Domů > Spomocník > Odborné vzdělávání > 20 největších inspirátorů roku 2018
Odborný článek

20 největších inspirátorů roku 2018

9. 1. 2019 Odborné vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek

Anotace

Článek představuje 20 největších inspirátorů autora pro rok 2018 včetně důvodů, proč jsou tito lidé pro něj důležití a jak jej ovlivňují v tom, co dělá.

Rok 2018 je za námi. Jaký byl, mohlo do značné míry záležet na tom, kdo a jak nás během něj inspiroval. Možná jsme díky tomu něco změnili, začali víc přemýšlet, zda to, co děláme, dává smysl, víc se ptali proč namísto jak a co a nebo rovnou začali dělat věci jinak. A kdo jsou ti, kteří nás ovlivnili a ukázali nám jiný přístup, cestu, pohled, díky kterým dnes děláme naši učitelskou profesi jinak a lépe?

Rád bych vám představil svých 20 inspirátorů pro rok 2018 a stručně prozradil, proč jsou pro mě důležití a jak mě ovlivňují v tom, co dělám.
Přestože ne všichni jsou učitelé, jedno mají společné. Všichni jsou z České republiky. Na ty zahraniční se podíváme příště.

  1. Bořivoj Brdička – kdykoliv začne mluvit o vzdělávání a technologiích, dojde na smršť tak inspirativních myšlenek, že by to vystačilo na několik samostatných článků. Nikdy mě nepřestane inspirovat svým vizionářstvím a pohledem na věci a souvislosti, které nám ostatním možná nikdy nedojdou.
  2. Jitka Rambousková – svým objevováním a zkoušením nových přístupů a technologií ve vzdělávání mě nikdy nepřestane překvapovat. I tím, jak své zkušenosti dokáže předávat dál. 
  3. Bohuslav Hora – vytváří ve svých třídách podmínky, atmosféru a prostředí, v nichž se rodí budoucí géniové a osobnosti, a všechno to pak ještě dokáže skvěle předat dalším učitelům, které tím inspiruje a posouvá do zcela nové dimenze.
  4. Lucie Rohlíková – tolik pozitivní energie, kterou dokáže působit na lidi kolem sebe, najdete opravdu jen zřídka, a tak je radost se s ní kdykoliv setkat a nechat se inspirovat tím, co dělá a jak to dělá.
  5. Libor Klubal – vždy je ne o jeden, ale o několik kroků přede mnou, takže když přemýšlím o tom, že vyzkouším a do výuky zapojím konkrétní technologii, Libor ji už několik měsíců (někdy dokonce i let) úspěšně používá. 
  6. Ludmila Kovaříková – čtení v její digitální čtenářské dílně přestává být čtením a stává se dobrodružstvím, které chcete zažívat pořád dokola, a nikdy se vám neomrzí, což se snaží ukazovat žákům a předávat dalším učitelům, a tím mě nepřestává ohromovat a udivovat. 
  7. Martin Lána – to, jak dokáže propojit svět informatiky se světem, ve kterém žijeme, i to, jak to dokáže vysvětlit lidem kolem sebe, je ohromující, a to mě vždy přivede k novým nápadům a myšlenkám. 
  8. Dita Přikrylová – nikdy jsme se nesetkali (dal jsem si za úkol na rok 2019), viděl jsem s ní jen jeden rozhovor, ale to mi stačilo, abych pochopil, že jde pevně za svým snem a cílem a z celého srdce věří v to, co dělá. A že to dělá skvěle, o tom není pochyb. 
  9. Pavel Hodál – když už si myslíte, že vaše hodina nemůže být inovativnější, přijde Pavel s něčím, co vrátí vaši inovativnost zpět o několik generací, a to mě pokaždé přivede na myšlenku dělat věci jinak, i když si myslím, že už to nejde.
  10. Gabriela Boková – hned u prvního setkání mě fascinovalo její zapálení pro to, co dělá a pokaždé, když se setkáme, přijde s novými nápady a já vím, že to i tentokrát bude stát za to. 
  11. Petr Mára – inspiruje mě v mnoha ohledech, v tom, jak používá technologie, jak přistupuje k životu, své rodině, práci, a v neposlední řadě v tom, jak dokáže na lidi působit. Vše to předávám dál svým studentům například tím, že je učím jak prezentovat podle Petra Máry. 
  12. Hanka Šandová – kdybych nebyl člověkem, chtěl bych být robotem, protože bych měl jistotu, že se jednou a velmi brzy dostanu do její péče a že budu v těch nejlepších rukách.
  13. Jakub Brož – jeho zapálení pro Apple technologie a způsoby, jakým to dokáže úspěšně předávat lidem, je fascinující, nápadité a motivující zároveň. 
  14. Štěpánka Baierlová – nikdy se nebojí vám říct svůj názor a pohled na věc a současně vám ukázat zajímavou cestu, po které se můžete vydat, a to je vždy velmi podnětné.
  15. Petr Naske – to, jak se snaží lidi z různých komunit, nejen těch vzdělávacích a technologických, propojovat, je dechberoucí, čím víc si uvědomíte, jak je tento digitálně vzdělávací svět fragmentovaný, kdy lidé v jednom světě neví, co dělají v těch druhých. 
  16. Radka Nedbalová – naše setkání jsou vždy plná inspirace, ať už se bavíme o pořádání konferencí, třídnictví, výuce, vzdělávacích technologiích, nebo jen tak o životě. A já si přitom pokaždé říkám, kde jsme byli před deseti lety a proč se známe až posledních několik let. 
  17. Tomáš Obdržálek – dělat věci jinak, netradičně, opustit svou zónu komfortu, víc přemýšlet o smyslu a moderním pojetí vzdělávání jsou všechno témata, která pokaždé, když se vidíme, přijdou na řadu a já vždycky odcházím plný podnětů, které si přenáším do svého vzdělávacího prostředí, a mnohdy daleko za ně. 
  18. Veronika Něničková – vždycky mě překvapí dalším pohledem na věc, což mě donutí opět a znovu si uvědomit, že nikdy není jen jedna cesta, ale je jich několik a já se musím vydat po každé z nich, abych lépe viděl, co je na jejich konci, kde se často znovu všechny propojí.
  19. Robert Čapek – se vším, co řekl, jsem se tak ztotožnil, že jsem chvíli myslel, jestli nejsem on, ale pak jsem se probudil a uvědomil si, že jej stěží někdy doženu, a tak se aspoň snažím k jeho osobnosti a přístupům přiblížit, jak nejvíc to jde.  
  20. Jana Ládyová – není nic krásnějšího, než když do vašeho seznamu nejinspirativnějších lidí můžete přidat svou třídní učitelku, která vám dokáže i po 25 letech ukázat cestu, po které byste se mohli a měli vydat.
Deset žen a deset mužů, kteří mě v minulém roce formovali a stále formují v tom, co dělám nebo co chci dělat.
 
