
Khanova škola v Digicentru – část 1.: Seznámení a význam
Autor: Jaroslav Mašek![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | O dalším setkání v brněnském Digicentru, tentokrát s Alenou Vlachovou z Khanovy školy. |
---|---|
Klíčová slova: | Khanova škola, Khan Acacemy, Digicentrum, Elixír do škol, Alena Vlachová, Pavel Hodál, Mastery learning, vzdělávání, technologie, Salman Khan, technologická výuka, V Digicentru |
Zařazení do seriálu: | Tento článek je zařazen do seriálu V Digicentru. Ostatní články seriálu: |
V tomto dílu se dočtete:
- O Khan Academy, její platformě a českém spolku Khanova škola
- O systému odznaků a energetických bodů v Khan Academy
- Proč je dobré sledovat Khan Academy
V Café Atlas je ve čtvrtek odpoledne plno. S Bořivojem Brdičkou najdeme poslední volná místa a objednáme si espresso. Máme před začátkem dalšího setkání brněnského Digicentra chvilku čas a tak probíráme budoucnost Spomocníka, Digitálních center a Virtuálního digicentra Elixíru do škol (více se o nich dozvíte na webináři Metodického portálu RVP.CZ 22. 5.) a naši debatu tu a tam odvedeme jinam.
Bořivoj Brdička tu dnes není náhodou. Byl v Česku první, kdo o Salmanu Khanovi mluvil, psal a přednášel ve svých kurzech. Právě od něj jsem poprvé slyšel tu dnes již slavnou historku o Khanovi, který v roce 2006 začal doučovat své sestřenice matematiku pomocí vlastních videí nahraných na YouTube a o tom, jak si toho všiml Bill Gates a poskytl mu milion dolarů na rozjetí projektu výukových videí, když jejich sledovanost začala prudce stoupat.
Psal se rok 2009 a já v předmětu Vzdělávací technologie na Katedře informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty UK začal díky Bořivoji Brdičkovi objevovat Salmana Khana a Khan Academy. Dnes po deseti letech tu jsme oba znovu a za pár desítek minut se seznámíme s prací Khanovy školy v současnosti v České republice.
"Učím tak, jak bych si přál, aby učili mě."
Salman Khan
V průběhu naší debaty nás náhle přepadnou. Dva hlavní aktéři dnešního setkání. Alena Vlachová z Khanovy školy nás celou akcí provede a Pavel Hodál prozradí, co s Alenou a Khanovou školou připravují. O téhle velké věci se máme za chvíli dovědět víc. Posadí se k nám – a netrvá to dlouho – a objeví se Mirek Mráz, od dubna nový vedoucí brněnského Digicentra, který má dnešní setkání na svědomí.
Kdo je kdo
Sejde se nás tentokrát celkem 9 (Alenu a Mirka nepočítám). Přestože se tu s většinou nevidíme poprvé, je příjemné připomenout si, kdo je kdo v tradičním seznamovacím kolečku.
V roli studentů
To, že řešíte problém, je už učení. Samotnou dovednost registrovat se a nezmatkovat při tom využijí žáci v budoucnu mnohem víc než goniometrické funkce.
Alena nám říká, abychom se na úvod vcítili do role studentů. Jak se má zanedlouho ukázat, tohle nám půjde samo. Naším prvním úkolem je přihlásit se, případně zaregistrovat na Khan Academy jako žáci a vyzkoušet si některé z nabízených cvičení. S registrací někteří z nás trochu bojují, ale Alena nás povzbudí následujícími větami: „To, že řešíte problém, je už učení. Samotnou dovednost registrovat se a nezmatkovat při tom využijete v budoucnu mnohem víc než goniometrické funkce.“
Mobilní aplikace
Pracovat nemusíme pouze v prostředí prohlížeče, ale taktéž v mobilní aplikaci. Ta zatím není, na rozdíl od webu, lokalizovaná do češtiny, ale to se do konce roku 2019 má změnit.
Od pencastu k technologické individualizaci
Khan Academy je lídrem ve směřování technologické výuky budoucnosti.
Když už jsme u té lokalizace, je zde dobré zmínit, že Khanova škola, tj. česká neziskovka, která překládá a propaguje Khan Academy, je komunitním projektem s malým týmem několika učitelů a studentů. Ale i přesto je tato malá komunita brána v kalifornské centrále Khan Academy velmi vážně a jak Alena říká, mají tam o českou zpětnou vazbu velký zájem.
A není se čemu divit. Khan Academy se stále vylepšuje, a to nejen pokud jde o kvalitu videí a jejich celkový počet v jednotlivých lokálních jazycích, ale stejně tak po stránce kvality samotné platformy a možností, které nabízí. Řeč je tu zejména o podpoře výukového konceptu Mastery Learning (výuka zvládnutím) pomocí dostupných technologií v rámci použité platformy. Khan Academy se podařilo posunout se z původního pencast výkladu (učitel píše a zaznamenává svůj výklad pomocí videa na černou tabuli či nekonečnou plochu) k dalším formám (animace, hraná videa apod.) a zavést možnost individualizace při analýze výsledků.
Na americké Khan Academy se stále objevují nové, moderně pojaté kurzy (aktuálně například AP Computer Science Principles, viz propagační video níže) a je proto dobré být této platformě neustále v patách. Protože pokud vás zajímá, kam směřuje technologická výuka budoucnosti, pak právě Khan Academy je tou institucí, která udává směr a je v tomto ohledu jednoznačným lídrem. Je navíc jediným projektem takového rozsahu, kde se můžete učit úplně zadarmo.
DOKONČENÍ PŘÍŠTĚ
***
V příštím dílu:
- Nastíníme budoucnost technologické výuky vycházející z Khan Academy
- Podíváme se na Learning Analytics v Khan Academy
- Seznámíme se detailněji s projektem Pavla Hodála a Khanovy školy
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Zobrazeno: 2333krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo
