Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Google přestal skenovat studentské účty

Ikona informativni

Google přestal skenovat studentské účty

Autor: Vladimír Pešta
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Informace o neetických praktikách spojených s využíváním dat vytvořených uživateli školských cloudových služeb nejen společností Google.
Klíčová slova: Google, ochrana osobních údajů, aféra, Google Apps for Education, data-mining, závazek

Tento článek reaguje na zprávy o neetických aktivitách společnosti Google. Dle nezávislých zdrojů firma Google skenovala pomocí aplikace Google Apps for Education (dále jen GAE) studentské a učitelské účty za účelem cílené reklamy. Smyslem tohoto textu je přiblížit čtenáři danou problematiku. Zároveň i nabídnout několik informačních zdrojů, kde se může dozvědět více a udělat si vlastní názor.

Za mnohými aktivitami současné společnosti je více či méně skrytý obchod. Tedy finanční či mocenský prospěch v zájmu jednotlivců, nebo skupin. Jedete-li v autě po dálnici, nebo jen jdete po chodníku, téměř z každého rohu či billboardu vám někdo říká, koho volit, co si koupit, a jak si skrze produkty nějaké firmy udělat život „šťastnější“.

V dnešní době však není největším byznysem ukazovat reklamu na ulici všem, kteří jdou okolo, ale předkládat specializované sdělení přesně té skupině jedinců, u níž je největší pravděpodobnost úspěchu. Tedy cílená reklama, někdy nazývaná jako chytrá reklama. Jeden příklad za všechny. Asi nemá příliš velkou cenu ukazovat nový model závodního autíčka na dálkové ovládání dospělým. Tento produkt si koupí z takovéto skupiny mizivé procento lidí. Ale ukážete-li tuto reklamu dětem, a to ideálně chlapcům, bude úspěch zaručen.

Proč tedy skenovat uživatelské účty? Právě proto, že je to ideální způsob, jak zjistit, o co se daný člověk zajímá. Google skenoval studentské e-maily, co na internetu studenti vyhledávají, o jaké newslettery mají zájem, na jakých e-shopech nakupují atd. Poté už je mnohem jednoduší na takového člověka směrovat reklamu, protože mu není třeba nabízet širokou škálu produktů, ale přesně to, o co by mohl mít zájem. To se přitom do týká i toho, co uživatel vyhledávacích služeb najde ve výsledcích – viz. Pozor na internetové informační bubliny!

V případě inkriminované kauzy se skenování týkalo výhradně účtů vedených pod službou GAE. Sbíraly se údaje o poloze uživatelů, jejich zájmech a dalších věcech, které byly rozebrány výše. O těchto praktikách vyšel článek v časopise Education Week, kde byl Google tvrdě kritizován. Došlo dokonce i na žalobu. Právě na základě ní byl Google nakonec donucen změnit svou politiku a přestat tyto účty skenovat.

Joel Reidenberg, profesor práv na univerzitě ve Fordham a Princetonu, prohlásil: „Jde o velmi pozitivní krok, když se tyto vzdělávací účty přestanou skenovat. Přesto určité pochybnosti zůstávají. Google může svou politiku zase kdykoli změnit. Nabízí se třeba lákavá možnost prodávat informace prodejcům učebnic či firmám, které nabízejí různé přípravné kurzy a školení na vyšší stupně vzdělávání apod.“ [1] Zároveň se J. Reidenberg zabývá tím, co se s daty stane, pokud školy již nebudou chtít GAE používat. Zmizí tato data z cloudu, nebo zde zůstanou pro vždy uložená? Je to důvod k zamyšlení. V dnešním světě není nic zadarmo. I když je nějaká služba poskytována zdánlivě „bezplatně“, vždy musí být nějak financovaná. Většinou to funguje tak, že pokud se neplatí penězi, platí se soukromím. Jelikož jsou tyto účty „zadarmo“, dá se očekávat, že budou využívány k data-miningu a dělání průzkumů.

