Online hrám jsem se rozhodl věnovat tak trochu ze zvědavosti, hlavně ale kvůli potvrzení mého přesvědčení, že je hraje více jak 50 % mladistvých. Je to aktivita, která se velice rychle rozšiřuje (viz Bitva o B-R5RB). Tyto hry však neoslovují pouze mladistvé, ale přitahují téměř všechny věkové kategorie. Stačí se podívat na Facebook, kde své úspěchy z online her hráči sdílí. Já sám jsem ještě před třemi lety hrál opravdu hodně. I teď mě to velice láká, ale naštěstí odolávám. Online hry jsou opravdu šílený žrout času a myšlenek. Když jsem hrál, stále jsem myslel na to, co postavím, jak si vylepším město, kdy zaútočím. A to je ten hlavní důvod, proč mě zajímá, jak jsou na tom s hraním dnešní mládež.
Online her je veliké množství. Já osobně dávám přednost strategiím. To jsou ty hry, v nichž si hráč například buduje vlastní město, těží suroviny a stále kliká na nějaké akce. Jsou jak bojové, tak i budovatelské. Když vás pohltí, jen těžko se jich vzdáváte. V této kategorii je přibližně 150 různých online her a jejich počet stále narůstá. Každá z nich má ještě několik světů, kde se dá hrát. Reklamy lákají (nemusíte nic instalovat, hrajete s tisíci hráči a tvoříte komunity, hraní je zdarma). Toto jsou lákadla, která vám umožní začít hrát a zároveň vás drží v situaci, kdy chcete stále kontrolovat své panství. Dokonce můžete hru ovládat z různých zařízení, což zvyšuje pokušení kliknout si na ni například během školní výuky či o přestávce. Mít tisíce spoluhráčů znamená i tisíce soupeřů po celém světě, hra tedy nikdy nespí. Hráč může být napaden ve dne v noci. Hra je zdarma často jen zpočátku. Většina her dnes využívá tzv. mikrotransakcí, což funguje většinou tak, že když vás hra zaujme, vede vás k potřebě si za různé bonusy koupit vylepšení, urychlení, a díky tomu stoupat v žebříčku slávy.
Zprvu se zdá, že stačí u hry sedět 5 minut a je to. Ale za hodinu u toho hráči sedí znovu. Najednou je to 10minut a dál a dál, až se u hry tráví hodiny, dny a noci. Často, když u hry uživatel tráví tolik času, chce být lepší a lepší. Nakonec se neubrání a nějaké to vylepšení si koupí, což může skončit i útratou několika set korun měsíčně.
Učím celkem na třech středních školách a učilištích, kde jsem nechal svoje žáky vyplnit online anketu. Jednalo se o žáky prvních a druhých ročníků maturitních i učňovských oborů. Anketu jsem nastavil tak, aby ti, kteří nehrají, přeskočili všechny otázky a dostali se rovnou na konec. Tím jsem alespoň částečně eliminoval vymyšlené odpovědi. Hráči odpovídali na otázky, které by měly charakterizovat, kolik času a peněz do hraní dávají, a jak moc jsou na hrách závislí. Otázky jsou uzavřené, především jde o výběr z několika možností, díky čemuž bylo zpracování výsledků značně usnadněno.
Celkem se zúčastnilo 177 respondentů. Do věkového filtru 15 – 23 let jich patřilo 160, z toho 59 dívek. Z ankety vyplynulo, že 105 respondentů (tedy 65,6 %) online hry hraje. Z toho celých 56 % tvrdilo, že hrají pouze 1 hodinu denně. 15,6 % hraje 4 a více hodin.
Docela zajímavá byla zjištění týkající se utracených peněz za hraní. Naštěstí 50 % za hry nikdy neutratilo ani korunu, ale 11,3 % hráčů již utratilo více než 1000 Kč. Jeden žák se mi dokonce svěřil, že utratil více než 30 000 Kč, což je tedy alarmující.
Výsledky ankety mě překvapily. Popravdě jsem čekal, že online hry hraje více studentů a tráví u hry ještě více času. Také mě udivilo, kolik peněz jsou žáci za hraní ochotni utratit. Všechny otázky a jejich odpovědi s vyhodnocením najdete zde.
Každý z nás si z této drobné ankety, která proběhla na třech středních školách, může udělat obrázek o tom, jak je to s online hraním u středoškolských studentů. Pro přesnější údaje by bylo pochopitelně zapotřebí provést výzkum na větším vzorku, ale nedomnívám se, že by se výsledky příliš lišily. Dnešní studenti jsou ochotni několik hodin denně trávit hraním online her a ospravedlňovat to tím, že je tam chat, že si povídají s kamarády a že si zlepšují angličtinu. Ale vůbec si neuvědomují, kolik času jim to bere. I já mám tuto éru za sebou. Dokážu si proto představit, že někdy je opravdu těžké odolat. Jak, jste na tom vy?
Poznámka: Tento článek byl původně publikován na blogu studentů KITTV PedF UK Edunaut zde.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.