Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Hravé programování

Ikona prakticky

Hravé programování

Ikona inspirace
Autor: Zuzana Kocourková
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: V článku naleznete stručný popis vybraných webových herních aplikací pro děti, které rozvíjí algoritmické myšlení a mohou být počátečním krokem k výuce programování.
Klíčová slova: hra, webová aplikace, programování pro děti, ligth-Bot, LIGHTBOT 2.0, Code Monster, Code Maven, Game Maven, CodeCombat, Code Kingdoms

Různé webové aplikace učící děti programovat objevíte velmi snadno. Často se jedná o aplikace založené na známých programovacích jazycích pro děti jako je Scratch, Logo, Karel apod. Tentokrát bych chtěla představit některé další herní aplikace, které rozvíjejí algoritmické myšlení a přitom učí jiné programovací jazyky. Spustit je můžete přímo v prohlížeči a základní verze nevyžadují registraci. Hlavní kouzlo spočívá v celém zpracování her, které mi připadá velmi povedené a zábavné. Myslím si, že by mohly zaujmout nejen děti, ale i dospělé. Hodně dětí tráví čas hraním počítačových her, s těmito aplikacemi se však mohou také něco naučit – nejen klikat bez přemýšlení nebo podle instrukcí.

light-Bot

Hra light-Bot je ideální pro všechny věkové kategorie. Přispívá k rozvoji algoritmického myšlení, ale nepracuje přímo s programovacím jazykem. Robot se pohybuje po čtvercové síti pomocí zadaných příkazů, které představují piktogramy (na obrázku vpravo). Cílem je, aby robot vstoupil na všechny modré čtverce a rozsvítil je (přebarvil na žluto). Přestože vypadá tato hra velmi jednoduše, komplikuje se tehdy, není-li kam vkládat další příkazy. Délka programu je totiž omezena počtem vložených piktogramů a to nutí hráče zjednodušovat svá řešení, např. pomocí funkcí. K dispozici máte dvě funkce, kterými můžete nahradit několik příkazů programu. Postupné zvyšování obtížnosti vás vede k nahrazování části programu, která se často opakuje a tím se děti učí používat funkce pro zjednodušení kódu. Další plus této hry vidím v jednoduché grafice a nízkých požadavcích na znalost cizího jazyka.

light-Bot (level 7)

LIGHTBOT 2.0

Nová verze hry light-Bot LIGHTBOT 2.0 se liší v maličkostech, které ji dělají uživatelsky příjemnější. Podstatný rozdíl je v úpravě hlavního menu, do kterého se lze (na rozdíl od předchozí verze) během práce vrátit. Je možno si zvolit několik kategorií podle obtížnosti. Každá obsahuje omezený počet úrovní (levelů), kterými postupně procházíte. Ve hře přibyla možnost natočení celého hracího pole. Počet kroků programu i funkcí je omezen v závislosti na levelu, což zvyšuje obtížnost a vyžaduje složitější řešení. Nově si můžete také nastavit, jak rychle má robot chodit a najdete i další drobná vylepšení. Zajímavostí a velkou odlišností od předešlé verze je možnost vytvoření vlastního zadání, což výrazně zvyšuje výukový potenciál této hry.

LIGHTBOT 2.0 (hlavní menu) LIGHTBOT 2.0 (Conditionals 2)

Code Monster, Code Maven a Game Maven

Všechny tyto tři aplikace naleznete na webu Crunchzilla. Rozdíl mezi nimi je v obtížnosti úkolů v závislosti na věku. Code Monster je určen pro věkovou kategorii 9-14 let. Code Maven doporučují vývojáři až od věku 13 let a Game Maven je spíše pro dospělé. Tyto aplikace byly vytvořeny jako interaktivní tutoriály pro samostudium Javascriptu. Nejedná se o strohé učení tohoto programovacího jazyka. Zaměřuje se na práci s geometrickými útvary. V každé aplikaci postupně procházíte jednotlivými lekcemi, ve kterých dostáváte pokyny od patrona příslušné aplikace (Code Monster, Code Maven a Game Maven). Pokyny vedou k porozumění kódu a zkoušení různých řešení. Velkou výhodou je možnost určovat si vlastní tempo při procházení jednotlivých kroků. Nevýhodou je cizí jazyk. Naštěstí si vystačíte se základní znalostí anglického jazyka.

Code Monster Code Maven

CodeCombat

CodeCombat je podle mého názoru opravdu výborně propracovaná herní aplikace, se kterou je programování zábava. Na rozdíl od předešlých je tato hra složitější z hlediska grafiky i pravidel, a proto mě velmi potěšilo, že kromě nějakých drobností je vše přeloženo do českého jazyka. Na začátku si uživatel zvolí postavu a tu postupně vylepšuje prostřednictvím drahokamů získaných plněním úkolů. Práci se mu snaží překazit nepřátelé ukrývající se v jednotlivých místnostech.

Navzdory poněkud složité, i když povedené grafice není těžké se ve hře orientovat, protože vývojáři zakomponovali mnoho nápověd a instrukcí objevujících se tehdy, neví-li si uživatel rady nebo udělá-li chybu. Podstatou učení je nutnost popsat chování postavy kódem, který píšete do vedlejšího okna.

CodeCombat (úroveň Pravá jména)

Zajímavé je, že si lze nastavit hned několik programovacích jazyků. Mezi nejznámější patří asi Python a Javascript.

Code Kingdoms

Code Kingdoms (postavy)

Poslední webovou aplikací, o které bych se zde chtěla zmínit, je Code Kingdoms. Jedná se o hru vytvořenou především pro menší děti. Na začátku si uživatel vybere postavu a s ní bude objevovat nové země. V daných zemích je jeho úkolem osvobodit obyvatele ze zajetí. Postavičku ovládá pomocí šipek či myši, mezerníku a dalších kláves – na rozdíl od hry CodeCombat, kde veškeré akce postavy jsou zapsány kódem. Programování se zde vyskytuje jen na několika místech v každé zemi. Navíc uživatel nemusí psát žádný kód, stačí jenom vybrat správný parametr daného příkazu. Aplikace vyžaduje alespoň základní znalost anglického jazyka, což může být při výuce cizího jazyka výhodou. Moc se mi nelíbí grafika této hry. Hrací plán skládající se z různých čtverců je mnohdy matoucí. Někdy jsem nevěděla, jak se dostat na určité místo, aniž bych skončila ve vodě.

Code Kingdoms

Podobných aplikací existuje velké množství. Jistě si z existující nabídky pro své žáky (děti) vyberete tu nejvhodnější. Ne-li, zkuste ještě třeba CodeMonkey či Novoroční ohňostroj. Mějte na paměti, že rozvoj informatického myšlení je zásadním požadavkem kompetencí pro 21. století, i to, že povolání programátora má (na rozdíl od mnohých jiných) budoucnost.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 24. 08. 2015
Zobrazeno: 4389krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

4 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KOCOURKOVÁ, Zuzana. Hravé programování. Metodický portál: Články [online]. 24. 08. 2015, [cit. 2019-08-24]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/20143/HRAVE-PROGRAMOVANI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 11. 11. 2015 20:17

http://barclayscodeplayground.co.uk/

Zkuste si to, možná vás to zaujme.