Tento článek se zabývá možnostmi využití Open Source software pro vzdělávací účely. V současné době se již kvalitní vzdělávání bez kvalitního softwarového vybavení neobejde. Bohužel komerční produkty nabízené vzdělávacím institucím ne vždy splňují očekávání koncových uživatelů, nehledě na skutečnost, že jejich ceny někdy až neúměrně finančně zatěžují školská zařízení. Elegantním řešením může být implementace Open Source software do výukového procesu.
Open Source software je software, jehož zdrojový kód je k dispozici pro úpravy. Změny a zlepšení může provádět prakticky kdokoliv, pokud dodržuje určitá základní pravidla.
Vzhledem k tomu, že na vývoji Open Source software se podílí obrovské množství dobrovolných programátorů z celého světa, lze předpokládat, že bude tento software stabilní, kvalitní a bude dokonale odpovídat potřebám koncových uživatelů. Mnohdy tak tomu opravdu je.
V současné době lze říci, že Open Source software je z velké části multiplatformní, což znamená, že jej lze využívat na jakémkoli běžně používaném operačním systému. Nejčastěji je sice stále tvořen pro Linux, to však neznamená, že by se v obrovské nabídce nenašla též výuková aplikace spustitelná v systému Windows nebo OS X.
Touto otázkou se zabývám již několik let a jsem opravdu velmi rád, že nejsem sám. Stejnou problematikou se zabývá například portál SchoolForge, jehož cílem je sjednotit nezávislé organizace, které používají a rozvíjejí otevřené vzdělávací zdroje. Velmi přehlednou a strukturovanou nabídku můžeme najít také třeba v dokumentu vytvořeném Markem Johnsonem. Marek je pracovníkem OSS Watch,což je organizace zabývající se hodnocením Open Source software a poradenstvím v této oblasti. Inkriminovaný dokument má pracovní verzi, která je průběžně doplňována všemi zájemci o tuto problematiku. Je tudíž poměrně obsáhlý. Kromě názvu software, jeho komerční alternativy a stručného popisu zde můžete najít i recenze institucí, které tento software používají.
Pro naše účely jsme do tohoto článku zařadili trochu jinak strukturovaný obsah. Uvádíme především software lokalizovaný do češtiny nebo takový, jehož ovládání je velmi intuitivní. Ne všichni pedagogové dokážou pracovat s anglickou verzí programu a zdaleka ne všichni „kamarádí s počítačem“. O výukovém software určeném výhradně pro Linux jsem referovat již v článku Linux ve vzdělávacím procesu, který mimo jiné obsahuje též informace o Open Source operačních systémech zaměřených na edukační činnosti. Proto byl tentokrát do přehledu zahrnut převážně software multiplatformní.
E-Learning
Software
|
Lokalizace
|
Platforma
|
Využitelnost
|
CS
|
Všechny předměty
|
||
CS
|
Všechny předměty
|
||
CS/EN(admin)
|
Všechny předměty
|
||
CS
|
Všechny předměty
|
||
CS
|
Všechny předměty
|
||
CS
|
Všechny předměty
|
Software
|
Lokalizace
|
Platforma
|
Využitelnost
|
Poznámka
|
CS
|
Učebna informatiky
|
Didaktický nástroj pro vzdálenou správu a řízení PC
|
||
CS
|
Všechny předměty
|
Vzdálené ovládání počítače pomocí zařízení se systémem Android
|
Ve výše uvedeném přehledu není ani zdaleka vše, co se dá ve školním prostředí a ve výuce z obrovské nabídky Open Source software využít. Širokou nabídku mohou zájemci nalézt nejen na výše již zmiňovaných místech ale i na mnoha dalších. Software vždy nemusí vybírat vyučující. Často je mnohem efektivnější, když si software, se kterým bude řešit nějakou problematiku, vybere žák sám.
Není třeba se obávat, že by instalací čehokoli poškodil počítač. Pro tento účel jsou připraveny právě výše již uvedené virtualizační nástroje. Jejich prostřednictvím si žák může dokonce sám nakonfigurovat počítač a nainstalovat operační systém, což má též jistý dopad na jeho kompetence v oblasti informačních technologií.
Největším přínosem Open Source pro vzdělávání je nepochybně volně dostupný zdrojový kód, který mohou žáci zkoumat, učit se z něj a po získání potřebných znalostí i upravovat. Tyto zkušenosti přitom žáci získávají převážně vlastní iniciativou bez přílišného zasahování vyučujícího, což je pro jejich budoucí životní nasměrování velmi přínosné. Právě z těchto žáků se stávají špičkoví programátoři, což je zpětně zase přínosem pro Open Source komunitu.
Poznámka: Tento příspěvek byl původně publikován na blogu oborových studentů KITTV PedF UK Edunaut zde.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.