Vzpomínám si na ten okamžik, na konci mé ukázkové hodiny ve škole, kam jsem poté nastoupil. Položil jsem studentům klasickou otázku. „Chcete se na něco zeptat?“ Čekal jsem, že se zeptají na něco z toho, co jsme spolu dělali, ale to se nestalo. Po chvíli se přihlásila studentka ze 3. lavice: „A co vlastně umíte?“
Ta otázka mě kupodivu nevyvedla z míry a moje odpověď byla velmi stručná: „Podívejte se na můj LinkedIn. Najdete tam o mně vše.“ A na tabuli jsem napsal adresu: linkedin.com/in/jaroslavmasek.
Moje úvodní stránka na LinkedInu |
Mluvíme-li o našich digitálních stopách, zejména pak v souvislosti s naší profesí, je LinkedIn bezesporu tou nejdůležitější. Umožní nám ukázat, kdo jsme, co umíme a čemu se věnujeme. Pomůže nám rozšiřovat svou profesní vzdělávací síť (angl. Professional Learning Network) a to nejen mezi učiteli či lidmi z našeho oboru, ale i mimo vzdělávání a napříč různými obory, což je bezpochyby obrovská výhoda.
Většinu z produktů, které dnes LinkedIn nabízí, nevyužívám. Pokud však jde o informace o mně, ty mám neustále aktuální. Tato digitální stopa má pro mě nejvyšší prioritu, možná ještě vyšší než můj osobní web.
Asi si pokládáte otázku, proč tomu tak je. Na rozdíl od svého webu, kde mám vyjma krátké biografie vše v češtině, na LinkedInu mám vše výhradně v angličtině. Chci, aby se to, co umím a dělám, dostalo k více lidem, nejen k těm, kteří vládnou češtinou.
Vždycky a všude říkám, jaké skvělé věci učitelé dělají a s jakými úžasnými nápady a projekty neustále přicházejí. Současně se sám sebe v duchu ptám: vědí o tom ostatní? A teď nemám ani tak na mysli lidi ze světa vzdělávání, ale mimo něj, například z byznysu. Digitální stopa zanechaná v LinkedInu vám to umožní, krom mnoha dalších benefitů.
Na LinkedIn dochází i v mé výuce. Vždy si udělám čas, abych jej představil svým žákům. Nechám pak na nich, zda si svůj profil vytvoří nebo ne. Přestože se může zdát, že v 16 letech (minimální věková hranice pro účet na LinkedInu) je na tvorbu online profesní prezentace příliš brzy, já si to nemyslím. Jistě, v šestnácti nemají mnoho profesních zkušeností (často žádné), mohou je zde ale postupně doplňovat a svůj profil tak vylepšovat. Čím dříve jej zkompletují, tím větší příležitosti se jim mohou naskytnout.
LinkedInu a jeho fungování jsme se na Spomocníkovi detailně věnovali v květnu 2015 nejen v souvislosti s akvizicí vzdělávací platformy Lynda.com, která se následně transformovala do LinkedIn Learning. Dnes toto vzdělávací prostředí obsahuje přes 14 tisíc profesionálně vedených online kurzů rozdělených do tří kategorií: byznys, kreativita a technologie. LinkedIn Learning tak efektivně propojuje vzdělávání s byznys sférou. Umožňuje vytvářet výukové situace skutečně šité na míru konkrétním organizacím. Ty využívají personalizované kurzy k rozvoji těch nejdůležitějších, relevantních dovedností, které jejich zaměstnanci potřebují. LinkedIn Learning samozřejmě nabízí pomoc i uživatelům, kteří se chtějí vzdělávat a uspět v konkrétní profesi, poskytnutím náležitého obsahu ve správnou dobu. Dle uvedené profese a sady dovedností vybere personalizované kurzy, které jim umožní uspět a získat příslušnou pozici. (3)
V roce 2016 koupila LinkedIn společnost Microsoft a postupně jej začala propojovat se svými službami, především Office 365, ve snaze naplnit původní vizi Satyi Nadelly „vytvořit vibrující síť, která propojí informace profesionálů z veřejné sítě LinkedIn s informacemi ze služeb Office 365 a Dynamics“, čímž bude Microsoft následně schopen detekovat projekty, na kterých uživatelé pracovali, a ty dát následně dohromady prostřednictvím právě LinkedInu a pomoci jim s daným úkolem. Tato snová myšlenka však v prvním případě naráží na problémy s důvěryhodností LinkedIn profilů a tím obtížné kvalifikace „expertů“ a ve druhém pak na otázky soukromí a korporátního utajení v případě, že by šlo o sledování toho, co uživatelé dělají v Office 365. (1)(2)
Ani po téměř třech letech není tedy tato hlavní vize naplněna a zůstává otázkou, zda se to Microsoftu nakonec podaří. Přestože budoucnost LinkedInu je možná v mnoha ohledech nejistá, jeho potenciál pro náš profesní rozvoj zůstává nadále obrovský.
LinkedIn se před mnoha lety stal standardem v byznys sféře coby nástroj k profesnímu propojování lidí a hledání nejlepších lidských zdrojů pro konkrétní zaměření či projekty. Není důvod, aby tomu v oblasti vzdělávání bylo jinak. Jinými slovy, kvalitní učitel se nepozná jen podle toho, jakou je osobností a co a jak dělá, ale jak sebe a to, co umí, dokáže prodat. Právě úroveň profilu na LinkedInu by mohla být jedním z měřítek jeho profesní kvality.
Jak vy využíváte LinkedIn k propagaci toho, co děláte a umíte, a k vlastnímu profesnímu růstu? Napište nám do komentáře pod článkem.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální stopa učitele.
Ostatní články seriálu: