Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Třídní učitel 2.0 – díl 1.: e-mail
Odborný článek

Třídní učitel 2.0 – díl 1.: e-mail

20. 2. 2019 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Třídní učitel 2.0

Anotace

První díl seriálu o tom, jak třídní učitel používá technologie, se zaměřuje na e-mailovou komunikaci.

Jako třídní učitel především komunikujete – s vašimi žáky, jejich rodiči, učiteli, kteří vaše žáky učí, s učiteli, kteří vaše žáky neučí, s výchovnými poradci, speciálními pedagogy, metodiky prevence, techniky IT, vedením školy a celou řadou dalších lidí.

A k těmto komunikacím potřebuje použít nějaké ty technologie. Dnes se společně podíváme na tu e-mailovou.

 

Žádná komunikace po soukromých e-mailech

Samozřejmě, mí studenti mají svůj školní e-mail (ano, má anonymní podobu, nikoliv jméno.příjmení@škola.cz) pro školní e-mailovou komunikaci zejména s vyučujícími, vedením školy a ostatními lidmi ze školy. A na ten jim píšu ze svého školního e-mailu (tedy žádná komunikace po soukromých e-mailech). 

Když však chci komunikovat se všemi, nemám vytvořený interní mailing list, ale používám k tomu skupinový e-mail na doméně školy (názevtřídy@škola.cz).

 

E-maily přes skupinu

Na naší škole používáme systém Office 365 pro školy, nicméně princip, který zde uvádím, platí i u systému G Suite for Education a s největší pravděpodobností také u Apple Education (nemám vyzkoušeno). 

Skupinový e-mail se v Office 365 generuje automaticky při vytvoření skupiny. Pro svou třídu jsem si tedy nejprve založil skupinu, pojmenoval ji podle názvu oboru a roku nástupu žáků (nikoliv podle ročníku kvůli aktuálnosti v dalších letech) a po založení do ní přidal všechny účty (e-maily) svých žáků.

Tvorba skupiny v Office 365 pro školy

 

Když chci nyní poslat e-mail všem, neposílám ho na jednotlivé e-maily, ale na skupinový e-mail naší třídy. Můj e-mail přijde do skupiny a kopie každému žákovi do jeho doručené pošty. 

Všichni v naší škole mohou psát na tento třídní e-mail, dokonce i lidé mimo školu (tuto volbu nemám v rámci naší třídní skupiny zatím povolenu).

 

Skupiny také pro předměty

Podobně si vytvářím skupiny i pro většinu svých předmětů, abych mohl komunikovat pomocí e-mailu se žáky, které učím.

Zakládání skupin pro jednotlivé třídy a vyučované předměty by v rámci školy mohlo a mělo probíhat automaticky v kompetenci IT správců, kteří by předem, na začátku školního roku, vytvořili všechny skupiny (dle jednotné jmenné konvence) a přiřadili do nich příslušné žáky. To se u nás na škole zatím neděje.

Výhody skupin sahají samozřejmě dál než jen na úroveň e-mailů, ale o tom zase příště.

A jak to máte u vás? Používáte skupiny v rámci svého školního systému a komunikujete se svými žáky pomocí skupinových e-mailů? Napište nám.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
23. 2. 2019, 19:26
Žádná komunikace po soukromých e-mailech, píše se v článku a připadá mi to zdůrazněné. Hraje to nějakou roli? A mailujete také s rodiči žáků?
Jaroslav Mašek
27. 2. 2019, 10:35
Komunikace přes školní emaily učí žáky mimo jiné firemní či profesní kultuře, kde používání soukromých emailů není akceptováno a často jde proti pravidlům a bezpečnosti dané společnosti. Emailovou komunikaci s rodiči provádím taktéž výhradně přes svůj školní email.
E Kocourek
28. 2. 2019, 18:17
Děkuji za vysvětlení a promiňte nedorozumění. Připadalo mi, že nutíte žáky komunikovat s vámi výhradně ze školních e-mailových účtů, a nešlo mi to dohromady s tím, že s rodiči (odhaduji) komunikujete přes jejich účty mimo-školní. A ono je to kvůli firemní kultuře, vida!

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.