Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Digitální stopa učitele – díl 2.: Linked...

Ikona informativni

Digitální stopa učitele – díl 2.: LinkedIn

Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Seriál se zaměřuje na různé sféry online světa a ukazuje, kde, jak a proč je dobré vytvářet digitální stopy. Druhý díl se věnuje profesní sociální síti LinkedIn.
Klíčová slova: LinkedIn, sociální sítě, technologie, učitel, Digitální stopa učitele, profesní vzdělávací prostředí, Microsoft
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Digitální stopa učitele.

Ostatní články seriálu:

Vzpomínám si na ten okamžik, na konci mé ukázkové hodiny ve škole, kam jsem poté nastoupil. Položil jsem studentům klasickou otázku. „Chcete se na něco zeptat?“ Čekal jsem, že se zeptají na něco z toho, co jsme spolu dělali, ale to se nestalo. Po chvíli se přihlásila studentka ze 3. lavice: „A co vlastně umíte?“
Ta otázka mě kupodivu nevyvedla z míry a moje odpověď byla velmi stručná: „Podívejte se na můj LinkedIn. Najdete tam o mně vše.“ A na tabuli jsem napsal adresu: linkedin.com/in/jaroslavmasek.

Moje úvodní stránka na LinkedInu

LinkedIn – hlavní profesní digitální stopa

Mluvíme-li o našich digitálních stopách, zejména pak v souvislosti s naší profesí, je LinkedIn bezesporu tou nejdůležitější. Umožní nám ukázat, kdo jsme, co umíme a čemu se věnujeme. Pomůže nám rozšiřovat svou profesní vzdělávací síť (angl. Professional Learning Network) a to nejen mezi učiteli či lidmi z našeho oboru, ale i mimo vzdělávání a napříč různými obory, což je bezpochyby obrovská výhoda.

Většinu z produktů, které dnes LinkedIn nabízí, nevyužívám. Pokud však jde o informace o mně, ty mám neustále aktuální. Tato digitální stopa má pro mě nejvyšší prioritu, možná ještě vyšší než můj osobní web.

Asi si pokládáte otázku, proč tomu tak je. Na rozdíl od svého webu, kde mám vyjma krátké biografie vše v češtině, na LinkedInu mám vše výhradně v angličtině. Chci, aby se to, co umím a dělám, dostalo k více lidem, nejen k těm, kteří vládnou češtinou. 

Vždycky a všude říkám, jaké skvělé věci učitelé dělají a s jakými úžasnými nápady a projekty neustále přicházejí. Současně se sám sebe v duchu ptám: vědí o tom ostatní? A teď nemám ani tak na mysli lidi ze světa vzdělávání, ale mimo něj, například z byznysu. Digitální stopa zanechaná v LinkedInu vám to umožní, krom mnoha dalších benefitů.

LinkedIn se žáky

Na LinkedIn dochází i v mé výuce. Vždy si udělám čas, abych jej představil svým žákům. Nechám pak na nich, zda si svůj profil vytvoří nebo ne. Přestože se může zdát, že v 16 letech (minimální věková hranice pro účet na LinkedInu) je na tvorbu online profesní prezentace příliš brzy, já si to nemyslím. Jistě, v šestnácti nemají mnoho profesních zkušeností (často žádné), mohou je zde ale postupně doplňovat a svůj profil tak vylepšovat. Čím dříve jej zkompletují, tím větší příležitosti se jim mohou naskytnout.

Vzdělávání na LinkedInu

LinkedInu a jeho fungování jsme se na Spomocníkovi detailně věnovali v květnu 2015 nejen v souvislosti s akvizicí vzdělávací platformy Lynda.com, která se následně transformovala do LinkedIn Learning. Dnes toto vzdělávací prostředí obsahuje přes 14 tisíc profesionálně vedených online kurzů rozdělených do tří kategorií: byznys, kreativita a technologie. LinkedIn Learning tak efektivně propojuje vzdělávání s byznys sférou. Umožňuje vytvářet výukové situace skutečně šité na míru konkrétním organizacím. Ty využívají personalizované kurzy k rozvoji těch nejdůležitějších, relevantních dovedností, které jejich zaměstnanci potřebují. LinkedIn Learning samozřejmě nabízí pomoc i uživatelům, kteří se chtějí vzdělávat a uspět v konkrétní profesi, poskytnutím náležitého obsahu ve správnou dobu. Dle uvedené profese a sady dovedností vybere personalizované kurzy, které jim umožní uspět a získat příslušnou pozici. (3)

LinkedIn podle Microsoftu

V roce 2016 koupila LinkedIn společnost Microsoft a postupně jej začala propojovat se svými službami, především Office 365, ve snaze naplnit původní vizi Satyi Nadelly „vytvořit vibrující síť, která propojí informace profesionálů z veřejné sítě LinkedIn s informacemi ze služeb Office 365 a Dynamics“, čímž bude Microsoft následně schopen detekovat projekty, na kterých uživatelé pracovali, a ty dát následně dohromady prostřednictvím právě LinkedInu a pomoci jim s daným úkolem. Tato snová myšlenka však v prvním případě naráží na problémy s důvěryhodností LinkedIn profilů a tím obtížné kvalifikace „expertů“ a ve druhém pak na otázky soukromí a korporátního utajení v případě, že by šlo o sledování toho, co uživatelé dělají v Office 365. (1)(2)

Ani po téměř třech letech není tedy tato hlavní vize naplněna a zůstává otázkou, zda se to Microsoftu nakonec podaří. Přestože budoucnost LinkedInu je možná v mnoha ohledech nejistá, jeho potenciál pro náš profesní rozvoj zůstává nadále obrovský. 

Profil na LinkedInu jako měřítko profesní kvality

LinkedIn se před mnoha lety stal standardem v byznys sféře coby nástroj k profesnímu propojování lidí a hledání nejlepších lidských zdrojů pro konkrétní zaměření či projekty. Není důvod, aby tomu v oblasti vzdělávání bylo jinak. Jinými slovy, kvalitní učitel se nepozná jen podle toho, jakou je osobností a co a jak dělá, ale jak sebe a to, co umí, dokáže prodat. Právě úroveň profilu na LinkedInu by mohla být jedním z měřítek jeho profesní kvality.

Jak vy využíváte LinkedIn k propagaci toho, co děláte a umíte, a k vlastnímu profesnímu růstu? Napište nám do komentáře pod článkem.

Zdroje

  1. WARREN, Tom. Microsoft is building LinkedIn into Outlook and other Office apps. The Verge [online]. 24. září 2018 [cit. 2019-09-22]. Dostupné z: https://www.theverge.com/2018/9/24/17893208/microsoft-linkedin-outlook-integration-office-365-features
  2. NG, Lance. The Endgame for LinkedIn Is Coming. Medium | Technology [online]. 14. ledna 2019 [cit. 2019-09-22]. Dostupné z: https://medium.com/@lancengym/the-endgame-for-linkedin-is-coming-31d4a8b2a76
  3. LinkedIn Learning: Develop your employees to help you recruit more efficiently. LinkedIn Talent Solutions [online]. [cit. 2019-09-23]. Dostupné z: https://business.linkedin.com/talent-solutions/learning
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 25. 09. 2019
Zobrazeno: 1046krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Digitální stopa učitele – díl 2.: LinkedIn. Metodický portál: Články [online]. 25. 09. 2019, [cit. 2019-10-14]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22238/DIGITALNI-STOPA-UCITELE-–-DIL-2-LINKEDIN.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.