A kdo byli vaši největší inspirátoři v roce 2018?
Podělte se o ně na tomto webu a inspirujte tím další.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Martin Slavík
12. 1. 2019, 10:15
Naprostý souhlas, navíc zpětnou vazbu potřebujeme všichni, ale přimlouval bych se za odkazy. Tak abych byl trochu inspirativní i já: k transakční analýze (pohlazení inspirátorům) je dobré dodat přidanou hodnotu (odkaz), protože autor myslí na cílovou skupinu. :-)
Bořivoj Brdička
12. 1. 2019, 10:55
Souhlasím, na omluvu Jardy mě napadá jen to, že činnost všech jmenovaných je dost rozsáhlá. Je tedy třeba se dát do lustrování. Konstatuji, že jsem se marně snažil ho předem přesvědčit, aby mě vynechal. Odkazem na mně je samotný Spomocník.
Jaroslav Mašek
12. 1. 2019, 17:33
Nedávat odkazy ke jménům byl záměr. Bylo těžké najít jen jedno místo, kam odkázat, jelikož všichni uvedení jsou aktivní na více místech. Naopak jsem tím chtěl dát čtenářům možnost najít si uvedené inspirátory sami - v sociálních sítích, na vzdělávacích webech, stránkách škol a vzdělávacích institucí nebo na jejich osobních stránkách.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.