V dnešní době děti tráví většinu svého volného času hraním her na počítači. Jen málo z nich, a také rodičů, si uvědomuje, jak moc počítačové hry ovlivňují jejich vývoj, osobnost, možná i pohled na svět navzdory tomu, že se většinou jedná jen o amatérské hráče. Hra, která je postavená na ničení, okrádání spoluhráče a možnosti využít nespočet životů, může probudit v dítěti pocit, že vše se dá v životě napravit a že jeho negativní chování vůči ostatním je v pořádku. Na druhou stranu existují hry, které dokážou působit na dítě pozitivně. Jsou to v první řadě ty, které rozvíjejí logické myšlení. Děti se jejich hraním mohou naučit předvídat, jak se bude děj ve hře, či v reálném světě dále vyvíjet. Spousta her je také v anglickém jazyce, který si mohou děti lépe osvojit.
Výukové hry a jejich dopad na dětskou osobnost je jedním z témat, na něž je zaměřen kalifornský blog MindShift. Byl založen v roce 2010 agenturou KQED (původně televizní vzdělávací kanál pro severní Kalifornii), který zkoumá budoucnost vzdělávání ve všech dimenzích. Zahrnuje také kulturní a technologické trendy, inovace v oblasti školství, průkopnické výzkumy, vzdělávací politiku a další. Jako ukázka poslouží obsah článku Inventive Games That Teach Kids About Empathy and Social Skills [1], jehož autorem je odborník na výukové hry firmy Common Sense Tanner Higgin.
Některé hry nabízejí ojedinělou zkušenost a zážitek. Spojují žáky dohromady, budují sociální dovednosti a povzbuzují hráče v úvahách o sobě a o svých vztazích.
Přehled her rozvíjejících sociální dovednost.
Název | Věková kategorie | Popis |
Cena / Platforma |
The Social Express | 6 – 10 let | - řada ovladatelných animovaných epizod z reálného světa a různých sociálních situací - možnost ztotožnění s postavou - různé sociální interakce a podněty - sociální rozhodnutí - základní sociální dovednosti v bezpečném prostředí - usnadnění přenosu získaných dovedností do každodenního života |
Demo verze 5 dní zdarma. Plná verze $4,99/ měsíc, 3,69€/ měsíc |
Thomas Was Alone | 6 – 14 let, ideálně 10 let | - kombinace hádanek a vyprávění - herní postavy (obdélníčky) - skutečné city a charakter - intuitivní ovládání |
Plná verze 5,49€ |
Way | 6 – 13 let | - experimentální a zajímavá hra - spolupráce a komunikace se spoluhráčem - gesta a neverbální narážky - zodpovědnost a důvěra mezi spoluhráči - podpora komunikace - nutnost být on-line |
Zdarma Ke stažení |
Social Adventures | 3 – 13 let | - vyvinuta k učení a vychovávání - vhodná pro děti se sociálními potřebami, např. s poruchou autistického spektra, ADHD, NLD a při sociálních úzkostech se získáváním důvěry - nauka základních návyků, sociálních strategií a dovedností |
Plná verze $19,99 17,99€, platforma: iOS |
Všechny výše představené hry jsou určeny americkým uživatelům. Pro nás jsou zajímavé především tím, že představují kategorii aplikací, které u nás dosud nejsou příliš rozšířeny, a mohou tudíž pro nás být inspirací. Jejich cílem je podpora sociálních dovedností a přátelství.
Sociální hry mohou zlepšit empatii u každého hráče prostřednictvím vnímání svých spoluhráčů a budováním vzájemných vztahů. Jako ukázku přikládám demo ze hry The Social Express.
V diskuzi pod původním článkem se objevila zajímavá poznámka: „Pokud bychom připustili, že se děti mohou z počítačových her naučit empatii, nabízí se otázka, jestli se mohou naučit násilí a agresi z her válečných?“ Hráči se snadno vžijí do role, která může být kladná či záporná, a pak v této formě ve hře působí. Výzkumy ukazují, že i když hraní her přímo nějaký model chování nevyvolává, může ho určitým způsobem posílit. Rozhodně tedy nelze agresivní chování vyžadující hry doporučit těm jedincům, kteří mají sklony k násilí. Bohužel jsou to právě ti, kteří je podvědomě vyhledávají.
Pedagogové a vychovatelé by si měli uvědomit, jaké hry s dětmi hrají, co jim nabízejí a které dovednosti, vědomosti a návyky v dětech rozvíjejí. Hry z tohoto přehledu jsou velmi dobře hodnoceny a jsou vhodné k celkovému rozvoji dítěte. Posilování morálních vlastností a sociálních vazeb prostřednictvím technologií má v dnešní době smysl, protože dnes žijeme nemalou část života online. Dá se tedy předpokládat, že se podobné aplikace budou dále vyvíjet a brzy se objeví i v našem kulturním prostředí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.