Šplhám po schodech do nejvyššího patra základní školy Labyrinth v Brně. Za každým patrem následuje další a další a vypadá to, že tahle cesta nikdy neskončí. Poslední patro je ovšem jiné. Je tu velká upoutávka Elixíru do škol a to mě uklidní, protože vím, že jsem konečně tady.
Jsem tu první. Pozdravím se s Hanou Kuzníkovou, sympatickou a stále usměvavou vedoucí brněnského Digicentra. Bavíme se spolu o setkání, které za chvíli začne, a mezitím přicházejí další účastníci.
Dnešním tématem jsou BBC micro:biti. S Barborou Havířovou z brněnského gymnázia Elgartova se podíváme na to, co všechno se dá s tímhle britským zázrakem dělat, a hlavně, jak tyto malé destičky zařadit do výuky. Na tuhle část se těším nejvíc.
Jak se ukáže, nikdo z účastníků zatím neměl tu čest se s micro:bity osobně setkat. Jako minule začneme seznamovacím kolečkem, abychom se trochu poznali a zjistili, kdo je odkud a co tam dělá.
S Barborou povede dnešní workshop Mirek Suchý z Red Hatu. Jak sama na úvod přiznává, byl to právě Mirek, který ji před lety přivedl k micro:bitům na svém workshopu, po kterém jim zcela propadla.
Po představení micro:bita (co a kde na té destičce všechno najdeme) nám Barbora ukazuje své pracovní listy, které umožňují studentům pracovat samostatně, aniž by museli čekat na její další instrukce, a to nejen svým vlastním tempem, ale především podle své úrovně. Úchvatná je její mapa s těmito pracovními listy, ze které je možné vyčíst návaznost jednotlivých aktivit a to, že některé lze začít až poté, co žáci zvládnou ty předešlé.
![]() |
Barbora se svou mapou aktivit |
Když začne popisovat svůj přístup, který zvolila při výuce micro:bitů na své škole, začnu se usmívat a napadá mě jediný komentář: tohle je naprostá paráda!
Poté, co se její druháci s micro:bity seznámili, rozhodli se, že s nimi seznámí o rok mladší studenty. A když se tato výuka vydařila, navrhla Barbora studentům: co kdybyste to naučili i žáky na základní škole? A tak šli na nejbližší základní školu a naučili to žáky tam.
Jak sama říká, tento komunitní způsob výuky, ve kterém žáci učí žáky, má vůbec nejradši. Otevírá totiž obrovský potenciál k dalším nápadům, dodává.
Tvoříme první programy v prostředí Micro:bit Blockly a nahráváme je do micro:bitů. Na ledkách nám blikají srdíčka, mračí se a usmívají smajlíci, podle toho, kam otočíme displej, přijímáme signál z jiného micro:bita. Mirek nám ukazuje, jak programovat skokoměr.
Barbora s Mirkem přinesli spoustu kitů, doplňků a rozšíření a teď nám všechny ukazují a komentují, jak a kdy je použít. Stihnu si poznamenat jen některé:
Také zmiňují Monk Makes či Kitronik, kde lze pořídit snad vše, na co si vzpomenete.
![]() |
Barbora s Mirkem představují micro:bity (foto: Hana Kuzníková) |
A to je jen hrstka aktivit, které Barbora s Mirkem se svými studenty realizují.
Během práce v prostředí Blockly se shodneme na tom, že tohle zvládne opravdu každý. Zvlášť, když uvedené tutoriály přidají do Blockly pouze ty bloky a části, které jsou pro daný program potřeba a nic víc. Jak Barbora potvrzuje, nemají s Blockly problém ani žáci třetí třídy, které vede v kroužcích na základní škole Gajdošova v Brně. Tento systém znají ze Scratche, Hodiny kódu, z Ozobotů.
Navíc zde mohou nejen přepnout svůj Blockly kód do JavaScriptu, ale navíc v něm dál pokračovat. S integrovaným IntelliSense – našeptávačem kódu je to pak ještě snazší.
Překážkou není ani jednoduchá angličtina, které žáci v hodinách s Barborou dávají často přednost před českým překladem.
Ti pokročilejší pak mají možnost programovat micro:bity v MicroPythonu, který Barbora používá předtím, než se žáky přejdou na Python.
Všechny pracovní listy a materiály, které vytvořila, dává volně k dispozici na svém webu a na stránkách Výuka s Barborou.
![]() |
Ukázka pracovních listů Barbory |
Jsem nadšen, hned bych si jednoho micro:bita pořídil. Zajímá mě cena. Mirek mi ji říká (něco kolem 600 Kč), ale hned také zmiňuje Nadační fond micro:la, který hledá sponzory mezi firmami a ty pak páruje se školami, které si podají žádost na získání Micro:bitů pro své žáky. Dívám se teď na jejich stránky a zjišťuji, že „k dnešnímu dni Nadační fond micro:la dětem rozdal přes 590 micro:bitů. Dalších 270 hledá své sponzory.“ (1)
Závěrem Barbora vzpomíná na svou první třídu, které představila micro:bity.
„Děcka, už to přišlo, pojďme to prozkoumat,“ řekla jim a oni byli nadšeni. Dodnes na to vzpomínají jako na nejlepší hodiny, které společně měli.
„Žáky strašně baví a mají obrovskou radost, když mohou objevovat,“ dodává ještě.
A co by si přála nejvíc? Aby vznikla jedna společná komunita učitelů, kteří budou navzájem sdílet své aktivity a zkušenosti s micro:bity.
Doufejme, že po tomhle skvělém setkání se to nakonec podaří.
***
Dostávám informace o příštím setkání. A věřte mi, že to bude opět stát za to.
3. setkání s názvem Ozoboti napříč předměty se uskuteční ve čtvrtek 28. 2. 2019 od 18 hodin. A kdo nás povede tentokrát? Ta, která ví o ozobotech všechno. Hanka Šandová.
Více informací o tomto setkání včetně registrace najdete na webu Elixíru do škol nebo na Facebooku.
Přijdete? Ano nebo jo?
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu V Digicentru.
Ostatní články seriálu: