
Relevance jako základ digitální školy

![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | První ze dvou článků informujících o výstupech amerického International Center for Leadership in Education. Tento se věnuje Rámci relevance výuky. |
---|---|
Téma příspěvku: | Gramotnosti obecně |
Klíčová slova: | ICLE, Sheninger, inovace, vzdělávací technologie, relevance, Rámec relevance výuky, digitální diskuze, pedagogika, 1:1, zpětný kanál |
Zařazení do seriálu: | Tento článek je zařazen do seriálu Výstupy ICLE. Ostatní články seriálu: |
Americké International Center for Leadership in Education (ICLE) založil dr. Willard R. Daggett v roce 1991 s cílem napomoci technologické inovaci škol primárně ve státě New York. Od počátku se ústav věnoval více didaktickým aspektům než přístrojům. Tím je nám velmi sympatický, protože o totéž se snaží i náš Spomocník.
Jedním z nosných témat je relevance výuky pro žáky. ICLE staví do kontrastu to, co se děje ve škole, s tím, co žáci žijí mimo školu. Neexistuje-li průnik, pak se asi nelze divit tomu, že žáci nemají školu rádi. A to je téma našemu školství hodně blízké! [1]
![]() |
ICLE problematiku relevance detailně teoreticky rozpracovalo. Výsledkem je Rámec mapující relevanci ve vztahu k výukovým aktivitám. Má podobu plochy rozdělené dvěma osami na čtyři kvadranty [2]:
![]() |
Rámec relevance výuky podle ICLE [2] |
Na svislé ose jsou kognitivní výukové cíle v podobě Bloomovy taxonomie, na vodorovné pak formy aplikace výukových aktivit – od prostého zapamatování si obsahem výuky daných fakt po řešení nečekaných mezioborových problémů. Čím více se problematika prolíná s mimoškolním životem žáků, tím vyšší je i relevance a zájem z jejich strany. Bližší popis činností žáků pro jednotlivé kvadranty vypadá takto [2]:
Kvadrant A
Žák přijímá a pamatuje si kvanta informací. Očekává se od něj, že bude takto získanému obsahu rozumět.
Kvadrant B
Žák je schopen aplikovat získané poznatky při řešení problémů. Na nejvyšší úrovni dokáže použít příslušný poznatek v nové neočekávané situaci.
Kvadrant C
Žák dokáže využít získané poznatky k automatické rutinní analýze problémů a realizaci doporučených řešení.
Kvadrant D
Žák dokáže myslet komplexně. Je-li konfrontován s překvapivým matoucím problémem, rozhodne se jednat a situaci řešit jeho zkoumáním. Tím dochází k umocnění jeho schopností.
ICLE po vzoru celé Bloomovy taxonomie přichází s definováním aktivních sloves pro jednotlivé kvadranty [2]. Jeden z výzkumných pracovníků ICLE Eric Sheninger k nim pak přidává aktivity více technologicky orientované (sloupce vpravo) [3]. Mírně upravená verze je v následující tabulce.
Kvadrant A |
Kvadrant B |
Kvadrant C |
Kvadrant D |
||||
definuj |
formátuj |
nastav |
anotuj |
analyzuj |
edituj |
uprav |
animuj |
Citace: |
| |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. | |||||
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Zobrazeno: 1924krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo
