Digitální věk si žádá moderní učitele, ale produkuje také moderní studenty?
V prvním díle jsme se zaměřili na učitele, tentokrát obrátíme svoji pozornost na studenty. Portál GDC se v článku 10 Valuable Digital Age Skills to Take Beyond School [1] pokusil odpovědět na otázku, jakými schopnostmi a dovednostmi by měl být vybaven moderní student na konci školní docházky.
Jedná se o vlastnosti a dovednosti, které studentům pomohou na cestě životem. Umožní jim formovat vlastní osobnost, celoživotně se vzdělávat i najít dobré zaměstnání. Stejně jako u moderního učitele i zde existuje mnoho možností, ze kterých autoři vybrali deset nejdůležitějších. Seznam může být u každého studenta jiný a bude se měnit s jeho přibývajícími zkušenostmi a měnícími se prioritami. Přesto může být dobrým začátkem, výchozím bodem pro vlastní orientaci.
V dnešní době žijeme online a budujeme si vlastní identitu prostřednictvím webu, blogu či sociálních sítí. Prezentujeme zde nejen vlastní názory, ale i postoje, hodnoty, naše sny a touhy, ze kterých si o nás každý může udělat svoji představu.
Nejde jen o to, jak se student dívá na svět, ale především o to, jak svět vnímá studenta. Jak ho vidí jeho potenciální zaměstnavatel. Zda je něčím jedinečný, rozpoznatelný, nepřehlédnutelný a z tisíce uchazečů to bude právě on, kdo nastoupí na vysněné místo. Osobitost je to, co nás odlišuje od ostatních.
Dnes už student asi nepůjde před přijímací komisi na vysněnou školu nebo k potenciálnímu zaměstnavateli s papírovými deskami. Přehled výsledků své práce (osobní portfolio) by měl mít dostupný online a s jeho budováním by měl začít pokud možno co nejdříve, aby měl později z čeho vybírat. Jednoduché portfolio lze vytvořit i na sociální síti, na složitější poslouží některý ze specializovaných online nástrojů (např. Mahara).
Digitální svět na nás neustále chrlí nová data, přičemž se neustále zvyšuje jak rychlost, tak objem. Naučit se hledat v této záplavě relevantní informace a navíc odlišit ty dobré od naprosto bezcenných je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou by si měl osvojit každý student. Přitom na schopnosti pracovat s informacemi a nestát se na jejich neustálém přísunu závislým často záleží úspěch nebo pád jak v profesním, tak v osobním životě.
Každý student se dříve či později dostane do situace, kdy bude informace pro svou práci čerpat z knih, odborných článků, internetu či dalších zdrojů. Jejich korektní citací vyjadřuje respekt k duševnímu vlastnictví druhých, ale také oceňuje úsilí a zkušenosti autora.
Obrázek někdy řekne víc než tisíc slov. Student by si ale jistě měl umět poradit, i když vybraný obrázek není úplně podle jeho představ. Schopnost upravovat obrázky či stříhat video uplatní, ať už bude připravovat prezentaci projektu, modernizovat svůj blog nebo vytvářet novou webovou stránku.
Další užitečnou dovedností je práce s různými typy dokumentů (soubory). V dnešní době se velká část informací v rámci organizací sdílí online, většinou pomocí sdílení dokumentů v cloudu. Někdy ale chceme jen dát obrázek či video na sociální síť nebo webovou stránku. Práce s velikostí či formátem souboru se stává nezbytností. Je třeba si poradit jak s videem, tak zvukem, obrázky, ale i jinými dokumenty.
Bezpochyby jde o jednu z nejužitečnějších dovedností, kterou může student v digitální době mít. Díky možnostem, které nabízí stránky jako Code.org, se stále častěji učí základům programování už malé děti. Studentům přichází na pomoc velké množství online kurzů, kde se mohou naučit programovat zdarma.
Blogování je více než jen pouhé sdílení obsahu. Je to místo s neuvěřitelnými možnostmi, kde lze uplatnit svou kreativitu a jedinečný okruh zájmů. Například podle článku Why Teachers and Students Should Blog portálu Edudemic je to dokonce jeden z nejlepších učebních nástrojů, které může student využít.
Skvělá prezentace může pomoci vychýlit pomyslný jazýček vah na vaši stranu. Je to cesta, jak ukázat vlastní záměr, neotřelé nápady a zanechat dobrý dojem, který přetrvá ještě dlouho po jejím skončení. Ty nejlepší prezentace nikdy nenudí, přináší inspirující myšlenky a podněcují k akci. Dobrým začátkem je třeba kurz Seduo – Základy prezentačních dovedností.
Tento přehled uzavírá dovednost vytvářet webové stránky. Ta jde samozřejmě ruku v ruce s programováním, které ale samo o sobě nestačí. Web je třeba obléct do moderního kabátu a zajistit funkční a uživatelsky příjemné prostředí. Pro začátek není nutné se hned pouštět do vlastního návrhu, ale stačí využít široké nabídky webových editorů a šablon.
Souhlasíte s výběrem GDC, nebo byste svoji pozornost zaměřili jiným směrem?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Vize GDC.
Ostatní články seriálu: