Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Na Spomocníkovi – díl 2.: Petra Boháčkov...

Ikona informativni

Na Spomocníkovi – díl 2.: Petra Boháčková

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Asi jste se s nimi už někdy setkali – na konferencích, workshopech, webinářích, letních školách, nebo pravidelně čtete jejich články, příspěvky v komunitách, sledujete jejich YouTube kanál, Twitter či Instagram. V tomto seriálu je poznáme trochu jinak. V krátkém rozhovoru poodhalíme jejich pohled na technologie a vzdělávání, a možná se dozvíme i něco o nich samotných.
Klíčová slova: Na Spomocníkovi, rozhovor, technologie, vzdělávání, Boháčková
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Na Spomocníkovi.

Ostatní články seriálu:

Záznam rozhovoru


Následující text není doslovným přepisem audio záznamu. 

***

 

Když začnete uvažovat o tom, že si do školy pořídíte konkrétní technologii a budete ji následně používat ve výuce, ona už ji na škole má a několik let úspěšně používá, jak ve výuce, tak i ve svých kurzech. A když se rozhodnete, že do toho eTwinningu konečně půjdete, ona vám s tím pomůže, jelikož je už několik let eTwinningovou ambasadorkou. K tomu je také vedoucí ambasadorkou Future Classroom Labu European Schoolnetu, členkou GEG Učte s námi, lektorkou iŠkolství.cz a certifikovanou Apple trenérkou. A ještě i učitelkou a zástupkyní ředitele. To všechno dokáže stíhat. A ještě i další věci.

O to víc si vážíme toho, že si udělala čas a přijala mé dnešní pozvání. Paní Petra Boháčková. 

Ahoj Petro.

Ahoj Jardo. Jsem moc ráda, že tohle nahráváme jenom jako podcast, a ne jako video, byla bych tu pěkně červená.

Co hezkého se ti vybaví, když se řekne rok 2018? Na co budeš ráda vzpomínat?

Já vím, že tenhle rozhovor se objeví na Spomocníkovi, a že se spíš čeká, že budu mluvit o tom, jak používám nějaké technologie, ale já vzpomínám hlavně na to, že se nám ve škole podařilo zorganizovat vystoupení cirkusu Happy Kids, to je projekt, kde profesionální artisti přijedou do školy s opravdickým cirkusem a pomohou dětem, které se do projektu přihlásí, nacvičit opravdové, profesionální vystoupení. Děcka se stávají akrobaty, klauny, kouzelníky a všemi možnými profesemi, které v cirkusu můžeš najít, a uspořádají pro rodiče, pro okolí, pro komunitu dvě vystoupení. Obě dvě vystoupení byla úžasná a člověk by nevěřil, co se všechno za ten týden děcka dokážou naučit. To se mi vybaví, když se řekne rok 2018. 

Já o tobě vím, že hodně cestuješ a navštěvuješ různé vzdělávací instituce. Vzpomeneš si v poslední době na nějakou aktivitu nebo projekt, ať už u nás nebo v zahraničí, který tě zaujal?

Mně se moc líbí myšlenka projektu Future Classroom Lab. Jednak Future Classroom Lab je fyzická místnost v Bruselu, podle které vznikají Future Classroomy v různých institucích, my jsme se pokusili vybudovat jednu u nás ve škole, ale taky je to vlastně myšlenka toho, že bychom měli trošku měnit pedagogiku, že bychom měli trošku měnit roli učitele. Učitel už není ten, který stojí před dětmi a přináší do třídy informace, je to spíš ten, který pomáhá dětem informace zjišťovat, pomáhá jim informace zpracovávat a podobně. A tahle myšlenka, tenhle koncept mě moc baví. Myslím, že Future Classroom Lab, který najdeš v Bruselu, tj. místnost rozdělenou na zóny – zónu vytvářejí, zónu sdílejí apod., je už možná malinko překonaný. Spíš se mi zdá, že se teď prosazují flexibilní výukové prostory, kde si učitel může třídu nebo místo, kde se vyučování odehrává, uspořádat tak, jak on chce. Může si říct, že v téhle části třídy se bude teď něco vytvářet, v téhle části třídy se bude teď něco sdílet apod. 

Je asi těžké říct, která z technologií, které jsi poznala za posledních 10 let, je pro tebe nejzásadnější. Myslíš si, že se za 5 let nějak zásadně změní nebo že úplně zanikne?

Mě pořád nepřestává udivovat používání technologií, to, že sedím teď tady v Odolene vodě, a ty sedíš v Luhačovicích a můžeme natáčet rozhovor, nebo bude půl osmé a já si vzpomenu, že potřebuji z Izraele poslat pracovní list, který jsme s tamní paní učitelkou vytvářely a já jsem si ho neuložila a po pěti minutách ho můžu mít u sebe, nebo že si chci přečíst nějakou knížku, která ani v České republice nevyšla a zajdu si na Amazon, tam knížku dvěma kliky nakoupím a můžu si ji číst, to mě pořád udivuje. Těžko vybírat z těch technologií nějakou, která mě nějak ovlivnila nebo kterou používám nejvíc a těžko se mi říká, co bude za pět let. Třeba už bude stačit si pomyslet. 

Ptal jsem se na to i svého předchozího hosta. Představ si, že jsi opět studentkou a můžeš si vybrat jednu osobnost, která by byla tvým učitelem nebo mentorem. Máš nějakou takovou?

Nechce se mi moc jmenovat, protože, když vyjmenuju jednoho člověka, tak zapomenu na těch 99 dalších. Asi by to měl být někdo, komu věřím, kdo se lidsky chová jako člověk a kdo mě třeba dokáže podpořit a dát nějakou zpětnou vazbu, i říct nějaké nepříjemné věci, lidským, nezraňujícím způsobem. Myslím, že bych takové našla, ale asi je jmenovat nebudu. 

