Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Tvorba podcastů s aplikací Anchor

Ikona informativni

Tvorba podcastů s aplikací Anchor

Autor: Jan Vais
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Recenze aplikace usnadňující tvorbu a publikování zvukových pořadů ve formě podcastu s diskuzí výukových možností.
Klíčová slova: Anchor, podcast, audio, vysílání, aplikace, nástroj, automatizace, tvorba

Má v dnešní době sociálních sítí a youtubových videí podcast ještě smysl, nebo je již součástí historie a pro budoucnost se nehodí?

Co že je to vlastně podcast?

Myšlenka podcastů vznikla jako náhrada rozhlasového vysílání, jako modernější, pružnější varianta, kterou může „vysílat“ každý. Podle Oxfordského slovníku podcast znamená: Digitální zvukový soubor dostupný na Internetu pro stahování do počítače nebo mobilního zařízení, typicky dostupný jako série epizod. Nové epizody mohou být automaticky odebírány posluchači. Jinými slovy lze říct, že tvůrce podcastů, ať už se jedná o jednotlivce nebo organizaci, nahraje zvukový záznam. Ten se většinou skládá z kombinace mluveného slova, zvuků a hudby. Tyto záznamy jsou řazeny do sérií epizod, stejně jako písničky do alba. Posluchač si pak pouze vybírá zdroje, ze kterých chce podcasty odebírat.

Jednou z možností, jak tvořit podcasty, je využití aplikace Anchor. Jedná se o nástroj pro tvorbu a správu vlastních podcastů. Současně ji lze použít i pro poslech. Je však otázkou, zda její kvalita skutečně odpovídá hodnocení 4,4 z 5 hvězdiček na Google Play?

Tvorba a poslech podcastů

Při samotné tvorbě podcastu aplikace poskytuje několik možností. Základem je většinou nahrání vlastního hlasu prostřednictvím vhodného mikrofonu. Po nahrání je možné na pozadí nahrávky přidat hudební podkres. Vybírat lze z připravených meziher (Interludes) a zvuků (Sounds). K dispozici je 20 nahrávek. Další zvuky je možné přidat prostřednictvím importu. Poslední sekcí pak jsou hudební nahrávky, které je možné napojit na službu Spotify. Pravděpodobně z licenčních důvodů je možné přidat pouze části jednotlivých písniček, nikdy však celé.

Tvorba podcastů – nahrávky hlasu, písničky, mezihry

Následujícím krokem je složení výsledného podcastu z jednotlivých nahrávek, zvuků a hudby do celé epizody. Sestavení probíhá poměrně jednoduše v režimu „drag and drop“. Posledním krokem je zveřejnění epizody. Aplikace nabízí publikování v rámci aplikace Anchor, nebo nabízí i zveřejnění u hlavních vydavatelů podcastů, jako jsou Google podcasty, Apple podcasts apod. Vytvořené podcasty je možné exportovat a pro poslech zvolit i jinou aplikaci.

Součástí Anchor je také možnost vyhledávat a poslouchat vytvořené podcasty. Bohužel se tato možnost týká jen nahrávek publikovaných v prostředí této aplikace. Chcete-li sledovat, co nového je jinde, musíte použít jiné nástroje – velmi oblíbený je např. iTunes Podcast.

Možné využití ve výuce

Jako nejpříhodnější se zdá být využití ve výuce cizích jazyků. Například BBC publikuje každý týden nové podcasty pro výuku angličtiny. Ale není třeba se omezovat na publikované podcasty, pro výuku nebo domácí úkoly si učitel může připravit vlastní nahrávky. Pomocí sdílení a odběru je možné, aby si žáci takto vytvořený podcast stáhli do svých nebo školních zařízení.

Další varianta, která se nabízí, je nechat samotné žáky vytvářet výstupy ve zvukové podobě. Místo psaného slova žáci trénují mluvený přednes a učí se tak formulovat svoje závěry prostřednictvím mluvených slov. Přínosem též může být snadná týmová práce, resp. skládání jednotlivých částí k sobě. Velkou výhodou využití zvukové tvorby ve výuce je, že referát ve zvukové podobě nelze bezmyšlenkovitě sestavit podobně jako text metodou copy/paste.

Komentář autora

Ovládání aplikace Anchor je poněkud složité, ale s trochou cviku a bádání je možné si ho osvojit a navigaci zvládnout. Bohužel v dnešní době jsme (zejména mladší generace) zvyklí daleko více na audiovizuální informaci, a šíření pouze prostřednictvím audia si dokážeme představit méně a méně. Na druhou stranu podle Daleho kuželu zkušeností je vnímání výukového materiálu poslechem v mnoha případech hodnotnější než pouhé přečtení obsahem shodného textu. A tak zejména pro některé žáky může být toto vhodnější forma než psaný text. Zejména v dnešní době, kdy má sluchátka na uších každý druhý.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 07. 03. 2019
Zobrazeno: 978krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
VAIS, Jan. Tvorba podcastů s aplikací Anchor. Metodický portál: Články [online]. 07. 03. 2019, [cit. 2019-05-21]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22012/TVORBA-PODCASTU-S-APLIKACI-ANCHOR.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.