Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Online pomoc začínajícím učitelům
Odborný článek

Online pomoc začínajícím učitelům

16. 3. 2015 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
David Růžička

Anotace

Přehledový článek inspirovaný Edutopií poskytuje přehled o internetových zdrojích pro začínající učitele s ukázkami.

Na světě existuje velké množství učitelů různého zaměření. Jedno však mají všichni společné. Každý jednou začínal. Je to období spojené s mnoha problémy. Jak se vhodně připravit na výuku? Jak se poprat s administrací? Jak jednat s rodiči žáků či s kolegy na pracovišti? Začátek prvního školního roku je plný otázek. Naštěstí je na internetu k dispozici velké množství informací, které pomohou začínajícím učitelům najít odpovědi.

Například portál Edutopia ústy Matta Davise nabízí několik zajímavých internetových zdrojů, které mohou být přínosné zejména pro začínající učitele (Best Resources for New Teachers). Naleznete zde snad vše, na co si vzpomenete. Velmi přínosné jsou právě cizojazyčné stránky, které nabízejí informace, názory a postřehy z učitelské praxe. Z vlastní zkušenosti bohužel vím, že většina učitelů se při přípravě na hodinu podívá na Wikipedii, a tím to často končí. Příprava na výuku by však měla být důkladnější.

Pomoci může začínajícímu učiteli například Twitter. Matt doporučuje paní Lisu Dabbs. Je to bloggerka, která každý týden (konkrétně každou středu v 5 hodin odpoledne) pořádá na Twitteru „sezení“ - pozor jedná se o pacifické časové pásmo, tedy pro nás 2 v noci. Toto „sezení“ umožňuje spojení se zkušenými vyučujícími i jinými nováčky po celém světě a začínající učitelé tak mají možnost obohatit své znalosti o užitečné informace z praxe kolegů. Lisu Dabbs sleduje na Twitteru přes 31 tisíc lidí, což je poměrně vysoké číslo, když vezmeme v potaz, že se jedná o problematiku vzdělávání.

Jak je vidět na obrázku, většina tvítů Lisy Dabbs je zaměřena na pomoc kolegům. 

Další odkazy Matta Davise vedou například na souhrn zdrojů pro učitele-nováčky obsahující velké množství zasvěcených blogových příspěvků na témata jako vedení třídy, plánování hodiny nebo budování profesionálních vztahů. Může vám pomoci i několik jiných užitečných rad pro orientaci na internetu.

Jako příklad použiju příspěvek profesora Maurice Eliase Back to School: 3 Question Activities to Connect Students (Zpět ve škole: tři otázkové aktivity pro stmelení žáků). Podle něj se žáci nejlépe učí, když se vzájemně více poznají. Proto nejlepším způsobem jak začít školní rok, je zasadit se o to, aby se žáci vzájemně poznali. Tím se ze třídy stane tým. Jakmile se lépe znají, začnou se cítit pohodlně a věří si. Pak je pro ně mnohem jednodušší podělit se o své odpovědi i otázky, pomáhat spolužákům i nechat si od nich pomoct, nebo se nadchnout a opravdu se ponořit do učení.

Jedna z aktivit, (nazvaná Kdo jsi?) je přímo zaměřena na vzájemné získávání informací. Žáci si odpovídají na otázky – např. „Jakou hudbu posloucháš?“, „Jak trávíte svátky?“, „Kam by ses chtěl podívat?“ nebo „Co bys změnil, kdyby ses stal ředitelem školy?“. Odpovědi na tyto otázky jsou přínosné zejména z hlediska budování třídy jako celku.

Za zmínku také stojí specializované zdroje Edutopia pro nové učitele na Pinterestu. Mnoho učitelů je aktivních v tomto nástěnky vytvářejícím prostředí, protože si uvědomují, že výběr vhodných informací, a to nejen pro kolegy, ale hlavně pro žáky, je jejich úkolem v roli učitele-kurátora (Učitel jako online kurátor).