Já jsem v úvodu zmínil, na jakých všech projektech se podílíš, ať už jde o eTwinning, Future Clasroom Lab, iŠkolství, GEG Učte s námi, Apple, i tvé působení na ZŠ Dr. Edvarda Beneše. Která z těchto rolí tě nejvíc baví? Dá se to vůbec srovnávat? 

Srovnání je určitě těžké, ale takhle, když jmenuješ, tak bych asi na prvním místě jmenovala eTwinning. Mě baví učit a eTwinning spojuje učení a technologie, spojuje učení v projektech, to mě opravdu baví. Zdá se mi, že dětem to přináší spoustu věcí navíc, dozvídají se informace o tématu, kterého se projekt týká i z pohledu zahraničních dětí, protože eTwinning znamená partnerství škol na dálku nebo spolupráci škol na dálku, ale zároveň se učí spoustu věcí o týmové práci. V eTwinningu se dost rozdělují role, každá skupina má na starosti něco jiného čili musí splnit tu svoji práci a když ji nesplní, tak celá skupina nebo celý projekt nemůže pokračovat dál. Největší smysl ze všech těch věcí mi asi dává eTwinning. 

Jak vypadá tvé pracovní workflow? Můžeme do něj trošku nahlédnout? Jaké aplikace a technologie dnes nejčastěji používáš, ať už při práci nebo v osobním životě?

Třeba už nepoužívám žádné flashky, všechno mám v různých cloudech. A nejradši mám ta místa, kde tu svoji práci můžu s někým sdílet, když pracuji na nějakém projektu a můžu někomu dát odkaz, poprosit ho, aby se na ten můj projekt podíval a pomohl mi s ním nebo ho nějakým způsobem opřipomínkoval. Nejradši mám aplikace od Googlu nebo Dropbox. Napadá mě ale taky, že jsem před chviličkou prováděla zápis do Goodreads, kde si píšu kraťoučce informace o knížkách, které jsem přečetla.

Na jakých vzdělávacích akcích tě letos potkáme a s čím tam přijedeš?

Poslední dobou mě baví hrát si s robotikou, zkoušet implementovat programování do předmětu, které učím, což je fyzika, angličtina a environmentální výchova. Jestli mě někde uvidíš, tak to pravděpodobně bude s nějakým robotem. A teď se blíží březen, tak na konci března je konference na Ostravské univerzitě, myslím 26. (23. 3. – pozn. autora), tam určitě budu. Blíží se Učitelský summit, který je někdy na konci dubna (27. 4. – pozn. autora), tam mě asi najdeš taky. Teď spoustu věcí zapomenu, ale napadá mě, že v létě určitě budu na Letní škole s iPadem na Malé Morávce (12.–15. 8. – pozn. autora). Na to se moc těším. Ta akce je vždycky hrozně nabíjecí, tak tam budu určitě. 

Doporučíš nám nějaké vzdělávací weby nebo komunity, které bychom letos určitě měli sledovat?

Rozhodně GEG Učte s námi. Přestěhovali jsme se na Facebook, protože Google+ se zavírá, takže všichni, co nás posloucháte, a ještě jste nás na Facebooku nenašli, tak honem tam. A další věci se mi zase úplně vyjmenovat nechtějí, protože jsem si neudělala seznam a teď z hlavy bych určitě zase na někoho zapomněla. 

Jsou nějaké novinky ve vzdělávání nebo technologiích u nás nebo v zahraničí, na které se těšíš?

Úplně novinky nevím, ale loni jsem objevila malé počítačíčky, kteří se jmenují micro:biti a k nim knížku micro:bit v zemi divů, což je knížka, která v sobě spojuje povídání o Alence a programování a taky výrobu různých věcí, třeba létajícího klobouku právě z knížky o Alence a programování písničky, kterou klobouk v knížce zpívá. A mělo by vyjít pokračování s názvem micro:bit v zemi za zrcadlem, na tu se moc těším. Rozhodně si ji pořídím. 

Chystáš letos něco nového nebo jsi už dokonce něco zrealizovala?

Jsem teď trošku pohlcena psaním různým projektů, což je vlastně i moje práce ve škole a tak jsem zvědavá, zda tyto projekty vyjdou, na to bych se moc těšila. Píšeme projekt do strategie digitálního vzdělávání a chtěli bychom se účastnit projektu Erasmus+ KA1 i KA2. V KA2 se nám teď podařilo i zapracovat mobility žáků. Bylo by fajn vyjet s žáky na různé školy. Máme tam i školu z Finska. Myslím, že by se dětem líbilo podívat se na finskou školu. 

A já jsem zaznamenal, že jste se Slávkem Horou spustili teď nový web.

No, ano, ano, ano, dejtemipevnybod.cz. Zatím se nám daří každý týden publikovat jeden článek, ale spustili jsme to asi před čtrnácti dny, tak uvidíme, jestli nám nedojde dech a síly.

Moc vám držím palce, oběma. Ještě jednou díky moc, že sis udělala čas na náš dnešní rozhovor.

Jardo, bylo to moc fajn. Děkuju. 

 

Dnes byla naším hostem na Spomocníkovi paní Petra Boháčková.

 

***

Poznámka:

Podcast pořadu můžete poslouchat ve službách SoundcloudiTunesSpotify nebo jej odebírat pomocí RSS.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 06. 03. 2019
Zobrazeno: 1315krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

2 uživatelé Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Na Spomocníkovi – díl 2.: Petra Boháčková. Metodický portál: Články [online]. 06. 03. 2019, [cit. 2019-08-24]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22016/NA-SPOMOCNIKOVI-–-DIL-2-PETRA-BOHACKOVA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.