Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Třídní učitel 2.0 – díl 2.: texting a ka...

Ikona prakticky

Třídní učitel 2.0 – díl 2.: texting a kalendář

Ikona zkusenost
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Druhý díl seriálu o tom, jak třídní učitel používá technologie se zaměřením na texting a kalendář.
Podpora výuky jazyka:
Klíčové kompetence: Nejsou přiřazeny žádné klíčové kompetence.
Očekávaný výstup:Příspěvek nemá přiřazen žádný očekávaný výstup
Mezioborové přesahy a vazby: Nejsou přiřazeny žádné mezioborové přesahy.
Průřezová témata: Nejsou přiřazena žádná průřezová témata.
Klíčová slova: třídní učitel, technologie, Office 365, texting, kalendář, komunikace
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Třídní učitel 2.0.

Ostatní články seriálu:

Text článku:

V minulém dílu jsem ukázal výhody vytvořené třídní skupiny nejen pro třídního učitele a jeho žáky, ale i pro další učitele a zaměstnance školy. Jak jsem v závěru naznačil, skupinovým e-mailem to zdaleka nekončí. Další na řadě je kalendář.

Vraťme se ale ještě na chvíli k e-mailům. Když se nad tím zamyslíte, e-mailová komunikace mezi vámi coby třídním učitelem a vašimi žáky není moc efektivní. Proč? Za prvé není tak dynamická, jak by bylo potřeba, a za druhé vaši žáci moc e-mail v každodenní online komunikaci nepoužívají. Mnohem více používají texting. 

Texting místo e-mailů

Když s nimi chci komunikovat, není to z velké části komunikace formální, tedy e-mailová, ale komunikace neformální, rychlá, kdy jim chci sdělit něco, co jsem nestihl říct, když jsem zrovna vběhl do třídy s omluvnými listy, úkoly, dotazy, a polovinu toho zapomněl poté, co se na mě mí žáci vrhli a doslova mi přetrhli nit. Pak už zvoní a já v kabinetu zjišťuji, že je ještě nutné, abych jim připomněl to a ono. Potom potřebuji jiný nástroj než e-mail, protože chci vidět jejich okamžité reakce. Z nich si mohu uvědomit další souvislosti, na které jsem nemusel předtím myslet. 

Když tedy textingová komunikace, máte v zásadě několik možností (všechny samozřejmě neoficiální, jelikož jediná oficiální cesta je přes školní informační systém, případně přes školní řešení typu Office 365, G Suite apod.): Messenger, WhatsApp, Viber, Telegram, Signal, Yammer, ad. A pak už jde jen o to, co z toho používají vaši žáci.

Samozřejmě mohl bych rozhodnout, že když na škole používáme Office 365, začneme všichni ve třídě – žáci i já – používat službu Yammer. Ta je totiž integrována do řešení Office 365 pro školy, a tak aspoň částečně půjdete po trochu oficiální cestě. Ale já si řekl ne. Proč dalšího klienta a komunikační kanál, když můžeme využít ten, co už žáci i já používáme. Ano, mluvím o Messengeru, který nakonec nevadí ani těm, kteří mají problém s Facebookem (účet na Messengeru lze již dlouho zřídit i bez účtu na Facebooku).

V mé třídě to vyplynulo nějak samo. Já přišel s myšlenkou online komunikace z výše uvedených důvodů, a odpovědí mi byl rovnou návrh na třídní skupinu na Messengeru. Všichni se k ní nakonec připojili, i ti, co neměli Facebook. 

Po pár dnech přijdete na to, že vaši žáci si vytvořili třídní skupiny dvě. V té druhé ovšem vy nejste. Z čehož nakonec vyplyne, že pokud chtějí, abych se k dané věci vyjádřil, komunikují v rámci skupiny, kde jsem i já. Občas omylem pošlou do té naší něco, co nechtěli, abych četl, a tak vznikají zajímavé situace, ale to by bylo na samostatný díl.

Vraťme se teď zpět k třídní skupině, o které jsem psal minule, a dalším službám, které se vyplatí v rámci třídy používat a které já sám používám. 

Druhou pro mě nejdůležitější službou je po emailu kalendář.

Všechny události ve skupinovém kalendáři 

Ano, dalo se to řešit i vlastním, sdíleným kalendářem, ale proč to komplikovat, když se vám vytvořením skupiny v Office 365 vytvoří přímo i skupinový kalendář, do kterého mají přístup (pro čtení – role student) všichni vaši žáci, které jste si do skupiny přidali.

Do našeho třídního kalendáře přidávám všechny události, které se naší třídy nějak týkají, ať už to jsou třídní akce, školní akce, termíny, informace pro rodiče ad., pomocí vytvořených kategorií.

Provázanost s e-maily žáků je samozřejmostí a já se mohu rozhodnout, zda jim chci informaci o nové události zaslat do školního e-mailu.

Ukázka třídního kalendáře v Office 365 pro školy


V budoucnu bych se rád dostal do fáze, kdy se o náš třídní kalendář budou starat sami žáci. Snad se nám to podaří.

A jak jste na tom vy? 

Komunikujete se svými žáky pomocí textingu a používáte třídní kalendář? A jak?

Napište nám.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 20. 03. 2019
Zobrazeno: 745krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Třídní učitel 2.0 – díl 2.: texting a kalendář. Metodický portál: Články [online]. 20. 03. 2019, [cit. 2019-04-21]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22006/TRIDNI-UCITEL-20-–-DIL-2-TEXTING-A-KALENDAR.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.