Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Jak (ne)používat technologie – díl 2.: pracovní...

Ikona prakticky

Jak (ne)používat technologie – díl 2.: pracovní workflow

Ikona zkusenost
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Seriál Jak (ne)používat technologie je o tom, jak technologie nepoužívat, a přitom je používat. Přesněji, jak je používat efektivně. Autor v něm nechává čtenáře nahlédnout do svého světa učitele (ne)používajícího technologie a ukazuje, jak tyto své zkušenost přenáší na své žáky. Druhý díl je věnován pracovnímu workflow.
Klíčová slova: učitel, technologie, workflow, Jak (ne)používat technologie, cloud, aplikace, škola
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Jak (ne)používat technologie.

Ostatní články seriálu:

V minulém dílu jsem se krátce zmínil o svém ekosystému a výhodách, které mi přináší. S ekosystémem velmi úzce souvisí mé pracovní workflow. Přesněji řečeno, ono můj ekosystém doplňuje. Pokud bych však měl každé zařízení na jiné platformě, právě na vhodně nastaveném workflow bych svůj ekosystém mohl vybudovat.

Cloudové forkflow jako základ pro váš ekosystém

Prvním a základním bodem mého workflow, a současně i ekosystému, je cloud. Ať už ten od Googlu, Microsoftu, Adobe nebo Applu. Používám je všechny, v různých situacích, většinou v provázanosti na aplikace, které jsou v nich dostupné. Každý z nich má pro mě své výhody, proč ho preferuji: Google aplikace a cloudová řešení vč. Google Disku pro jejich jednoduchost a intuitivnost, Microsoft online řešení s OneDrive úložištěm pro jejich provázanost s Office 365, Adobe Creative Cloud zase pro jeho integraci do Adobe aplikací, a Apple iCloud pro jeho provázanost s Apple ekosystémem, který vede napříč všemi zařízeními s iOS, WatchOS, tvOS a MacOS. 

Cloudová řešení mi však kromě aplikací, dostupných na všech zařízeních a odkudkoliv, pomáhají řešit ještě jinou důležitou oblast. Všechny důležité soubory pomocí nich zálohuji. Pomocí klientských programů Google Disk, OneDrive, Creative Cloud Files nainstalovaných na svém notebooku všechny soubory z těchto cloudových úložišť zrcadlím 1 : 1 (jsou současně uloženy na cloudu i na mém notebooku) tak, abych v případě ztráty či odcizení notebooku všechna data snadno znovu zkopíroval z online úložišť. U iCloudu je to ještě snazší, jelikož ten je přímo integrován do Apple systému a synchronizaci (resp. zálohu dat) provádí automaticky. Řeknu-li to jinak, na mém notebooku není žádný obsah, který by současně nebyl uložen v některém z cloudových úložišť. Nejnáročnější na celém přístupu, sestávajícího z více různých úložišť, je rozmyšlení, co se na které úložiště má ukládat. 

Multiplatformnost pro nezávislost a efektivitu 

Dalším přístupem, který utváří mé pracovní workflow a celý ekosystém, jsou multiplatformní aplikace. Ať už jde o Evernote, který používám pro psaní a správu poznámek, Ulysses pro tvorbu článků, Day One pro tvůrčí psaní, Wunderlist pro správu a organizaci úkolů, Pocket pro čtení nebo Slack pro komunikaci v projektech. Víc jak 90 procent mých aplikací na notebooku, mém hlavním pracovním nástroji, je multiplatformních. Mám je současně také na telefonu i tabletu. Obsah v nich mám tak neustále dostupný a to mi umožňuje dvě věci – nebýt závislý pouze na jednom zařízení a být efektivnější s možností pracovat kdekoliv a kdykoliv.

Nastavení workflow pro lepší soustředění

Pracovní workflow není jen o volbě daných aplikací. Je také o jejich nastavení. Mám teď především na mysli to nastavení, které vám umožní maximálně se na danou práci soustředit. Právě v soustředění, jedné z nejdůležitějších dovedností současné doby, vám správné zvolení aplikací a jejich nastavení mohou pomoci. Když jsem minule psal o různých režimech notifikací na mých zařízeních, byl to jeden z přístupů pro pomoc se soustředěním v rámci daného ekosystému. Aplikace jsou další úrovní, která vaše soustředění posiluje. 

