Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > iPrázdniny jako model spolupráce učitelů

Ikona informativni

iPrázdniny jako model spolupráce učitelů

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zamyšlení nad významem naší prázdninové aktivity obohacující učitele, která byla realizována ve spolupráci Spomocníka s Elixírem do škol.
Klíčová slova: iPrázdniny, Spomocník, Elixír, VDC, virtuální digitální centrum, sdílení, spolupráce, Metodický portál RVP.CZ

Když jsme před letošními prázdninami rozjížděli Virtuální digicentrum s Jardou Maškem jako jeho vedoucím, měli jsme v hlavě dva hlavní cíle:

  1. Vytvořit online podobu aktivit, které jsou běžně realizovány v rámci prezenčně navštěvovaných center Elixíru.
  2. Zkusit ověřit takový model spolupráce učitelů, který by byl vhodný pro implementaci na inovovaném Metodickém portálu RVP.CZ, na němž se pracuje v rámci projektu PPUČ.

Přemýšleli jsme, čím začít. Jarda ze své nepřeberné studnice nápadů vytáhl představu o 10týdenním cyklu tvořivých aktivit dokumentujících činnost učitelů o prázdninách. Každý týden jiné téma, a hlavně jiný volně dostupný nástroj, takový, který účastníky obohacuje a je využitelný ve výuce. Těch 10 týdnů mělo symbolicky znázorňovat 10 měsíců příštího školního roku – jiný nástroj pro každý z nich. Celé to dostalo název iPrázdniny s učiteli.

Dnes můžeme říci, že se oba cíle podařilo naplnit. Zkusme si trochu rozebrat, jak?

  1. Mottem Digitálních center Elixíru je „Ovládej, abys nebyl ovládán!“. Samozřejmě, že se to vztahuje ve finále hlavně na žáky, u nichž se snažíme budovat takové kompetence, které jim umožní získat schopnost technologie používat ke svému maximálnímu obohacení. Nebýt jimi ovlivňováni (či dokonce ovládáni), naopak – řídit to, co dělají.
    Je zřejmé, že jedině učitel disponující stejnými kompetencemi je schopen žáky k tomuto cíli dovést. Jsme navíc přesvědčeni, že takový učitel si musí být vědom toho, jaké konsekvence má, když použije platformu ovládanou algoritmem, jehož funkce je neznámá, ale záměr je docela známý. Je jím ovládání uživatelů s cílem maximalizovat zisk (v horším případě je přimět volit určitým způsobem).
    Domníváme se proto, že existuje docela dobrý důvod pro použití takové platformy, u níž je hlavním záměrem bez postranních úmyslů pomáhat učitelům potřebné kompetence získat. Byli bychom moc rádi, kdyby nám v tomto naši učitele uvěřili!

  2. Virtuální digicentrum používá open source platformu založenou na Wordpressu. Zvolili jsme formu, která vyžaduje identifikaci uživatelů, aby bylo prostředí bezpečnější. Všechen publikovaný obsah je zde moderovaný, tj. jsme schopni vyložené nesmysly a jinde běžné útoky eliminovat. To ale není podstatné. Mnohem důležitější je to, že data zůstávají pod kontrolou provozovatele (v našem případě Jaroslava Maška) a jde tedy o to, zda mu budete důvěřovat více než Markovi Zuckerbergovi.
    Budeme-li uvažovat o realizaci podobné aktivity na Metodickém portálu RVP.CZ, bude obdobně vhodné se zamýšlet nad tím, co je hlavním cílem té platformy, jíž věnujete svůj drahocenný čas. Věříme, že nakonec valná většina našich učitelů pochopí, že je pro ně mnohem výhodnější a bezpečnější se stát rezidentem tam, kde si mohou být jisti, že jejich data nebudou zneužita k jiným účelům, než k jejich dalšímu obohacování. Věříme, že inovovaný Metodický portál RVP.CZ právě toto nakonec učitelům nabídne v mnohem dokonalejší formě než dosud. Že ukáže nové možnosti sdílení a spolupráce.

Možná vám přijde, že účast na iPrázdninách nebyla moc velká (celkem 47 registrovaných, 17 aktivních), ale byl to zatím vlastně jen experiment. Vše bude záviset na tom, zda se najde dost lidí, kteří tento náš záměr pochopí a podpoří.

Jak už to tak v naší práci opakovaně bývá (týká se to dlouhodobě vlastně celého Spomocníka), nejsme si v tomto okamžiku jisti, zda má, ať už Elixír, nebo Metodický portál RVP.CZ, o pokračování zájem? Portál se zatím, pokud jde o Spomocníka, orientuje hlavně na statické blogové příspěvky, Elixír jen na přípravu 10 prezenčních setkání během školního roku. To jsou podmínky, v nichž se našim mimořádným online aktivitám učitelů asi moc dařit nebude!

Málem bychom zapomněli dostatečně zdůraznit ten ve skutečnosti úplně nejdůležitější cíl iPrázdnin. Byli jím samotní učitelé. Měli na chvíli zapomenout, že jsou učiteli, a pomocí technologií se i něco nového naučit. Čím víc to dokázali, tím většími učiteli ve skutečnosti jsou.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 26. 09. 2019
Zobrazeno: 1110krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. iPrázdniny jako model spolupráce učitelů. Metodický portál: Články [online]. 26. 09. 2019, [cit. 2019-12-08]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22237/IPRAZDNINY-JAKO-MODEL-SPOLUPRACE-UCITELU.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.