Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Zábavné bezplatné nástroje pro interaktivní...

Zábavné bezplatné nástroje pro interaktivní a kolaborativní výuku

Článek přináší přehled zajímavých autorem ověřených online aplikací použitelných ve výuce založený na zprávě Gates Foundation a výběru amerického učitele Kelly Walshe.

V dnešní době se klade čím dál větší důraz na konstruktivistické metody výuky, kolaborativní řešení problémů, interaktivní výuku nebo kritické myšlení. Zpráva největší soukromé nadace Gates Foundation (založil Bill a Melinda Gatesovi) z roku 2014 s názvem „Učitelé vědí nejlépe, co chtít od digitálních učebních nástrojů“ [1] ukazuje, že učitelé hledají digitální nástroje, které podporují spolupráci studentů a interaktivní výuku. Toto zjištění není nikterak převratné, neboť tyto typy digitálních nástrojů jsou pro studenty zábavné a poutavé. Dále tyto nástroje podporují také dovednosti 21. století, jako je spolupráce, komunikace a tvořivost. Ze zprávy také vyplývá, že učitelé dávají přednost kvalitním aplikacím, které jsou dostupné zadarmo. Vzhledem k finančním možnostem škol se není čemu divit.

Inspirován touto zprávou vytvořil Kelly Walsh (učitel na The College of Westchester v New Yorku) na internetovém portále EmergingEdTech přehled dvaceti nejlepších online nástrojů, které jsou používány ve školách ke spolupráci a komunikaci při plnění úkolů, projektů a jiných interaktivních aktivit (20 Fun Free Tools for Interactive Classroom Collaboration) [2]. Mnoho z těchto aplikací je zcela zdarma, jiné mají zdarma základní funkce a za další rozšiřující se platí. V přehledu jsou například uvedeny nástroje použitelné ke komunikaci, kolaborativní editaci dokumentů, nástroje pro virtuální tabule, a také hry. Lze zde najít LMS (Learning Management System), jako je například HaikuLearning nebo Edmodo. Do výběru autor zařadil také všeobecně známé věci (Facebook, Skype nebo Twitter), o kterých už toho bylo napsáno dost a tak není potřeba se o nich dále zmiňovat. Vybral jsem to, co považuji za nejzajímavější.

Nástroje pro tvorbu pojmových a myšlenkových map

Velmi užitečným nástrojem z uvedeného seznamu je bezplatná online aplikace Bubbl.us pro tvorbu pojmových a myšlenkových map. Vytvořené mapy lze sdílet a takto spolupracovat s jinými uživateli při jejich úpravě. Myšlenkové mapování se jako učební pomůcka používá delší dobu, avšak možnost spolupracovat na jejich úpravách prostřednictvím online nástroje podporuje rozvoj dovedností důležitých pro 21. století. S online aplikací Bubbl.us se mi pracovalo docela dobře.

Ještě raději však mám jinou bezplatnou online aplikaci, kterou Kellyho přehled neuvádí. Je to Coggle.it. Její hlavní výhodou je již zmiňovaná bezplatnost a jednoduché přihlášení uživatele pomocí Google účtu. Spolupracovat na tvorbě myšlenkových map je zde též možné v definovaných týmech a v reálném čase. Ve výsledku je pak dobře vidět, jaké změny na mapě provedl jednotlivý člen týmu (žák).

Pojmové mapy vytvořené pomocí Bubbl.us a Coggle.it

Virtuální tabule

Dalším užitečným nástrojem ze seznamu zábavných bezplatných aplikací Kellyho Walshe, je twiddla.com (též viz Online aplikace bez registrace). Twiddla je webová aplikace, která umožňuje využívat displej jako tabuli s možností spolupráce několika uživatelů. Na tabuli Twiddla je možné kreslit čáry, vytvářet tvary, textová pole nebo nahrávat média a zároveň získávat zpětnou vazbu od ostatních přihlášených uživatelů. Každý z uživatelů může nezávisle na ostatních stránku online editovat. Je možné také společně s ostatními uživateli prohlížet webové stránky, fotografie nebo dokumenty.

Jinou užitečnou vlastností Twiddla je možnost zahájení textového chatu nebo konferenčních hovorů pomocí mikrofonu počítače. Jako největší přednost této aplikace bych uvedl velmi snadné zahájení online schůzky bez zbytečných registrací. Ten, kdo chce schůzku zahájit, pouze rozešle ostatním účastníkům URL adresu daného sezení (např. e-mailem). Registrovaným účastníkům lze také zasílat pozvánku na e-mail přímo z Twiddla. Při tvorbě setkání si uživatel může vybrat, jestli se bude jednat o setkání veřejné, nebo soukromé, které lze chránit heslem.

Uživatelské rozhraní online nástroje Twiddla.com

Hry nejen pro výuku ekonomie

V seznamu zábavných bezplatných aplikací Kellyho Walshe lze najít také zajímavý nástroj nejenom pro učitele ekonomie Economics-games. V tomto prostředí si učitel může vybírat ze třinácti her, pomocí kterých může realizovat například výuku mikroekonomie. Poté, co učitel vybere hru, přihlásí se jako administrátor a upraví přihlašovací jména a hesla studentům, mohou se studenti pomocí těchto přihlašujících údajů k aplikaci jednoduše připojit svými telefony, tablety, notebooky nebo pomocí počítače a začít společně hrát online hru. Aplikace je bezplatná a uživatelé nemusí do svých zařízení nic instalovat, což je velkou předností.

Online hra Industrial Organization

Další užitečné online nástroje

Účastníci diskuze ke článku Kellyho Walshe [2] nabízejí i další zajímavé bezplatné nástroje a odkazy, které by podle nich neměly chybět v seznamu zábavných bezplatných nástrojů pro interaktivní výuku a kolaborativní spolupráci, a se kterými mají dobré zkušenosti. Jedná se například o Proofhub, Start.me, Scrawlar, Yahki nebo Bitrix24. Budete-li je zkoumat, dejte nám vědet.

Závěr

I když jsou v dnešní době informační a komunikační technologie stále více implementovány do výuky a online nástroje jsou čím dál více využívané, je role učitele stále nezastupitelná. Učitel musí z velkého výběru online aplikací vybrat ty správné, aby zajistil efektivní plnění školního vzdělávacího programu a splnění očekávaných výukových cílů. Správná volba nástroje mu pomůže výuku obohatit, zatraktivnit, prohloubit skupinovou spolupráci nebo podpořit komunikaci a tvořivost žáků, aniž by se výrazně odklonil od obsahu vyučovaného předmětu.

Je na vás, abyste s dynamicky se měnícím prostředím online výukových aplikací prostřednictvím čelných učitelů drželi krok (viz Hippelova technologická inovace ve školství).

Citace a použitá literatura:
[1] - Teachers know best - What Educators Want from Digital Instructional Tools. 2014. [cit. 2015-5-25]. Dostupný z WWW: [http://collegeready.gatesfoundation.org/sites/defa...].  
[2] - WALSH, Kelly. 20 Fun Free Tools for Interactive Classroom Collaboration. 2014. [cit. 2015-5-25]. Dostupný z WWW: [http://www.emergingedtech.com/2014/05/20-excellent...].  
Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Příspěvek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.