Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS

Ikona informativni

Výuka hrami

Autor: Bc. Martin Kučera
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Popis zajímavého amerického portálu GameUp firmy BrainPOP, který obsahuje mnoho zajímavých výukových aplikací majících převážně podobu her.
Klíčová slova: metodika, výukové hry, portál, úložiště, pomoc, BrainPOP, GameUp

V dnešní době už pravděpodobně málokoho překvapí, že i hraním počítačových her je možné naučit se něčemu novému. V případě obyčejných her, které toto zaměření nemají, se většinou mnoha konkrétních výukových cílů nedosáhne, snad s výjimkou zdokonalování cizích jazyků či některých nekognitivních schopností (postřeh, kooperace, řízení postupu). Existují však hry, ve kterých je výuka na prvním místě. Jistě víte, jak zapálení do počítačových her umějí mladí lidé být. Díky výukovým hrám je možné získat podobný zájem žáků i u aktivit orientovaných vysloveně výukově.

Rád bych vás dnes seznámil s jedním zajímavým portálem, který se zaměřuje právě na podporu vzdělávacích aktivit. Jedná se o GameUp od firmy BrainPOP věnující se tvorbě interaktivního výukového obsahu, který upoutává studenty, podporuje vyučující a zvyšuje radost z úspěchu. Portál bohužel mluví pouze anglicky a španělsky, takže alespoň základní znalost jednoho z těchto jazyků je potřebná.

V sekci BrainPOP Educators je k dispozici celá řada volně dostupných materiálů pro učitele. Dozvíte se zde třeba i to, jaké vlastnosti by měla mít dobrá výuková hra: motivovat a dovést k daným výukovým cílům, pěstovat kreativní řešení problémů, posilovat kritické a systémové myšlení, být výzvou, vyvolávat otázky žáků, vyžadovat velmi málo přípravy od učitelů.

Je nutné poznamenat, že kvalitou provedení zatím výukové hry za komerčními dost pokulhávají. Ve většině případů se jedná o dril nebo otázky založené na logickém myšlení (spojené se znalostí oboru, na který jsou mířené) prezentované s využitím nějakého herního prvku. Hry tedy nemají příběh, ale vzhledem k tomu, že dnešní mládež baví i mini hry jako jsou Angry Birds, je rozumná šance, že tyto hry je zabaví dostatečně dlouho na to, aby si látku, kterou prezentují, procvičili. Jednotlivé hry používají vždy alespoň trochu jiný zábavní prvek, takže když žáky jedna hra omrzí, neznamená to, že ostatní je také už nebudou bavit.

V uživatelském rozhraní je možné zvolit jednu ze šesti kategorií, do kterých jsou hry rozdělené (vědní obory, matematika, sociální vědy, zdraví, angličtina, strojírenství a technika), nebo si je nechat zobrazit všechny a vyhledávat pomocí klíčových slov. Na stránce jsou také odkazy na další projekty, které se výukovým hrám věnují, včetně odkazu na sekci K-3 Games určenou nejmenším. U každé hry je odkaz se stručným popisem a cílem, na který je zaměřena (Lesson Ideas), a odkazy na videa od BrainPOPu s podobnou tématikou, ta jsou však již placená. U některých her je i odkaz na test (Game Quiz), který ověří, že žák látku zvládl.

Jako příklad drilové hry lze uvést Multiplication Blocks, kde mají žáci za úkol odstranit všechny kostky tím, že označí dvě sousední tak, aby jejich součin odpovídal padajícímu bloku vpravo. Hry tohoto typu mají tu výhodu, že jich se omezení ve formě jazykové bariéry netýká.

Hra Multiplication Blocks s ukázkou odkazů na podobný obsah, popis hry a test

Oncology (hra z prostředí nemocnice) a Supreme Decision (řešení soudních sporů) jsou pro změnu hry založené na logickém uvažování. Žák dostane k dispozici určité množství informací a pomocí nich řeší prezentovaný problém.

Hra Oncology

Arkádové hry umí zvláště mladé žáky zaměstnat na docela dlouhou dobu, proto je nutné zmínit hru Share Jumper. Pomocí šipek na klávesnici se žák snaží proskákat přes pohybující se trampolíny až na konec levelu s tím, že každých několik pater musí odpovědět na položenou otázku týkající se internetové bezpečnosti tak, že skočí na jednu ze dvou velkých trampolín.

Hra Share Jumper

Vzhledem k tomu, že se nejedná o komerční projekt pro veřejnost, tak je pochopitelné, že některé hry zábavný prvek postrádají skoro úplně. Jako příklad lze uvést Matter Sorter, kde se jedná jen o třídění látek podle skupenství, žák pouze šipkami rozhoduje, do jakého umístění látka dopadne. V našich podmínkách by se tato aplikace dala použít pro výuku slovíček.

Hra Matter Sorter

Na českých školách se možná některé aplikace BrainPOP kvůli jazykové bariéře použít nedají, ale jiné určitě ano. Jistě si sami vyberete. Je velice důležité, že podobné weby vznikají a fungují. Výukové hry by se v budoucnu mohly stát účinnou metodou, jak získat pozornost i těch nejrozptýlenějších žáků.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 21. 05. 2015
Zobrazeno: 3287krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
Výuka hrami. Metodický portál: Články [online]. 21. 05. 2015, [cit. 2019-07-18]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/20007/VYUKA-HRAMI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.