Pozor! Jste na staveništi. Vice informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Sociálně orientované hry podle Mindshift

Sociálně orientované hry podle Mindshift

Informativní příspěvek
Autor: Bc. Veronika Hnojská

V dnešní době děti tráví většinu svého volného času hraním her na počítači. Jen málo z nich, a také rodičů, si uvědomuje, jak moc počítačové hry ovlivňují jejich vývoj, osobnost, možná i pohled na svět navzdory tomu, že se většinou jedná jen o amatérské hráče. Hra, která je postavená na ničení, okrádání spoluhráče a možnosti využít nespočet životů, může probudit v dítěti pocit, že vše se dá v životě napravit a že jeho negativní chování vůči ostatním je v pořádku. Na druhou stranu existují hry, které dokážou působit na dítě pozitivně. Jsou to v první řadě ty, které rozvíjejí logické myšlení. Děti se jejich hraním mohou naučit předvídat, jak se bude děj ve hře, či v reálném světě dále vyvíjet. Spousta her je také v anglickém jazyce, který si mohou děti lépe osvojit.

Výukové hry a jejich dopad na dětskou osobnost je jedním z témat, na něž je zaměřen kalifornský blog MindShift. Byl založen v roce 2010 agenturou KQED (původně televizní vzdělávací kanál pro severní Kalifornii), který zkoumá budoucnost vzdělávání ve všech dimenzích. Zahrnuje také kulturní a technologické trendy, inovace v oblasti školství, průkopnické výzkumy, vzdělávací politiku a další. Jako ukázka poslouží obsah článku Inventive Games That Teach Kids About Empathy and Social Skills [1], jehož autorem je odborník na výukové hry firmy Common Sense Tanner Higgin.

Některé hry nabízejí ojedinělou zkušenost a zážitek. Spojují žáky dohromady, budují sociální dovednosti a povzbuzují hráče v úvahách o sobě a o svých vztazích.

Přehled her rozvíjejících sociální dovednost.

Název Věková kategorie Popis

Cena / Platforma

The Social Express 6 – 10 let -  řada ovladatelných animovaných epizod z reálného světa a různých sociálních situací
- možnost ztotožnění s postavou
- různé sociální interakce a podněty
- sociální rozhodnutí
- základní sociální dovednosti v bezpečném prostředí
- usnadnění přenosu získaných dovedností do každodenního života
Demo verze 5 dní zdarma. Plná verze $4,99/ měsíc, 3,69€/ měsíc
Thomas Was Alone 6 – 14 let,   ideálně 10 let - kombinace hádanek a vyprávění
- herní postavy (obdélníčky)
- skutečné city a charakter
- intuitivní ovládání
Plná verze 5,49€
Way 6 – 13 let - experimentální a zajímavá hra
- spolupráce a komunikace se spoluhráčem
- gesta a neverbální narážky
- zodpovědnost a důvěra mezi spoluhráči
- podpora komunikace
- nutnost být on-line
Zdarma Ke stažení
Social Adventures 3 – 13 let - vyvinuta k učení a vychovávání
- vhodná pro děti se sociálními potřebami, např. s poruchou autistického spektra, ADHD, NLD a při sociálních úzkostech se získáváním důvěry
- nauka základních návyků, sociálních strategií a dovedností
Plná verze $19,99 17,99€,   platforma: iOS

Všechny výše představené hry jsou určeny americkým uživatelům. Pro nás jsou zajímavé především tím, že představují kategorii aplikací, které u nás dosud nejsou příliš rozšířeny, a mohou tudíž pro nás být inspirací. Jejich cílem je podpora sociálních dovedností a přátelství.

Sociální hry mohou zlepšit empatii u každého hráče prostřednictvím vnímání svých spoluhráčů a budováním vzájemných vztahů. Jako ukázku přikládám demo ze hry The Social Express.

The Social Express Preview

V diskuzi pod původním článkem se objevila zajímavá poznámka: „Pokud bychom připustili, že se děti mohou z počítačových her naučit empatii, nabízí se otázka, jestli se mohou naučit násilí a agresi z her válečných?“ Hráči se snadno vžijí do role, která může být kladná či záporná, a pak v této formě ve hře působí. Výzkumy ukazují, že i když hraní her přímo nějaký model chování nevyvolává, může ho určitým způsobem posílit. Rozhodně tedy nelze agresivní chování vyžadující hry doporučit těm jedincům, kteří mají sklony k násilí. Bohužel jsou to právě ti, kteří je podvědomě vyhledávají.

Pedagogové a vychovatelé by si měli uvědomit, jaké hry s dětmi hrají, co jim nabízejí a které dovednosti, vědomosti a návyky v dětech rozvíjejí. Hry z tohoto přehledu jsou velmi dobře hodnoceny a jsou vhodné k celkovému rozvoji dítěte. Posilování morálních vlastností a sociálních vazeb prostřednictvím technologií má v dnešní době smysl, protože dnes žijeme nemalou část života online. Dá se tedy předpokládat, že se podobné aplikace budou dále vyvíjet a brzy se objeví i v našem kulturním prostředí.

V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám