Odborný článek

Sphero

31. 8. 2015 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Martin Feber

Anotace

Článek popisuje možnosti ovládání a praktického využití robotické programovatelné koule ve výuce.

Úvod

Nové technologie jsou součástí běžného života téměř každého člověka. Zatímco starší generace s technologiemi dosud bojuje a střední se s nimi seznámila až v pozdějším věku, je dnes zcela běžné, že malé děti ve školkách jsou technicky vybavené a schopné technologie ovládat.

Počet teenagerů a malých dětí užívajících technologie na denní bázi neustále roste, což je nutné reflektovat také v rovině výukové. Tradiční kontaktní výkladová metoda je dnes již do značné míry překonána, žáka či studenta je nutné zaujmout, výuku zinteraktivnit a zefektivnit. Jednu z možných cest ukazují nové a netradiční didaktické pomůcky. Ty mohou sloužit nejen jako žádoucí nástroj pro hru, ale také jako skrytý pomocník při rozvoji motoriky a logiky. Příkladem takových nástrojů je inteligentní dálkově ovládaná koule Sphero, kterou jsem měl možnost si vyzkoušet a mohu se tak podělit o zkušenosti z jejího užívání.

Sphero je robot ve tvaru koule, v němž je řídící elektronika společně s množstvím senzorů a dvěma motory. To vše dohromady dává této inteligentní kouli jedinečné vlastnosti. Ovládá se pomocí smartphonu či tabletu, přičemž software je volně dostupný pro platformy iOS, Android a Windows Phone. Bude zajímavé sledovat, zda ho bude v budoucnu možné ovládat i pomocí tabletů s Windows 10.

Sphero umožňuje uživateli mnoho věcí – jen tak se projíždět (všemi směry, zkrátka koule na dálkové ovládání), hrát hry (rozšířená realita/inteligentní a netradiční ovladač) případně programovat a ihned pozorovat výsledky. Nejpovedenějším konceptem je z mého pohledu rozšířená realita. Pokud výrobce umožní vývoj dalších her třetími stranami, bude tato „hračka“ mít opravdu veliký potenciál. Sphero je také vodě a pádu odolné, čehož je dosaženo použitím odolných plastů (polykarbonátu) a absencí nabíjecího kabelu (indukční nabíjení).

Aplikace

Aplikací pro Sphero existuje celá řada (cca 30), pokusím se popsat ty nejzajímavější v jednotlivých kategoriích (ovládání, ovladač, rozšířená realita).

Sphero

Sphero je základní aplikací pro ovládání robota, umožňuje nastavení rychlosti, barvy a především jeho pohyb v prostoru na základě uživatelského ovládání. Při delším používání získává uživatel za svou činnost body, které může vyměnit za tzv. „cores“ (makra/možnost nastavování interní elektroniky). V podstatě jsou to jednoduché skripty, které s robotem „něco“ provedou. Ve videu níže je ukázka „makra žáby“, v níž se po zmáčknutí koule rozsvítí zeleně a jakoby poodskočí.

Drive

Pro ježdění s koulí je určená aplikace Drive, která má již značně přehlednější uživatelské prostředí. Jediným „problémem“ je, že kouli musí uživatel na začátku nastavit tak, aby věděla, kde je. Uživatel se během její obsluhy nesmí pohybovat do boků (resp. může, ovšem společně s tím se mu mění i ovládání). Koule je prostě stále koule a tak potřebuje alespoň jeden pevný bod, kterým je uživatel. Pro ilustraci malá videoukázka základního nastavení a ovládání robota.

Sphero - základní operace

Draw&Drive

První aplikací umožňující částečnou virtuální realitu je aplikace Draw and Drive, kde uživatel namaluje na displej zařízení tvar (cestu), kterou koule následně provede v realitě. Na ovládání je potřeba si zvyknout, koule samozřejmě nebude opisovat 20-ti metrové kruhy, na druhou stranu drobný pohyb je problém, jelikož v aplikaci není žádné měřítko skutečné vzdálenosti. Po chvilce zkoušení se ale na rozsahy dá zvyknout a koulí tak poměrně přesně navigovat po nakreslené dráze.

Draw&Drive

SpheroCam

Tato aplikace slouží k natáčení a fotografování koule za jízdy. Obraz z kamery mobilního zařízení se mixuje s ovládacími prvky Sphera, takže uživatel může pohyb ovládat a zároveň snímat kamerkou.

SpheroGolf

Aplikace umožňující uživateli hrát golf. Stačí si kamkoliv na podlahu položit například plastový hrnek jako jamku a pomocí této aplikace ovládat Sphero „údery“ virtuální golfové hole do jamky. Jamka (hrnek) není v pravém slova smyslu jamkou ale spíše otvorem, kam Sphero zajede. Při spuštění aplikace Sphero zezelená.

Chromo

Chromo je jednou z aplikací, kde se Sphero využívá jako ovladač. Pracuje na jednoduchém principu, a sice zobrazuje barevný kruh a jednu barvu, kterou je potřeba nakláněním koule nastavit. Po správném naklonění je barva změněna a takto se pokračuje dál. Na procvičení jemné motoriky je tato aplikace velmi vhodná. Již po krátkém používání mě velice bolely prsty na ruce. Aplikace má více módů, např. arkáda, časové omezení, trénink paměti atd., vždy na stejném „barevném“ principu.

Chromo

Exile

Exile je také aplikací, kde Sphero vystupuje jako ovladač, tentokrát ovšem v mnohem sofistikovanější formě. Jedná se o klasickou vesmírnou střílečku (Space Invaders), tedy jste lodí, která si musí prostřílet cestu k cíli přes nepřátele a další nástrahy. Ovládání je příjemně přesné, což má většinou negativní dopad na skóre. Natočením koule dopředu a dozadu udáváte lodi rychlost, otáčením vlevo a vpravo míříte střelbu (která je automatická, loď střílí celou dobu sama) a zatřesením aktivujete získané „bonusy“ (bomby, zmrazení atd.). Hra je velmi zábavná a pravděpodobně s ní děti budou velice spokojeni. Kromě jemné motoriky a schopnosti rychle reagovat na vizuální podněty procvičuje i strategické myšlení.

ColorGrab

ColorGrab je aplikací, kde je Sphero opět ovladačem, přičemž principem této hry (i pro více hráčů na jednom zařízení) je, že na obrazovce se vždy rozsvítí barva, při které je nutné kouli zvednout z podložky. Koule se přitom na podložce točí a cca po 1s mění barvy, jedná se tedy o postřehovou hru.

orbBasic a MacroLab

Obě tyto aplikace slouží jako programovací rozhraní Sphera, kde uživatel může nastavovat jednotlivé parametry a následné úkony. Po seznámení se s prostředím a jednotlivými proměnnými je uživatel schopen programovat víceméně intuitivně. Výsledky práce může ihned ověřit spuštěním na Spheru. Jako pomůcka pro začátky programování se tyto nástroje jeví jako velmi vhodné.

MacroLab

Závěr

Sphero je unikátní robotickou hračkou, která si jistě najde své příznivce. Uplatní se při nácviku jemné motoriky, strategického myšlení, výuce programování, získávání zkušeností s virtuální realitou nebo jen jako volnočasová zábava pro děti i dospělé. Je možné ji nosit stále sebou. Z mého pohledu je Sphero velice povedeným konceptem robotické hračky, která by jistě mohla zaujmout své místo i v pedagogické praxi. Bude žáky nejen bavit, ale především vzdělávat. Nevýhodou by snad mohl být fakt, že ne každá škola má (při ceně přesahující 3 tisíce Kč) prostředky pro nakoupení dostatečného množství těchto zařízení.

Více informací najdete na http://www.sphero.com.

Literatura a použité zdroje

[1] – ŠTICH, Lukáš ; OUDOVÁ, Alena. 4. interdisciplinární studentské vědecké konference doktorandů FPE: Periférní zařízení Sphero a Dice+ jako nástroje pro hru i didaktické pomůcky ve výuce. 2014. [cit. 2015-7-3]. Dostupný z WWW: [http://www.academia.edu/9815085/10_2014_Periférní_zařízení_Sphero_a_Dice_jako_nástroje_pro_hru_i_didaktické_pomůcky_ve_výuce].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Martin Feber

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.