
20 základních vlastností digitální stopy učitele
Autor: Jaroslav Mašek![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | Na digitální stopy lze nahlížet z různých pohledů. Následující článek ukazuje jeden z nich. Představuje digitální stopu učitele pomocí 20 nezbytných vlastností, které ji charakterizují. |
---|---|
Klíčová slova: | technologie, učitel, Digitální stopa učitele |
Dělat to, co chcete dělat, zanechat stopu způsobem, který považujete za důležitý a trvalý – to je dobře prožitý život.
Laurene Powell Jobs
Je digitální stopa a digitální stopa. Digitální stopa učitele je ta druhá. Není to jakákoliv stopa, kterou po sobě učitelé v internetu zanechávají. Není ani obrázkem jejich dětí na Instagramu či selfiem z dovolené na Facebooku, a dokonce ani komentářem platové situace v komunitě učitelů tamtéž nebo kdekoliv jinde. Jaká tedy je?
![]() |
Zdroj: Gerd Altmann (geralt), Pixabay |
V následujícím textu vám představím 20 vlastností své učitelské digitální stopy. Tyto vlastnosti jsou zároveň principy, které aplikuji při jakékoliv své online aktivitě v roli učitele. Seřadil jsem je abecedně, jelikož jsou pro mě všechny stejně důležité.
Jako učitel se vždy snažím, aby moje digitální stopa byla:
- adresná,
vždy cílí na konkrétní skupinu, většinou učitelů, studentů a ostatních, kteří se zajímají o technologie a vzdělávání;
- aktuální,
vztahující se k současným tématům, kterým stojí za to nebo je potřeba se věnovat;
- informativní,
vždy nese informaci, kterou se snažím druhým předat;
- inspirující,
aby přiměla druhé k zamyšlení;
- kvalitní,
je garancí kvality, značkou, která je spojena s mojí osobou; - mezinárodní,
pro zvýšení svého dopadu na mnohonásobně větší skupinu lidí;
- motivující,
aby motivovala ty, kteří mou stopu sledují; - objektivní,
snažící se nikomu nestranit;
- otevřená,
publikovaná pod svobodnou licencí Creative Commons. Dávám ostatním možnost svůj obsah dále použít a udělat z něj ještě lepší;
- pozitivní,
snažící se působit na lidi pozitivně;
- profesionální,
a to v maximální možné míře, stejně jako se o to snažím ve škole;
- profesní,
vztajující se k mé profesi a k tématům s ní spojených;
- příkladná,
ve snaze ukazovat, jak by ji mohli vytvářet druzí;
- přínosná,
aby druhým pomohla, byla přínosem;
- sdílená,
a nikoliv soukromá, určená výhradně pro mé vlastní využití. Sdílím svou stopu s ostatními, nemám zájem odnést si ji do hrobu;
- spojující,
jelikož digitální stopa učitele má velký potenciál lidi spojovat;
- trvalá,
minimálně tak dlouho, aby mě přežila;
- tvůrčí,
ve snaze vyvolat v lidech potřebu činnosti, dostat je z pasivního režimu do režimu aktivního, tvůrčího;
- veřejná,
neanonymní, transparentní. Má digitální stopa učitele mě prezentuje, nikoliv skrývá před světem;
- a zanechávající odkaz,
který zůstane navždy živý. Nevím, zda se mi to někdy podaří, ale nikdy se o to nepřestanu snažit.
Dodatek na závěr
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Zobrazeno: 2288krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Dovolím si poznamenat, že roli, v níž učitel zanechává online stopu tak, jak si to Jarda představuhe, říkáme kurátorská.