Dělat to, co chcete dělat, zanechat stopu způsobem, který považujete za důležitý a trvalý – to je dobře prožitý život.
Laurene Powell Jobs
Je digitální stopa a digitální stopa. Digitální stopa učitele je ta druhá. Není to jakákoliv stopa, kterou po sobě učitelé v internetu zanechávají. Není ani obrázkem jejich dětí na Instagramu či selfiem z dovolené na Facebooku, a dokonce ani komentářem platové situace v komunitě učitelů tamtéž nebo kdekoliv jinde. Jaká tedy je?
|
Zdroj: Gerd Altmann (geralt), Pixabay |
V následujícím textu vám představím 20 vlastností své učitelské digitální stopy. Tyto vlastnosti jsou zároveň principy, které aplikuji při jakékoliv své online aktivitě v roli učitele. Seřadil jsem je abecedně, jelikož jsou pro mě všechny stejně důležité.
Jako učitel se vždy snažím, aby moje digitální stopa byla:
- adresná,
vždy cílí na konkrétní skupinu, většinou učitelů, studentů a ostatních, kteří se zajímají o technologie a vzdělávání;
- aktuální,
vztahující se k současným tématům, kterým stojí za to nebo je potřeba se věnovat;
- informativní,
vždy nese informaci, kterou se snažím druhým předat;
- inspirující,
aby přiměla druhé k zamyšlení;
- kvalitní,
je garancí kvality, značkou, která je spojena s mojí osobou;
- mezinárodní,
pro zvýšení svého dopadu na mnohonásobně větší skupinu lidí;
- motivující,
aby motivovala ty, kteří mou stopu sledují;
- objektivní,
snažící se nikomu nestranit;
- otevřená,
publikovaná pod svobodnou licencí Creative Commons. Dávám ostatním možnost svůj obsah dále použít a udělat z něj ještě lepší;
- pozitivní,
snažící se působit na lidi pozitivně;
- profesionální,
a to v maximální možné míře, stejně jako se o to snažím ve škole;
- profesní,
vztajující se k mé profesi a k tématům s ní spojených;
- příkladná,
ve snaze ukazovat, jak by ji mohli vytvářet druzí;
- přínosná,
aby druhým pomohla, byla přínosem;
- sdílená,
a nikoliv soukromá, určená výhradně pro mé vlastní využití. Sdílím svou stopu s ostatními, nemám zájem odnést si ji do hrobu;
- spojující,
jelikož digitální stopa učitele má velký potenciál lidi spojovat;
- trvalá,
minimálně tak dlouho, aby mě přežila;
- tvůrčí,
ve snaze vyvolat v lidech potřebu činnosti, dostat je z pasivního režimu do režimu aktivního, tvůrčího;
- veřejná,
neanonymní, transparentní. Má digitální stopa učitele mě prezentuje, nikoliv skrývá před světem;
- a zanechávající odkaz,
který zůstane navždy živý. Nevím, zda se mi to někdy podaří, ale nikdy se o to nepřestanu snažit.
Dodatek na závěr
O digitálních stopách je určitě potřeba mluvit. Je jistě důležité, abychom my učitelé byli schopni učit naše žáky chránit jejich digitální stopu stejně jako chránit jejich osobní data. Digitální stopa učitele je však o trochu jiných zásadách.
Prostřednictvím svých digitálních stop mohou učitelé žákům ukázat, jak správně digitální stopy vytvářet. Pak už jen stačí, aby žáci digitální stopy svých učitelů sledovali a následovali.
A to je vůbec ten nejtěžší úkol, kterého by se učitelé měli snažit svými digitálními stopami dosáhnout.