Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > ClassFlow – multiplatformní interaktivní...

Ikona informativni

ClassFlow – multiplatformní interaktivní výuka

Autor: Lukáš Kroc
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Příspěvek popisuje volně dostupný software firmy Promethean, který umožňuje tvořit interaktivní výukové materiály či testy a ty distribuovat na téměř libovolná žákovská zařízení, ať jsou, kde jsou.
Klíčová slova: lekce, test, sdílení, úložiště, Promethean, ClassFlow, ActivInspire, ActivExpression, karta

Když jsem před rokem psal bakalářskou práci, která se týkala digitálních učebních materiálů a interaktivních tabulí, zmiňoval jsem v ní, že další využití interaktivních tabulí vidím zejména v jejich propojení s tablety. Interaktivní tabule sama o sobě totiž nezajistí interaktivní výuku pro všechny žáky, ale pouze pro několik málo žáků u ní právě stojících. Díky cloudové aplikaci ClassFlow, vyvinuté firmou Promethean, je možné interaktivní aplikace rozšířit z tabule na jakékoli zařízení připojené k internetu, a je navíc momentálně zdarma.

Firma Promethean je ve světě známá svojí podporou interaktivní výuky. Mezi neznámější software této firmy patří ActivInspire, který je nástupcem ActivStudia. ClassFlow umožňuje podobně jako ActivInspire vytvářet výukové lekce a testy. Výukový obsah se skládá z jednotlivých karet, které mohou obsahovat textové nebo grafické prvky a videa. Výhoda oproti aplikacím určeným jen pro interaktivní tabule je ta, že jednotlivé karty může učitel odeslat na zařízení žáků. Může je zaslat celé třídě najednou nebo jen vybraným žákům. V případě testování může učitel zvolit velké množství variant testů. Například může vybrat náhodné pořadí otázek, nastavit kategorii, tempo, zvolit typ zpětné vazby a mnoho dalšího.

V případě spuštění testů jsou všechny odpovědi ukládány, a učitel tak může prostřednictvím přehledné analýzy výsledků vidět pokroky jednotlivých žáků. Učitel může na tabuli ukazovat nejen vlastní karty, ale také odpovědi jednotlivých žáků. Podobně jako v ActivInspire může vytvořit karty, ve kterých se řeší úlohy typu přesunutí správné odpovědi, která může mít podobu textu nebo obrázku. ClassFlow umožňuje dokonce i volné kreativní vytvoření odpovědi v podobě nakreslení grafiky či vložení fotografie (odpověď kreativní).

ClassFlow nemá za cíl nahradit programy pro interaktivní tabule. Ty obsahují mnohem větší možnosti nastavení jednotlivých prvků. U ActivInspire například akce jednotlivých objektů, neviditelný inkoust, kontejner a další, které ClassFlow nemá. Je ale možné, že mu nějaké funkce ještě přibydou, protože se stále prudce vyvíjí. Již teď jsou však velmi silným nástrojem jeho testy. Další výhodou je možnost sdílet vlastní lekce s ostatními vyučujícími. Vzniká tak sdílené úložiště určené pouze pro tuto konkrétní aplikaci. Menší problémy dělají potíže růstu občas v oblasti kompatibility různých verzí a exportu dat z jiných aplikací.

V jakých formách existuje aplikace ClassFlow

S ClassFlow lze pracovat několika způsoby – v režimu vyučujícího nebo studenta. Učitel má možnost pracovat ve webovém rozhraní, s aplikací pro mobilní zařízení, nebo využít integraci ClassFlow v ActivInspire (od verze 2.0), která ale ještě neexistuje v české verzi. Z vlastní zkušenosti zatím nemohu tuto integrovanou verzi doporučit. Není dostatečně stabilní. Správně funguje pouze možnost odesílání testů na mobilní zařízení. Také připojení dalších zařízení je mnohem zdlouhavější než při využití ClassFlow samostatně mimo aplikaci ActivInspire. Žáci mohou pracovat jednak s využitím webového prohlížeče, pomocí studentské aplikace pro mobilní zařízení s operačními systémy iOS, Android a Windows, nebo s použitím zařízení ActivExpression. ActivExpression jsem ale neměl možnost ověřit.

Jak ClassFlow začít používat 

Úkolem této práce není vytvořit návod k použití, ale seznámit čtenáře s tím, jak mohou aplikaci začít využívat v hodině a jaké kroky tomu musí předcházet. Pro podrobnější seznámení se s ClassFlow doporučuji použít materiály odkázané na konci.

Aby učitel mohl ClassFlow začít využívat, musí se zaregistrovat na stránkách www.classflow.com. Přihlásit se může prostřednictvím Office 365, Google+, Facebooku, nebo pouze registrací s použitím platné emailové adresy. Výhoda je, že dnes je již téměř celá aplikace přeložena do českého jazyka, a lze se v ní tak snadno orientovat. Učitel ji ovládá typicky pomocí webového rozhraní. K dispozici jsou i mobilní aplikace pro učitele, ale ty zatím ještě nefungují, jak by měly. Při přihlášení do webového rozhraní učitel vidí nabídku uvedenou na následujícím obrázku.