Google se nakonec přihlásil k závazku, k němuže se připojuje stále více firem působících ve školství. Jde o dodržování deklarovaných pravidel při nakládání s daty studentů a učitelů. Kompletní seznam signatářských společností si můžete prohlédnout zde. Dokument vytvořila americká Koalice poskytovatelů služeb do škol. Je určen všem, kteří poskytují do škol online vzdělávací služby nebo aplikace, které sbírají a pracují se studentskými daty. Pro každou firmu či jednotlivce, kteří podepíšou, je tento závazek povinný. Obsahuje následující body (zkrácená verze):

  • Neprodávat informace o studentech
  • Nepoužívat žádné cílené reklamy
  • Data musejí být používána pouze ke studijním účelům
  • Neprovádět žádné změny v politice práce s daty, aniž by o tom byl uživatel předem informován
  • Dodržovat přísné limity na uchování osobních údajů
  • Podporovat přístup pro rodiče, aby měli přehled o svých dětech
  • Dodržovat bezpečnostní standardy
  • Aplikovat průhledný sběr a užívání dat

Marek Schneiderman, ředitel pro vzdělávací politiku v Software & Information Industry Association, ale naznačuje, že na problematiku lzde pohlížet i jinak: „Opatření Googlu je dalším příkladem toho, jak se firmy poskytující služby školám, neustále snaží vylepšovat své produkty, aby lépe odrážely potřeby uživatelů. Na druhou stranu se musíme vyhnout přehnanému omezování, které soukromí uživatelů stejně nezvýší, ale naopak může snížit schopnost škol pracovat s daty studentů, zlepšovat výukové výsledky a individualizovat vzdělávací proces.“ [1]

Během projednávání kauzy se ukázalo, že americké zákony zaručují právo uživatelů na soukromí i v případech, kdy jsou jejich data (emaily) uložena na vzdáleném počítači. A to je přesně případ Google Apps. V tomto případě byla tedy zjevně žaloba, která byla uvalena na Google oprávněná. Google vše uvedl na pravou míru a sjednal v této kauze nápravu. I tak je ale třeba se zamyslet nad tím, zda podobné praktiky nejsou stále běžné u jiných firem poskytujících podobné služby. Jistotu, zda třeba i Google v této praxi nepokračuje, ale již více tajně, nikdy mít nebudeme.

Otázka, co znamená soukromí v době internetu, je stále ožehavější. Dnes bohužel není výjimkou, že někdo na internetu dobrovolně zveřejňuje informace o svém místě bydliště, datu narození a sděluje, kde se zrovna nachází. To může byt vodítko nejen pro zloděje majetku, ale i identity. Nezbývá nám tedy nic jiného, než si dát pozor, co na internetu sdílíme a učit takovéto zodpovědnosti i naše děti.

Citace:
[1] - MOLNAR, Michele. Google Abandons Scanning of Student Email Accounts. 2014. [cit. 2014-12-22]. Dostupný z WWW: [http://blogs.edweek.org/edweek/marketplacek12/2014...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 15. 01. 2015
Zobrazeno: 3127krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PEŠTA, Vladimír. Google přestal skenovat studentské účty. Metodický portál: Články [online]. 15. 01. 2015, [cit. 2019-08-26]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/19477/GOOGLE-PRESTAL-SKENOVAT-STUDENTSKE-UCTY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Ondřej NeumajerVloženo: 15. 01. 2015 20:05

Informačně velmi přínosný článek.

Ve Strategii digitálního vzdělávání (viz http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020) je uvedeno opatření 5.5 "Připrava podmínek pro využití velkých dat ve školství". Myslím, že odkaz na počin The Software & Information Industry Association (pozor, odkaz na webu nefunguje) může být pro realizaci české SDV inspirací, byť se nemusí jednat hned o velká data.

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 16. 01. 2015 15:58

Děkujeme za upozornění. Odkaz opraven.

Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 25. 01. 2015 11:45

Pěkné aktuální shrnutí politiky USA v této záležitosti přináší eSchool News - Obama seeks laws on student privacy, data hacking.