Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Propojený učitel
Odborný článek

Propojený učitel

21. 1. 2016 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Martin Gebhart

Anotace

Článek je inspirovaný blogem amerického ICT koordinátora Stevena Andersona. Shrnuje vlastnosti učitele schopného k vlastnímu zdokonalování využívat spojení s kolegy.

Propojený učitel (connected teacher) – tento termín se objevuje ve vzdělávacím prostředí stále častěji. Kdo vlastně je, nebo co tento termín znamená? Jak by takový učitel měl vypadat a je vůbec zapotřebí? To je jen pár otázek, které si můžeme položit. Stále více lidí využívá sociální sítě, sdílí své nápady, myšlenky či inovace. Ve vzdělání vznikají nové trendy mnohem rychleji, než tomu bylo doposud. A jak udržet krok s těmito trendy, jakým způsobem se vzdělávat a zdokonalovat v profesi učitele? Jednou z odpovědí je právě „propojený učitel“.

Není to ovšem jen o jednom propojeném učiteli nebo hrstce nadšenců. Tuto teorii by měli přijmout všichni učitelé za svou. Čím více bude takových učitelů, tím více bude jejich propojení efektivnější a dokonalejší. Jak tedy takový učitel vypadá a čím se ve své praxi odlišuje od ostatních? Zde je pár základních pilířů popisujících profil propojeného učitele převzatých z blogu Stevena Andersona [1] [2].

Model celoživotního vzdělávání – Propojený učitel věří v sílu celoživotního vzdělání. Digitální technologie nám učení usnadňují, můžeme se učit kdykoliv, odkudkoliv (Prostojové učení podle Grooma) a od těch největších odborníků na světě. Populární jsou zejména MOOC kurzy, anebo také vznikající online akademie (např. Khan academy). Ovšem není to jen o využívání těchto zdrojů, tvorba výukových materiálů a samotná výuka je stejně důležitá činnost. Třeba Twitter chat se může stát nástrojem, jak se učit od ostatních nebo přispět k vzdělání ostatních. Propojený učitel se stále vzdělává, učí se nové dovednosti a sdílí je s ostatními.

Sdílení a spolupráce – Sdílení zkušeností se stává základem učitelské profese. Proto si propojení učitelé uvědomují důležitost spolupráce. Sdílí své informace, zkušenosti a tím vytváří prostor pro zlepšení svých schopností. Twitter, blogy a sociální sítě se mohou stát nástroji k diskusi, k debatám, které mohou přinést mnoho podnětů a nápadů na jednom místě. Z těchto diskuzí se propojení učitelé učí, reflektují a objevují nové myšlenky. Základem každé diskuze jsou argumenty a nesouhlas, ty nám mohou pomoci nahlédnout na problém ze všech úhlů (např. Pepoušův nápadník).

Neúspěch jako součást procesu učení – Většina pedagogů se bojí si připustit možnost neúspěchu. Každému se někdy stane, že měl hodinu (někdy několik), kde vše nešlo podle představ. Někteří jsou pak frustrovaní, ubírají se špatným směrem a hledají výmluvy. Propojení učitelé přijímají neúspěch jako součást procesu učení pomáhající jim se posunout o krok dál. Sdílení neúspěchu s ostatními pomůže reflektovat jejich problém a přinést nové pohledy či návrhy řešení, jak se problémům vyhnout. Neúspěch se může dostavit též při práci s technologiemi, které nefungují dle představ anebo neplní funkci, kterou mají. Pokud překonáme strach z neúspěchu, můžeme stále objevovat a zkoušet nové technologie, s jejichž pomocí lze učit jinak a mohou nám usnadnit rutinní práci.

Používání technologií k vytvoření osobního vzdělávacího prostředí – Technologie nám umožňují si vytvořit prostředí, které nemusí být přesně definované, ale odpovídá individuálním potřebám. Webináře, MOOC kurzy, sociální sítě, hashtagy nebo RSS kanály se mohou stát prostředkem, jak toho dosáhnout. Autor článku (Steven Anderson) doporučuje Edweb.net (portál spojující učitele, zaměřený na sdílení myšlenek podporující zlepšení vzdělávání), kde je každý den k nalezení několik nových článků, běží diskuze a lze se zúčastnit online vzdělávání, přičemž celý obsah je archivovaný a zdarma. My máme svůj portál RVP.cz.

Kreativita nad obsah, význam nad předpisy – Učitel se pohybuje v prostředí přísných standardů, sumativních hodnocení a vnějšího nátlaku, který je na něj vyvíjen. Snadno se dostane do situace, kdy jeho práce vyžaduje jít nad rámec zmiňovaných norem a standardů. V této situaci dává propojený učitel přednost takovému řešení, které považuje za správné pro své žáky a pro učení jako takové.

 

Uvedená charakteristika propojeného učitele zahrnuje kompetence pomáhající mu stát se kvalitnějším a držet krok s vývojem světa. Jedině takový učitel je schopen naše děti na život v tomto světě připravit.

PLP Connected Learner - Eric Moccio

Literatura a použité zdroje

[1] – ANDERSON, Steven. What Does a Relevant, Connected Educator Look Like-Part 1. 2015. [cit. 2016-1-13]. Dostupný z WWW: [http://blog.web20classroom.org/2015/01/what-does-relevant-connected-educator.html].
[2] – ANDERSON, Steven. What Does a Relevant, Connected Educator Look Like-Part 2. 2015. [cit. 2016-1-13]. Dostupný z WWW: [http://blog.web20classroom.org/2015/01/what-does-relevant-connected-educator_27.html].
Chyba serveru >

Chyba 500

Omlouváme se za technický výpadek našich stránek.
O této chybě víme a právě ji spravujeme.
Děkujeme za trpělivost.

Přejít na hlavní stránku