Pokud hledáte informace specielně pro druhý stupeň ZŠ, mohl by vás zajímat odkaz na linku první pomoci pro nové učitele z webu MiddleWeb. MiddleWeb za roky působnosti sesbíral celou řadu skvělých materiálů pro nové učitele, odkazuje mnoho zdrojů a hostí blogy odborníků poskytujících rady učitelům.

A pokračujeme dále. Web TeacherVision se věnuje všem možným tématům. Vážně se zdá, že je zde odpověď na prakticky jakoukoli otázku začínajících učitelů. Obecně všechno, co může začínající učitel potřebovat pro úspěšný školní rok, počínaje radami pro první den, přes rady ohledně vedení třídy, tisknutelnými materiály a plány hodin na celý školní rok konče. Získejte rady, jak ukáznit žáky, udržet si autoritu, být féroví, hodnotit práci žáků, jak postupovat u žáků se speciálními potřebami, budovat vztah s rodiči apod.

Na webu TeacherVision mě zaujal jeden tisknutelný materiál, který sám použiju. Nese název Poznejte své studenty. Jedná se o dotazník určený rodičům. Kromě jména se ptá na to, jak je sám žák rád oslovován, co dělá mimo školu anebo jaký je jeho oblíbený předmět ve škole. Samotný nadpis dotazníku říká. Abych lépe poznal vaše dítě, prosím o zodpovězení následujících otázek. Na zadní stranu napište krátký odstavec o vašem dítěti. Tento dotazník není příliš objemný ale jeho význam je velký, učitel tímto dává najevo rodičům, že chce poznat jejich děti. Tím, že je pozná, k nim bude jinak přistupovat a bude je lépe chápat. Je to jednoduché a originální. Většinou jsou dotazníky podobného typu rozdávány přímo žákům.

Matt upozorňuje i na nám již známého pomocníka učitelů a blogera, jímž je Larry Ferlazzo. Je autorem příspěvku The Best Advice for New Teachers from Around the Web, jenž je skvělým souhrnem odkazů na dobré rady pro nové učitele. Některé odkazy jsou podnětné, jiné odlehčené, každopádně je touto cestou možné se setkat s ohromným zástupem vyučujících dělících se o své myšlenky s nováčky v oboru. Larry je člověk, který hledá zajímavé články ohledně výuky všude po netu, a sám je také píše (viz Nejlepší způsob jak se zapojit do mezinárodního projektu).

Zdrojů na internetu je možná až příliš mnoho a projít si je zabere obrovské množství času. Pokud si ho přesto najdete, musíte si dávat pozor, které zdroje studovat. Problém může nastat ve chvíli, kdy poměrně zajímavý nadpis článku či materiálu, řekněme navnadí čtenáře, a ten po přečtení několika stran zjistí, že obsah je pro něj nepoužitelný. Je tedy bohužel nutné postupovat metodou pokus omyl. Po nabytí zkušeností se zcela jistě podíl ztrátového času sníží.

Moc nevěřím, že si český začínající učitel bude překládat články a hledat v nich něco k využití. Příčinou je možná lenost, možná nedostatek času, ale zejména pak jazyková bariéřa, která bohužel stále existuje. Asi je na místě se ptát, zda je vůbec přípustné, aby v dnešní době učitel neovládal alespoň jeden cizí jazyk? Vzhledem k množství důležitých informací, které jsou dostupné jen v cizojazyčných verzích, bychom mohli říci, že není. V dnešním online světě kde je vše propojeno se kantoři bez znalosti cizích jazyků neobejdou, hlavně ti kteří chtějí dělat svou práci skutečně dobře.

Každý učitel by si měl vybudovat osobní vzdělávací prostředí, vybrat si vhodné zdroje a sledovat je. Najít diskuzní fóra či webové stránky s články, které mu přímo vyhovují. Za velmi užitečné považuji spojení přes Twitter. Dotazujete se přímo na konkrétní problémy a komunikujete v reálném čase se zkušenými lidmi z celého světa.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
David Růžička

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.