Hlavní nabídka po přihlášení učitele do ClassFlow

Prostřednictvím této nabídky můžeme vytvářet novou lekci, přidat třídu, procházet lekce, vytvořit test a prohlížet zdroje. Je zde i možnost importovat soubory z ActivInspire, nebo SMART Notebook. Momentálně to příliš nedoporučuji, protože možnosti importu jsou velmi omezené a většina prvků nebude fungovat tak, jak jsme z uvedených programů zvyklí.

ClassFlow umí pracovat s celou třídou. Když učitel vytvoří nějaký test, nebo lekci, tak při spuštění připojí zařízení konkrétních žáků. Proto je vhodné mít vytvořené jednotlivé třídy se jmény žáků. Jméno a příjmení lze zadat z nabídky Třídy. Dosud není možné seznam importovat, a tak nezbývá než jej vytvořit ručně. Omezeně lze pracovat i bez seznamu třídy, ale například při testování se bez něj neobejdete.

V nabídce Lekce máte možnost procházet své lekce, a také lekce jiných učitelů, kteří je zpřístupnili ostatním. Případně můžete v této nabídce vytvořit novou lekci.

Nabídka Test umožňuje vytvořit testovací úlohy, případně kvízy. Velkou výhodou je okamžitá zpětná vazba a zapojení všech studentů. Jak již bylo řečeno, jsou možnosti tvorby testů i evidence odpovědí žáků velmi dobře propracované.

Vytvořené lekce jsou v původním nastavení soukromé. Pokud je chceme sdílet s ostatními uživateli ClassFlow, musíme to nastavit. Pokud se vám podaří vytvořit pěkný materiál, tak ho, prosím, nasdílejte. Všichni přece chceme, aby vzniklo rozsáhlé úložiště užitečné pro všechny.

Poslední možností z nabídky jsou Zdroje. Zde můžete pracovat se sadou vašich vlastních materiálů, sadou nástrojů ClassFlow, a také můžete propojit váš účet s aplikacemi Dropbox, Google Drive a SkyDrive.

Jak pracovat se žáky

Po vytvoření účtu, založení třídy a vytvoření první lekce/testu můžete zapojit do interaktivní výuky své studenty. Ti mají dvě možnosti, jak s aplikací pracovat. Mohou využít aplikaci pro Android/iOS/Windows 8, která se jmenuje CLASSFLOW Student. Aplikace mi fungovala na většině tabletů s Androidem a iOS. Na většině mobilních telefonů byl ale problém s její instalací. Tento problém bude ale zcela jistě brzy vyřešen. O něco méně komfortní přístup, ale téměř vždy funkční, je využití internetového prohlížeče. Doporučený je Google Chrome.

Kód pro připojení žáků

Žáci se do aplikace přihlásí na stránce www.classflow.com/student. Aby mohli do konkrétní lekce vstoupit, musí získat kód od vyučujícího. Ten se při spuštění lekcí nebo testů nachází v pravém horním rohu pod ikonou Připojit studenty – viz obrázek.

Pokud nemáte vytvořen seznam studentů (třídu), tak se kód bude při každém spuštění lekce měnit. V případě zadání studentů v jednotlivých třídách bude vygenerován originální kód pro každou třídu a zůstane nezměněn pro všechny lekce a testy posílané žákům dané třídy. Opět se tedy dostáváme k výhodě vytvoření tříd. Žáci pak již kód znají a při příštím spuštění zadají znovu stejný kód.

Problémy, které mohou nastat

Zde bych se rád podělil o problémy, na které jsem při práci s ClassFlow narazil. Aplikaci využívám asi měsíc. Funguje celkem dobře na tabletu i na počítači. V případě mobilních telefonů je vhodné zejména webové rozhraní, ale při malé uhlopříčce není moc použitelné. V případě využití ve třídě s tablety je nutné wifi připojení. Aplikace komunikuje přes internet. Při slabším wifi signálu padá a dlouho se načítá. Při připojení na wifi přímo ve třídě aplikace běží velmi dobře. Je nutné mít také dobré připojení k internetu. Zejména při přihlašování jednotlivých žáků může v případě pomalého internetového připojení nebo slabého wifi signálu docházet k dlouhému načítání jednotlivých studentů. Jakmile se podaří žáky přihlásit, běží aplikace stabilně. Doporučuji tedy žáky připojit chvíli předtím, než budete chtít začít aplikaci využívat.

Odkazy na výuková videa

Jak jsem již uvedl, není cílem tohoto článku popsat všechny možnosti a nastavení ClassFlow. Cílem je zejména upozornit na to, že tato aplikace je zdarma dostupná, že je ideálním nástrojem pro školní prostředí, a ukázat některé její možnosti. Aplikace je velmi intuitivní. Základní ovládání by nemělo po prostudování tohoto článku dělat problémy. Nasazením ClassFlow můžete žáky skutečně interaktivně zapojit do výuky, využít jejich tvořivosti, zajistit individuální přístup, a také podpořit spolupráci ve skupině. Pro další informace se obraťte na Youtube kanál ClassFlow a seznamte se s úvodním webinářem. Na další webináře se případně můžete podívat s odstupem času.

ClassFlow at a Glance

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 04. 05. 2015
Zobrazeno: 5550krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KROC, Lukáš. ClassFlow – multiplatformní interaktivní výuka. Metodický portál: Články [online]. 04. 05. 2015, [cit. 2020-04-07]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/19949/CLASSFLOW-–-MULTIPLATFORMNI-INTERAKTIVNI-VYUKA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.