Global Digital Citizen Foundation nedávno v příspěvku Six Essential Modern Teacher Skills (and Why You Need Them) [1] nabídla jeden z možných pohledů na to, jaké vlastnosti má mít „moderní“ učitel (podrobněji o této neziskové organizaci zaměřené na oblast školství jsme již informovali – Aplikace podle Digitální občanské nadace). Z nepřeberného množství schopností a dovedností, které by měl učitel mít, autoři vybrali jen ty nejdůležitější.
Jak vybrat šest klíčových vlastností, když učitel musí každý den zvládat velké množství úkolů a rolí? Svůj pracovní čas dělí nejen mezi studenty, jejich rodiče, svoje kolegy či nadřízené, ale měl by dbát i o svůj osobní rozvoj. Do toho je nucen čelit měnící se realitě světa. Nové technologie pronikají do života studentů a mění způsob jejich myšlení, čímž ovlivňují i učení samotné. Co tedy vystihuje učitele, který má být schopen naplnit moderní představy a očekávání? Které kompetence jsou pro něj zásadní a proč je vlastně potřebuje?
Digitální věk by se dal jedním slovem charakterizovat jako „změna“. Téměř neustále se vyvíjí nové edukační technologie. Navíc každý student má vlastní tempo i způsob učení. Proto je třeba, aby učitel dokázal pružně reagovat na soustavné změny, které tento digitální věk přináší. Aby s jistotou čelil novým výzvám a zdolával je s patřičným nadhledem.
Ruku v ruce s flexibilitou jde touha dozvědět se něco nového. Učení je běh na dlouhou trať a učitel by se měl studentům stát dobrým průvodcem. Musí hledět vpřed, mapovat terén a mít neustále přehled o aktuální situaci nejen ve vlastním oboru, ale i jinde (Integrace technologií podle modelu TPCK). Jen tak dokáže studenty připravit na realitu globálního trhu, kde úspěch závisí na ochotě jedince na sobě neustále pracovat. Technologie hrají v tomto procesu svoji nezastupitelnou roli.
Ať už jde o sebedůvěru nebo o důvěru v ostatní, pro učitele jsou obě nepostradatelné. Člověk se totiž musí dokázat postavit tváří v tvář vlastní zranitelnosti i najít poučení v uvědomění si vlastních nedostatků a slabých stránek, pak se stane silnějším. Když si učitel věří a vydává ze sebe to nejlepší, dokáže překonat i těžká období, kdy je nucen čelit vlastním chybám, pochybnostem okolí čí blížícím se termínům.
Spolupráce se studenty, kolegy či rodiči je pro učitele, už z podstaty jeho profese, každodenní rutinou. Bez nadání pro práci v týmu se moderní učitel neobejde. Navíc problémy se už dnes neřeší jen tváří v tvář, ale díky technologiím se prostor rozšířil i o možnosti, které nabízí online prostředí. Svým přístupem učitel ovlivňuje jak klima ve třídě, tak ve škole. Řešení úkolů v menších či větších skupinách nebo práce na projektech se pozitivně promítají do výuky. Schopnost spolupráce a její rozvíjení hraje v profesním životě učitele klíčovou roli.
Tato výjimečná vlastnost osobnosti, dar probudit v ostatních to nejlepší se projevuje mnoha různými způsoby. Například empatií či schopností povzbudit druhé k pozitivnímu myšlení. Takový učitel ostatní inspiruje a motivuje k lepším výkonům. Jeho myšlení je pokrokové a snaží se studentům ukázat, že svět je skvělé místo pro život.
Technologie mění náš pohled na svět i na vzdělávání samotné. Jak se ale stát součástí dnešního digitálního světa, který k nám díky internetu přišel na vzdálenost jediného kliknutí? Úkolem učitele je ukázat žákům nejen moře jeho nepřeberných možností, ale i rizika a nebezpečí, která v něm číhají. Moderní učitel se proto snaží u studentů rozvíjet dovednosti jako třídit a organizovat informace nebo hledat souvislosti (Specifikace informační gramotnosti NIQES).
Jaká je vaše vize? Je už váš názor jasně daný, nebo stále ještě váháte, co je onou esencí modernosti?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Vize GDC.
Ostatní články seriálu: