V dnešní době moderních technologií se v didaktické teorii i praxi čím dál více setkáváme se zapojováním nejrůznějších technologií do výuky. Ať už se jedná o dnes již běžné používání interaktivních tabulí, tabletů, e-učebnic, počítačů či jiných alternativních způsobů odklánějících se od frontální výuky. Je zřejmé, že tento trend má svůj potenciál a žáky je velice kladně přijímán.
Velkou výzvou vzdělávacích strategií, jež pedagog volí, je i zapojování her, zvláště pak počítačových her s výukovým potenciálem. Ty procházejí v posledních letech zásadní proměnou a čím dál více se snaží zaujmout stálé místo v procesu vzdělávání. Existuje značné množství odborníků, kteří se touto problematikou seriózně zabývají, a mnoho zdrojů, které učitelům ve vhodném využití her mohou pomoci. K těm nejlepším patří např. průvodce Playing Games In School edSurge. Angličtinou vybaveným čtenářům mohu doporučit následující přednášku jednoho z nějvětších expertů z University of Wisconsin–Madison Jamese Gee.
Často se v praxi bohužel setkáváme s negativními názory a obavami rodičů i pedagogů, pro něž jsou počítačové hry hlavně příčinou nepozornosti. Nemůžeme však donekonečna pracovat se zarytým stereotypem let minulých, musíme se zajímat o současné postupy, které hry zavádějí se zřejmým cílem – vzdělávat.
Jakou hru ale vybrat?. Z již osvědčených her nedávné doby můžeme uvést například Minecraft a jeho pozitivní vliv na proces vzdělávání žáků (Minecraft – hra která dává smysl). Dále můžeme vybírat hned z několika skupin her. Průvodce edSurge rozlišuje 4 základní:
Malý experiment
Pokusila jsem se jednu hru prakticky vyzkoušet ve své výuce. Zvolila jsem mainstreamovou hru Angry Birds a zařadila ji do výuky Matematiky ve 4. ročníku v rámci projektového dne. Hra, v níž se setkáváme s opeřenými přáteli, v posledních letech získala velké množství fanoušků všech generací díky stále novým verzím (nejnovější Angry Birds Transformers). Princip je jednoduchý. Pomocí opeřenců hráč bojuje s nepřáteli (prasaty) tak, že je vrhá proti nim. Je však třeba zvládnout strategie hodu několika druhy ptáků (každý má jiné výhody). Hru používají i pedagogové – například v hodinách fyziky.
Vhodná verze Angry Birds je přístupná online na stránkách http://chrome.angrybirds.com, a proto nebylo nutné hru stahovat a instalovat. Cíle hodiny byly zvoleny následovně:
1) žák se seznámí s interaktivním perem (u interaktivní tabule) a dokáže ho použít v praxi,
2) žák zapojí logické myšlení při vedení dráhy letu k docílení zničení překážky,
3) žák zdokonaluje své strategie v napínání praku po jednotlivých neúspěšných pokusech,
4) žák zdolá alespoň 5 úrovní obtížnosti Angry Birds.
Žáci o existenci této hry věděli, a tak byla motivace k práci obrovská. S hrou jsme se seznamovali prostřednictvím interaktivní tabule a interaktivního pera. Na řešení jednotlivých úloh se žáci domlouvali hromadně. Úvodní skupinová práce propojovala jednotlivé nápady a strategie žáků týkající se dráhy letu ptáků a dokázala tak naplňovat cíl č. 2. Práce s interaktivním perem byla zprvu náročná, ale po vyzkoušení každým z žáků se pomalu zautomatizovala. V závěru se každému podařilo zdolat 5 určených úrovní obtížnosti.
K vlastnímu rozvoji požadovaných dovedností pak došlo v další hodině během samostatné práce žáků na jednotlivých počítačích. Výsledky byly velmi dobré. Žákům se dařilo a tato pozitivní zpětná vazba je nadále motivuje. Odbočení od klasického výkladu pro ně bylo velikou motivací, uvolnění pohybem a chůze z lavice k interaktivní tabuli měla též své didaktické výhody. Tím největším přínosem byl právě rozvoj logiky a kognitivních funkcí prostřednictvím hry, kdy si žáci ani nemusí povšimnout, že se učí.
I přes četná pozitiva však bohužel existuje stále mnoho překážek, které brání tomu, aby se hry staly pevnou součástí vzdělávání, a to i toho formálního. Tlak společnosti i všudypřítomných technologií je však natolik výrazný, že můžeme předpokládat, že se již brzy stane zapojování her do výukového procesu samozřejmostí.
Zdroj: Kateřina Kadlecová |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.