Například aplikaci Ulysses jsem si vybral pro psaní článků mimo jiné právě proto, jak umožňuje uživateli pracovat v režimu plné obrazovky a jak vám pomocí markdown jazyka nedovolí neustále odbíhat k formátování textu. Soustředíte se tak výhradně na obsah. V kombinaci s tmavým režimem se toto soustředění ještě umocňuje. 

Při práci v aplikacích nechci být rozptylování ničím okolo mě – notifikacemi, zobrazeným časem, ikonami v navigačním panelu a Docku, a ani navigačním menu dané aplikace. Nechci být rušen ani multitaskingem, kdy je na obrazovce v jeden okamžik spuštěno a zobrazeno více aplikací. Preferuji pouze režim jednoho okna, v jedné chvíli pracuji pouze s jednou aplikací a nepřepínáním mezi dalšími aplikacemi bez rozdílu, zda jde o notebook nebo tablet.

Školní workflow

Mé pracovní workflow je samozřejmě také navázáno na řešení používaná ve škole. Školní workflow může být koneckonců mnohem komplexnější záležitostí, než se na první pohled zdá. Pokud například škola používá Office 365 pro školy – včetně zakoupených licencí pro žáky a učitele –, učitelé pak mohou aplikace v rámci dané licence instalovat a používat i na svých vlastních zařízeních. Pokud má škola licenci pouze na školní zařízení (případ školy, kde působím), lze využít alespoň školní OneDrive úložiště a zrcadlit obsah z něj na svých osobních zařízeních. Tím, že OneDrive klient umožňuje spravovat více účtů, lze pomocí něj kombinovat osobní i školní úložiště ve dvou rozdílných adresářích. Tak to praktikuji i já. 

Vytvořením jednotného pracovního workflow každému žákovi a učiteli s jednotným prostředím a aplikačním vybavením pomocí správy uživatelů, zařízení, aplikací a obsahu nejen získáte přehled o těchto zařízeních, aplikacích a uživatelích, ale naučíte žáky a učitele být efektivnější tím, že jim umožníte používat jednotné pracovní workflow s obsahem, který budou mít dostupný kdykoliv a kdekoliv, ať už na zařízeních ve škole, nebo na těch vlastních. 

Vytvářejte si své pracovní workflow

Jedním z hlavních důvodů, proč o pracovním workflow, jeho vytvoření a nastavení má smysl mluvit se žáky, je snaha o to, ukázat jim možnosti, jak se pomocí něj dokázat lépe soustředit. Stejně jako v případě ekosystému jde i zde o vývoj, kterým si musí sami projít a který se bude neustále vyvíjet. Pro začátek stačí, když jim ukážeme své workflow a vysvětlíme, proč vypadá právě takto a pak je jen necháme přemýšlet o tom jejich. Zda se jim podaří jej vhodně nastavit je úkolem nejen pro ně, ale i pro nás. 

„Přemýšlejte teď sami nad svým pracovním workflow. Jak jej vytvořit či upravit, aby vám jeho nastavení umožnilo lépe se soustředit na vaši práci,“ obracím se za závěr ke svým žákům a dávám jim dostatek času, aby mohli sami přemýšlet o všem, co jsem jim právě řekl o svém pracovním workflow. Nezbývá mi než doufat, že je to dostatečně inspirovalo k tomu, že změní alespoň jednu věc na svém dosavadním způsobu, jak technologie (ne)používají.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 03. 04. 2019
Zobrazeno: 1891krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Jak (ne)používat technologie – díl 2.: pracovní workflow. Metodický portál: Články [online]. 03. 04. 2019, [cit. 2019-09-20]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22025/JAK-NEPOUZIVAT-TECHNOLOGIE-–-DIL-2-PRACOVNI-WORKFLOW.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Jiří HampeisVloženo: 03. 04. 2019 11:47

Článek se mi líbí. Také považuji vytvoření vhodného workflow za důležité, zvláště ve chvíli, kdy už znám své potřeby. To žáci zatím ještě zjišťují a často mění. A s tím mění i používané služby. Ale to je cesta...