Spomocník Základní vzdělávání Jak utratit 45 miliard dolarů aneb Co radí Reich Zuckerbergovi
Odborný článek

Jak utratit 45 miliard dolarů aneb Co radí Reich Zuckerbergovi

4. 1. 2016 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o jedné reakci na zveřejněný záměr manželů Chan-Zuckerbergových, většinových majitelů Facebooku, věnovat 99 % svých akcií na dlouhodobé projekty snižující rozdíly mezi dětmi a zvyšující jejich naději na lepší život. K důležitým nástrojům mají patřit vzdělávací technologie.

Na začátku prosince obletěla svět zpráva o tom, že se manželé Chan-Zuckerbergovi rozhodli v souvislosti s narozením své první dcery Max investovat 99 % svých akcií Facebooku, tj. přibližně 45 miliard $, do projektů prostřednictvím technologií zlepšujících budoucnost všech dětí na Zemi (A letter to our daughter). Jedním z nejdůležitějších cílů tohoto plánu je vybudovat personalizovaný systém výuky schopný pomáhat při učení každému a snižovat tak rozdíly mezi lidmi. Vezme-li se v úvahu, o jak velkou investici se jedná, dá se předpokládat, že se asi bude jednat o filantropický počin nebývalého významu. Proto byla reakce docela veliká. Novináři se ptali, jak to chtějí Mark s Priscillou udělat, ale zatím se nedozvěděli o moc víc, než že se nadace bude jmenovat Chan Zuckerberg Initiative [1]. Mezi všemi reakcemi, na něž jsem narazil, je jedna, která podle mě stojí za zvláštní pozornost. Známý výzkumník oboru vzdělávacích technologií (EdTech Researcher) a ředitel MIT Teaching Systems Lab Justin Reich poslal Chan-Zuckerbergovým vzkaz s doporučením, jak se mají zachovat, chtějí-li své bohulibé cíle opravdu naplnit [2].

Justin se v něm pokouší na základě svých opakovaných výzkumů vysvětlit, v čem všechny dosavadní velké investice podobného druhu chybovaly. Zásadním problémem je víra vedoucí nás k přesvědčení, že k tomu, abychom začali snižovat rozdíly mezi dětmi socio-ekonomicky hendikepovanými a bohatými, stačí dát všem k dispozici mobilní zařízení s připojením do internetu a je to. Realita, stále jasněji se vynořující z Reichova zkoumání vlivu volně dostupných materiálů i výuky na výukové výsledky, je ale bohužel jiná.

Prvním takovým výzkumem byl projekt The State of Wiki Usage in U.S. K-12 Schools, jehož výsledky byly publikovány v roce 2012 a které zřetelně ukazují, že spolupráce realizovaná jako výuková aktivita v prostředí sdílených wiki dokumentů (v době realizace ještě nebyly běžně k dispozici současné cloudové služby) se lépe daří ve školách působících v oblastech s vyšším socio-ekonomickým statusem. Ke stejným výsledkům bohužel dospěl i Reichův nejnovější výzkum publikovaný v (online nedostupném) prosincovém čísle Science (Democratizing education? Examining access and usage patterns in massive open online courses). Ten na datech edX MOOC ukazuje, že jsou tyto volně dostupné kurzy využívány a certifikáty získávány mnohem více lidmi vzdělanějšími a bohatšími.

Závěr je prostý. Veškeré dosavadní snažení směřující k otevřenému vzdělávání pro všechny zatím socio-ekonomickou propast mezi bohatými a chudými neodstraňuje. Ta se ve skutečnosti pořád zvětšuje. To je pro nás podporovatele tohoto hnutí (Aliance pro Otevřené vzdělávání) velmi špatná zpráva. Justin na základě svých zjištění manželům Chan-Zuckerbergovým říká doslova toto:

Nejsem si jist, zda lze naše výsledky zevšeobecnit a udělat z nich novou sociologickou či psychologickou zákonitost. Důvodem, proč dostáváme podobné výsledky při aplikaci technologií dvou různých generací (wiki, MOOC), je skutečnost, že používáme stejný způsob implementace – masivně rozšířit, volně zpřístupnit a doufat ve snížení propastných rozdílů. Takto koncipované záměry nefungují.

Bude-li Chan Zuckerberg Initiative chtít podporovat rovný přístup ke vzdělání, neměla by se soustředit na vývoj nových aplikací, systémů či materiálů, musí přijít s novým přístupem. Potřebujeme najít úplně nové způsoby prosazování digitální rovnosti, takové, které změní myšlení týmů učitelů a technologů pracujících na řešení tohoto problému lidstva. Potřebujeme zavést nové mechanizmy distribuce, které budou mít za cíl pomoci především nejvíce socio-ekonomicky postiženým dětem. Musíme se snažit minimalizovat psychologické překážky tvořené jejich sociální identitou a stereotypy, posílit vnímání významu online vzdělávání v rodinách, podnítit podporu místní komunity. Musíme se pokusit nový systém založit na tom, co každý jednotlivý žák do vzdělávacího prostředí přináší, a ne jen odhalovat, co mu chybí.

Ještě nevíme, jak všechny tyto problémy spojené se vzdělávacími technologiemi a rovností vyřešit, ale jedno je jasné – nepotřebujeme vytvářet nové nástroje, potřebujeme novou strategii.

Literatura a použité zdroje

[1] – WINGFIELD, Nick. Mark Zuckerberg Vows to Donate 99% of His Facebook Shares for Charity. 2015. [cit. 2015-12-27]. Dostupný z WWW: [http://www.nytimes.com/2015/12/02/technology/mark-zuckerberg-facebook-charity.html].
[2] – REICH, Justin. Some Advice for Chan & Zuckerberg on Technology and Equity. 2015. [cit. 2015-12-27]. Dostupný z WWW: [http://blogs.edweek.org/edweek/edtechresearcher/2015/12/some_advice_for_chan_zuckerman_on_technology_and_equity.html].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Jan Maršák
4. 4. 2016, 14:54
Ad E Kocourek:
1. Pokud jde o Vaší lamentaci, že jednoznačná terminologie patří k největším otloukánkům na rvp.cz: Nebylo by pak ovšem vhodné uvést i z Vaší strany jednoznačnou definici (ať už explicitní či implicitní) pojmu "selský rozum"? Termín selský rozum zde navíc volně používáte spolu s termínem zdravý rozum. Označují oba tyto termíny pojmy stejného významu či nikoli? Nebo bychom snad měli mluvit spíše o zdravém selském rozumu? (Přirozeně, pak by jistě mohl existovat i nezdravý selský rozum či neselský zdravý rozum.) 
2. Dalším "otloukánkem" na rvp.zv, je podle Vás pravdivé informování.  Nebude-li však toto Vaše obecné tvrzení nějak konkretizováno, lze ho jen stěží potvrdit či vyvracet. A v tomto směru je bezcenné. 
3. Jak souvisí tvrzení dr. Vávry s tím, že "nosí v kapse úplně placatou mapu"? To je z Vaší strany poněkud strawman argumentace. Mimochodem při promítání trojrozměrných objektů do roviny s tzv. selským/zdravým/zdravým selským rozumem vystačíte asi jen stěží. A to dokonce ani při vytváření "pouhých placatých" map. K čemu pak bychom potřebovali odborná kartografická pracoviště či katedry kartografie na vysokých školách se specialisty, jestliže by k vytváření map postačoval zdravý selský rozum kohokoli z nás.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.