World Economic Forum (Světové ekonomické fórum) je nezisková organizace, která je známá pořádáním lednových konferencí ve švýcarském Davosu, kam pravidelně jezdí vrcholní lídři z celého světa. Dělá ale mnohem více. Zveřejňuje zásadní fundované vědecky podložené zprávy týkající se významných jevů ovlivňujících budoucnost lidstva, často zaměřené i na školství. Ta poslední nese název – Schools of the Future: Defining New Models of Education for the Fourth Industrial Revolution (Školy budoucnosti: Definování nových modelů vzdělávání pro čtvrtou průmyslovou revoluci). To, že WEF s oblibou mluví o 4. průmyslové revoluci, je při jeho zaměření na ekonomiku celkem pochopitelné. Přestože jsou naše zájmy širší, podívejme se, jaké vlastnosti by podle WEF měly inovativní školy (v éře Education 4.0) mít. Zpráva popisuje dvě nezřetelně oddělené oblasti – výukové cíle a aktivity.
WEF v druhé části zprávy přináší případové studie vybraných škol z celého světa, které mají potenciál se stát vzorem ideální školy budoucnosti. Jsou to např.:
název | náplň | země |
Green School | Výchova generace zelených lídrů pro budoucnost | Indonésie |
The Knowledge Society | Příprava budoucích inovátorů kombinací tvrdých i měkkých schopností | Kanada |
Kabakoo Academies | Aplikace inovativních schopností v lokálním kontextu | Mali |
TEKY STEAM | Zavádění nových modelů budování technických dovedností | Vietnam |
South Tapiola High School | Integrace globálních perspektiv do budování sociálních kompetencí | Finsko |
Pratham’s Hybrid Learning Programme | Prosazování na žáka orientovaných výukových metod u místní komunity | Indie |
Anji Play | Vedení revoluce v zavádění na dítě orientovaného učení a poznávání | Čína |
Prospect Charter Schools | Budování inkluzivního a spravedlivého vzdělávání | USA |
Innova Schools | Zavedení kolaborativního kombinovaného modelu vzdělávání s účastí mnoha různých aktérů | Peru |
British School Muscat | Zavedení badatelsky orientovaného poznávání do kolaborativních vzdělávacích metod | Oman |
Skills Builder Partnership | Využití sdílené mapy pokroku při budování potřebných kompetencí | Velká Británie |
Co dodat? Snad jen to, že zpráva WEF má pro zodpovědné činitele mnohem větší význam než tento náš článek. Budete-li mít příležitost, upozorněte je na ni. Teď, když jsme konečně dospěli k realizaci technologicky orientované revize RVP a podobně nastavené Strategie 2030+, bude každá podpora dobrá.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.