Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Zakážou školy i chytré hodinky?

Zakážou školy i chytré hodinky?

Informativní příspěvek
Autor: Tomáš Jakubička
Článek popisuje novinku na trhu nositelných technologií - smartwatch a odhaluje problematiku jejich možného zneužití ve školní praxi.

Jedním z nejzákladnějších a nejobecnějších principů školství je připravit člověka na život. Součástí našeho života jsou i technologie, které se zdokonalují každým dnem. Není tomu tak dávno, kdy byl mobilní telefon luxusním přístrojem, který si mohli dovolit jen ti nejbohatší. A dnes? Dnes si bez mobilního telefonu nedokážeme představit mnoho obyčejných částí dne, jako je např. jízda metrem do práce, pauza na oběd nebo stání ve frontě na poště. Téměř každý má dnes smartphone, tedy chytrý telefon, což je vlastně „malý“ počítač, se kterým se dá telefonovat.

V posledních dvou letech se na trhu s elektronikou objevila další novinka, a sice nositelné technologie (10 let Horizon Reportů). Patří k nim i stále se rozšiřující kategorie zařízení zvaná smartwatch, tedy chytré hodinky. Chytré hodinky jsou technologickou novinkou i v našich obchodech. A co všechno umí?

Již nyní je na trhu několik výrobců, kteří se tomuto novém produktu věnují. Jejich nabídka se liší především cenou. Podívejme se na přístroje v cenové relaci do 10 000 Kč. Hlavním materiálem pro výrobu těchto hodinek bývá především hliník nebo ocel. Zákazník si k nim může vybrat nejrůznější řemínky. Obvykle mají dotykový displej krytý safírovým sklem, u sportovních edic pak sklem Ion-X Glass s úhlopříčkou okolo 1,6". Rozlišení displeje základních modelů bývá obvykle 320 x 320 pixelů, dražší verze chytrých hodinek mohou mít rozlišení až 480 x 320 pixelů. Uživatel s nimi může nejen fotit až 2 Mp fotografie, ale také natáčet video v HD rozlišení. Nezbytnou součástí takto technologicky náročného výrobku je nepochybně procesor, který mívá v této cenové relaci frekvenci až 800 MHz, dále pak interní paměť až 4GB, součástí bývá také Bluetooth 4.0 a reproduktorek včetně mikrofonu, s jejichž pomocí je možné telefonovat.

Velkou slabinou chytrých hodinek je výdrž baterie, která se pohybuje v rozmezí 24 až 48 h. Další nevýhodou je nezbytnost připojení chytrých hodinek k mobilnímu telefonu. Bez něj jsou jen lepším ukazatelem času. Dá se říci, že chytré hodinky jsou ve většině případů vlastně jen jakýmsi periferním zařízením nějakého jiného mobilního přístroje, který disponuje vlastním procesorem a připojením do internetu. Mezi nejvýraznější výhody propojení chytrých hodinek s dalším mobilním zařízením patří především možnost snazšího a praktičtějšího využití navigace, dále pak přijímání telefonických hovorů, rychlá úprava dokumentů a psaní krátkých textových zpráv. Další možností spolupráce chytrých hodinek a mobilního zařízení na denní bázi může být např. fitness osobní trenér, krokoměr, měření tepové frekvence či výpočet spálených kalorií při fyzické námaze.

Vnitřní programové vybavení jednotlivých hodinek se liší stejně jako operační systémy v chytrých telefonech nebo jiných mobilních zařízeních. Software si uživatel může přizpůsobit k obrazu svému podle potřeb a preferencí. Z tohoto faktu vyplývá, že využití chytrých hodinek poroste s nabídkou programů a jejich variabilitou.

Chytré hodinky ve škole.

Podle Horizon Reportu se nositelné technologie, především pak chytré hodinky, rozšíří do škol za 2 až 3 roky. Pro rychlost současného vývoje technologií je to pořád dost dlouhá doba, během níž se využití a funkce těchto zařízení jistě ještě rozšíří. Někteří odborníci se domnívají, že se tato technologie dá využít i ve výuce. Například v tělesné výchově lze měřit, zda je žák schopný daného úkonu a zda náhodou jen nesimuluje. Dalším příkladem může být sledování vlivu nervozity na životní funkce při zkoušení studenta apod.

V posledních letech se prosazuje využití technologií ve školách formou BYOT (Bring Your Own Technology, v překladu: přines si svou vlastní technologii). Existují školy, které tuto myšlenku velice šikovně využívají a podporují žáky v používání moderních technologií. Jiné vlastní přístroje zakazují. Podle mého názoru jsou takovéto zákazy chybou. Žáci jsou technologiemi obklopeni každý den a mělo by být jedním z hlavních cílů školy naučit je tato zařízení efektivně využívat. Základní metody výuky a celkově výuka samotná by měla být přizpůsobena tomu, co žáci potřebují znát a co vyžadují téměř všichni zaměstnavatelé.

Zneužití chytrých hodinek

Z výše uvedeného vyplývá, že veškerá mobilní zařízení, včetně chytrých hodinek, mohou být zneužita při testech či zkoušeních. Žáci jsou velice kreativní a dokážou si přizpůsobit vybavení chytrých hodinek tak, aby mohli opisovat. Například si do hodinek, nezávisle na přítomnosti telefonu, mohou vyfotit probíranou látku či stáhnout dokumenty, které potřebují ke zkoušce. Mohou si i jednoduše napsat tahák přímo do hodinek a pohodlně si ho pročítat při testu.

Učitel má opravdu malou šanci zjistit, že je tato technologie právě zneužívána. Dokážu si představit i variantu, kdy má žák zapnutou komunikaci „s přítelem na telefonu“, který mu u právě kamerou sejmutého zadání obratem vrací řešení. Věřím, že (navzdory všem možným zákazům) si žáci vždy najdou mnoho variant, jak si „ulehčit“ přípravu na zkoušku či na test. A díky chytrým hodinkám je podvádění u tradičního způsobu ověřování výsledků zase o něco snazší.

Učiteli nezbývá nic jiného, než bedlivě sledovat vývoj nových technologií a zkoumat jejich možné zneužití. V každém případě je důležité stanovit určitá pravidla, která nastaví způsob používání nejen nositelných technologií při výuce či testech. Jednou z hlavních otázek asi je, čeho se školy zakazující vnášení moderních technologií žákem do školy obávají, a poté můžeme říci, zda jsou pro ně chytré hodinky „hrozbou“ či nikoliv. Já si osobně si nedokážu představit kontrolu přítomnosti mobilního telefonu v budově školy, natož selekci hodinek zda jsou či nejsou chytré. Dle mého názoru by škola místo zákazů či nucení používat jen předem schválená zařízení (školní kalkulačky), měla hledat cestu, jak novou techniku, se kterou žáci přicházejí do styku, využít přímo ve výuce.

Opisování při testech je možné předejít například krátkým ústním zkoušením nebo sestavením testu tak, aby každý žák měl jiné zadání a odpovědi se neorientovaly na holá fakta, ale nutily k logickému uvažování. Já osobně povoluji při testech na lavici pouze pero a papír, což opisování také značně ztěžuje, ale bohužel nositelné technologie nastavují rizikům podvádění zcela nový rozměr.

Samsung Gear S – Official Introduction

Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Licence článku:
Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.