovaný v příspěvku (http://spomocnik.rvp.cz/clanek/15923/VYBER-VE-VYUCE-POUZITELNYCH-ONLINE-HER.html).