
Standardy ISTE 2017 pro učitele
Autor: ISTE![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | Překlad dokumentu známé americké společnosti ISTE (International Society for Technology in Education), který popisuje současnou potřebnou úroveň kompetencí učitelů v oblasti digitálních technologií. |
---|---|
Klíčová slova: | kompetence, standardy, učitel, USA, vzdělávací technologie, ISTE |
1. Badatel
Soustavně zdokonaluje svou praxi studiem zkušeností druhých a zkoumáním vyzkoušených postupů, které využívají technologie ke zlepšení výukových výsledků.
Učitel:
- Do svých studijních cílů zahrnuje zkoumání a aplikaci pedagogických konceptů závislých na technologiích a reflektuje jejich účinnost.
- V rámci svých odborných zájmů buduje a aktivně se zapojuje do lokálních i globálních profesních sítí.
- Drží krok s aktuálními poznatky výzkumů zabývajícími se technologiemi podporovanými výsledky výuky včetně nejnovějšího vývoje pedagogiky.
2. Vůdce
Zkoumá možnosti vedení žáků k vlastnímu osobnímu růstu i úspěchu a snaží se zlepšovat své výukové postupy.
Učitel:
- V rámci školní komunity buduje, zdokonaluje a posiluje sdílenou vizi výukově přínosného využití technologií.
- Podporuje spravedlivý přístup k technologiím, digitálnímu obsahu a vzdělávacím příležitostem za účelem naplňování potřeb všech žáků.
- Sdílí své poznatky o zapojení nových digitálních nástrojů a zdrojů do výuky s kolegy.
3. Občan
Inspiruje žáky k pozitivnímu ovlivňování a zodpovědnému přístupu k digitálnímu světu.
Učitel:
- Vytváří příležitosti, při nichž se žáci pozitivně a sociálně zodpovědně zapojují do online světa. Přitom vykazují empatické chování, rozvíjejí vztahy a budují komunitu.
- Vytváří kulturu poznávání, která podporuje zvídavost, kritické zkoumání online zdrojů a napomáhá rozvoji digitální a mediální gramotnosti.
- Vede žáky k bezpečnému, legálnímu a etickému využití digitálních nástrojů i k ochraně intelektuálního vlastnictví a autorských práv.
- Zabývá se správou osobních dat a digitální identitou, přičemž chrání soukromí žákovských dat.
4. Spolupracovník
Věnuje čas spolupráci s kolegy i s žáky s cílem zdokonalit pracovní postupy, nacházet nová řešení, sdílet nápady i zdroje a řešit problémy.
Učitel:
- Cílevědomě plánuje spolupráci s kolegy za účelem vytváření autentických výukových aktivit využívajících technologie.
- Spolupracuje s žáky při zkoumání možností využití nových technologií, zjišťuje a odstraňuje technické problémy.
- Používá nástroje pro online spolupráci k podpoře autentických poznávacích zkušeností lokálním i globálním zapojením expertů, týmů či vzdálených žáků.
- Prostřednictvím online interaktivit a komunikace s žáky, rodiči a kolegy posiluje kulturní kompetence zúčastněných.
5. Tvůrce
Připravuje autentické na žáka orientované výukové aktivity a buduje prostředí, které identifikuje a akceptuje individuální odlišnosti žáků.
Učitel:
- Technologie používá k vytváření, modifikaci a personalizaci výukových aktivit, které podporují nezávislé učení a zohledňují rozdílné potřeby žáků.
- Buduje autentické výukové prostředí propojující učivo s příslušnými standardy a používá digitální nástroje a zdroje k posílení aktivního hlubokého učení.
- Objevuje a aplikuje principy tvořivého učení s cílem rozvíjet inovativní digitální vzdělávací prostředí motivující žáka k práci.
6. Facilitátor
Napomáhá učení s podporou technologií v souladu se Standardy ISTE 2016 pro žáky.
Učitel:
- Pěstuje kulturu osobního zapojení žáků směrem k realizaci vhodných výstupů a k naplnění jejich výukových cílů během individuální i skupinové výuky.
- Řídí využití technologií během realizace žákovských aktivit v rámci digitálních platforem, ve virtuálním pracovním prostředí či v prostředí reálné tvorby.
- Vytváří vzdělávací příležitosti vybízející žáky k aplikaci procesu tvorby v souladu s informatickým myšlením v rámci inovativního řešení problémů.
- Modeluje a rozvíjí vlastní kreativitu a kreativní vyjadřování s cílem sdílet nápady, znalosti či kontakty.
7. Analytik
Rozumí významu dat a používá je k nasměrování své výuky a k dosažení výukových cílů žáků.
Učitel:
- Poskytuje žákům alternativní cesty umožňující prokázat dosažené kompetence a reflektovat výsledky učení.
- Používá technologie k přípravě a realizaci formativního i sumativního hodnocení výukových výsledků tak, aby odpovídalo potřebám žáků, poskytovalo jim vhodně načasovanou zpětnou vazbu a pomáhalo formovat další postupy.
- Využívá hodnocení k řízení výukového procesu, ke komunikaci s žáky, rodiči i nadřízenými. S jeho pomocí ovlivňuje vlastní rozvoj žáka.
Pozn.: Standardy ISTE pro učitele, vytvořila společnost ISTE, s povolením ISTE přeložil Bořivoj Brdička
Citace: |
| |
---|---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | |
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Zobrazeno: 3972krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo
