V dnešní době, kdy interaktivní tabule je běžným vybavením téměř každé školy, je mnoho učitelů, mezi nimi i já, kteří se zajímají o tvorbu digitálních učebních materiálů pro interaktivní tabule. První tabulí, se kterou jsem se setkal, byla tabule SMART Board. Zúčastnil jsem se několika školení pořádaných firmou AV media, kde jsem se seznamoval s obsluhou a využitím softwaru SMART Notebook pro tvorbu výukových materiálů. I když aktivně neškolím nové uživatele, snažím se udržet krok s dobou a sleduji vývoj a novinky systému SMART prostřednictvím pravidelných webinářů.
Ty jsou realizovány prostřednictvím videokonferenčního modulu SMART Bridgit, který může být využit více různými způsoby. Na jednom z webinářů se hovořilo např. o netradičním nasazení SMART Bridgit při organizaci třídních schůzek, já sám jsem ho vyzkoušel zase trochu jinak. Podívejme se proto na tento program trochu blíže.
SMART Bridgit je systém pro vzdálenou komunikaci a spolupráci. Umožňuje sdílení dokumentů a současnou spolupráci vzdálených účastníků. Ti mohou komunikovat pomocí hlasu a také obrazu z webové kamery. Mohou také posílat zprávy v tzv. chatovacím okně všem účastníkům. Přednášející sdílí svoji pracovní plochu počítače ostatním zúčastněným.
Uživatel stáhne tento software z adresy http://bridgit.avmedia.cz/ a spustí stažený exe soubor (nic se neinstaluje, pouze spouští). Po spuštění zadá serverové přístupové heslo: avm. Vlastník meetingu, tedy člověk, který vede diskuzi (např. třídní učitel), v záložce Vytvořit nový meeting zvolí jeho název a heslo. Tyto údaje poté poskytne uživatelům, s jejichž účastí na tomto online setkání počítá. Uživatel po spuštění stejného staženého souboru v záložce Připojit se k meetingu zadá příslušné heslo a svoje jméno, pod kterým se bude zúčastněným zobrazovat.
Vlastník meetingu po spuštění SMART Bridgit a přihlášení uvidí okno s informacemi o názvu meetingu a přihlášených účastnících. Musí nastavit mikrofon a reproduktory tak, že klepne na tlačítko Otevřít mikrofon. Po nastavení těchto komponent je připraven sdílet svoji pracovní plochu přihlášeným účastníkům meetingu. To, co poté zobrazí na svém displeji, uvidí všichni zúčastnění. Samozřejmostí je zobrazení okna s videem.
Další možností je vytvoření E-mailové pozvánky, která automaticky vygeneruje dopis s údaji nutnými k připojení k meetingu a odešle na zadané e-mailové adresy.
V nabídce Možnosti může uživatel detailně nastavovat vlastnosti programu. V Nástrojích lze zvolit např. pero, zvýrazňovač, gumu. V chatovacím okně lze napsat a odeslat zprávu. Pokud některý z účastníků chce přispět svým hlasem, požádá o možnost zapnout mikrofon vlastníka meetingu.
Já sám jsem program využil ve chvíli, kdy se blížily závěrečné zkoušky. Žáci v týdnu, který předcházel ZZ, byli na praxi, tedy mimo školu. Potřeboval jsem jim sdělit důležité podrobnosti, telefonicky a e-mailem jsem informoval jednoho z nich, jak postupovat. On informoval ostatní a v domluvenou hodinu se všichni připojili. Na své ploše jsem jim zobrazil důležitá data a komentoval jsem je vlastním hlasem. Tento způsob se mi velmi osvědčil, v pozdějších rozhovorech se žáky jsem zjistil, že i oni sami vnímají toto řešení pozitivně. Nejvíce ocenili skutečnost, že moje slova mohli poslouchat, aniž by je nějaký spolužák rušil.
Uživatel, který používá program SMART Notebook, jistě zná funkci Nahrávání stránky. Tu lze použít i pro záznam webináře. Každou relaci tak lze nahrát a výsledné soubory ve formátu avi poskytnout žákům, kteří se webináře účastnit nemohli nebo kteří si chtějí obsah zopakovat.
Jak jsme se již zmínili, další alternativou je využití tohoto programu realizace třídních schůzek online. Inspirován kolegyní Martinou Vokounovou ze ZŠ Brno (Třídní schůzky jako webinář [1]) hodlám tento nápad aplikovat v nové třídě, kterou mám v tomto školním roce. Věřím, že dnes, kdy přístup k internetu je zcela běžnou součástí každé domácnosti, nebude velký problém přesvědčit rodiče o smysluplnosti a výhodách takovéhoto pořádání třídních schůzek.
SMART Bridgit byl vyvinut jako doplněk programu SMART Notebook, který užívají k tvorbě výukových materiálů učitelé pracující s interaktivní tabulí SMART Board. Lze jej nasadit zejména pro vzdálenou výuku, třeba v případě dočasně imobilního žáka, který nemůže být fyzicky přítomen vyučování. Učitel má možnost v rámci relace pracovat s nástroji, jako jsou pero, zvýrazňovač, guma, úplně stejně jako na tabuli. Žák, který se setkává s podobnými postupy při výuce, pak nemá problém se v takovémto virtuálním prostředí orientovat. A právě to je hlavním důvodem, proč má smysl SMART Bridgit používat, i když existují i mnohem populárnější, funkčně velmi podobné aplikace, jako Hangout či Skype.
Věřím, že pokud se někdo rozhodne tento program vyzkoušet, určitě najde i další situace, ve kterých SMART Bridgit využije.
Omlouváme se za technický výpadek našich stránek.
O této chybě víme a právě ji spravujeme.
Děkujeme za trpělivost.