Dnešní svět už není, co býval před pár lety. Digitální hospodářství dalo vzniknout novým silám, které výrazně ovlivňují trhy. Spotřebitelé mají nové problémy a potřeby, což organizace vede k vytváření nových produktů a služeb. Kdo chce uspět v prostředí všudypřítomné konkurence, musí změnit způsoby výroby, distribuce i marketingu. To je možné pouze v případě, stane-li se inovace základním prvkem firemní kultury.
Organizace nemůže být inovativní, pokud se její pracovníci soustavně nevzdělávají. Vedení tedy musí zajistit, aby si podřízení osvojovali potřebné dovednosti k vytváření nových pracovních postupů. K tomu potřebují umět kreativně řešit vzniklé problémy.
Dříve měli lidé představu, že jakmile dokončí střední nebo vysokou školu, budou mít dostatečné dovednosti a připravenost pro to, aby byli úspěšní ve svém profesním životě. Nyní jsou ovšem tyto představy přinejmenším zkreslené. Pracovní místa vyžadují soustavné dovzdělávání. Randall L. Stephenson, generální ředitel AT&T, tvrdí, že ti, kteří netráví mezi 5 až 10 hodinami týdně on-line učením, nezvládnou držet krok s dobou. [1] Pro osobní růst je stále důležitější neformální a informální prostředí (Model 70:20:10). Je potřeba opustit tradiční plánované jednorázové či dlouhodobé vzdělávací akce a přijmout jednu nebo několik inovativních strategií, které umožňují nepřetržité učení.
Jedna z inovativních vzdělávacích metod je tzv. mikroučení. Je založena na předpokladu, že rozsáhlá témata mohou být rozdělena do několika lekcí. Tyto lekce se skládají z krátkých segmentů, které pokrývají specializovaná témata a plní specifické cíle. [2] Jednotlivé segmenty obsahují různé prvky, například krátká videa (90 sekund), kvízy, interaktivní aktivity, gamifikace, prezentace nebo tradiční textové dokumenty.
V rámci micro-learningu je každý jednotlivý prvek v segmentu dané lekce reprezentován jednou nebo více informačními jednotkami, tzv. SIU (Single Information Unit). SIU je vlastně kontejner, který obsahuje základní údaje definované autorem (pedagogem). Tyto údaje definují to, co je důležité, aby si student zapamatoval. Měl by zde být uveden název, klíčová slova a následně krátké vysvětlení s odkazy na další zdroje. Je velmi důležité udržovat SIU krátké a stručné, protože při vracení se k předchozí látce stačí k obnovení paměti projít pouze základní klíčové body.
Mikroučení je zvláště vhodné pro současnou generaci tzv. millenials (síťová generace). Vyhledávání a získávání nových informací je pro ně přirozené a mohou využít svůj technologický potenciál. Pokud se stanou zaměstnanci organizace, která jim brání se vzdělávat těmito novými formami, většinou dlouho nevydrží a odcházejí.
Výše uvedené výhody mikroučení jasně ukazují, že tento způsob, jak zjednodušit složité učení a transformovat ho do dnešního zrychleného světa, je produktivní, efektivní a použitelný pro každého zájemce s potřebou osobního či odborného růstu. Je vytvořen s cílem spojit e-learning s érou mobility. Ukazuje se, že poskytuje okamžité výsledky.[3]
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.