Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Třídní učitel 2.0 – díl 6.: třídní intra...

Ikona prakticky

Třídní učitel 2.0 – díl 6.: třídní intranet

Ikona zkusenost
Autor: Jaroslav Mašek
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Šestý díl seriálu o třídním učiteli a technologiích se zaměřuje na tvorbu třídního intranetu.
Klíčová slova: třídní učitel, technologie, intranet, Třídní učitel 2.0
Zařazení do seriálu: Tento článek je zařazen do seriálu Třídní učitel 2.0.

Ostatní články seriálu:

Naše třída by měla mít své vlastní intranetové webové stránky. Jen nevím, proč mě to nenapadlo dřív. V předchozích dílech tohoto seriálu jsem psal o tom, jak ve třídě komunikujeme, kde máme třídní dokumenty, kalendář, fotky a videa. Možná to byl ten důvod. V jednoduché podobě je totiž nahradila naše sharepointová, skupinová nástěnka.

Proč třídní intranet

Důvodů je celá řada. Mezi ty hlavní patří:

  • dostupnost a přehlednost informací o třídě jak pro žáky, tak pro jejich rodiče;
  • jednoduché a přehledné prostředí (vše v jednom) s variabilitou tvorby obsahu a jeho celkovým i individuálním zabezpečením;
  • systém s datovou a přístupovou nezávislostí.

Co je třídní intranet

Co se týče dostupnosti, nejde tu, jak už vyplývá ze samotného názvu, o veřejný web, ale o uzavřený prostor určený výhradně potřebám žáků a případně také jejich rodičům. Když už mluvíme o třídním (veřejném) webu, ten by měla mít každá třída také. To je ale téma na některý z příštích dílů tohoto seriálu.

A pokud jde o samotné fungování, není to místo, kde třídní učitel publikuje informace pro své žáky a ti je jen pasivně čtou. Na to máme ve třídě jiné kanály, například již zmíněnou skupinu na Messengeru nebo skupinový email v Office 365. Má být prostorem, kde obsah sdílejí samotní žáci, například dokumenty, fotografie, materiály ke studiu a další užitečné informace, které sami potřebují.

Jak by měl vypadat

Mají-li obsah tvořit žáci, musí mít každý svůj individuální přístup. Nabízí se tedy některá z forem redakčního systému. Ale nemusejí je mít ze začátku nutně všichni. Obsah mohou začít vytvářet jen dva vybraní žáci a postupně se střídat, po týdnech nebo měsících. Vzniknout může i redakční rada s hlavním šéfredaktorem či redaktorkou a měnícími se redaktory a redaktorkami. 

Zabezpečení třídního intranetu

Úrovní zabezpečení se nabízí hned několik, od vstupního hesla, přes skupinový přístup (jednotné uživatelské jméno a heslo) až k individuálním přístupům pro každého žáka. Zvolená úroveň závisí také na tom, zda přístup zajistíme i rodičům.

Nakonec jsem k přístupu pro čtení vytvořil jeden účet (bez možnosti jej změnit) a ten poslal svým žákům. Pro tvorbu obsahu pak postupně vzniknou individuální účty.

Úvodní stránka našeho třídního webu

Datová nezávislost 

Tady jde možná jen o otázku přesvědčení a pohledu na svět. Zkrátka tentokrát jsem nechtěl vytvářet třídní intranet na platformách Googlu, Facebooku, Microsoftu ani nikoho jiného. Chtěl jsem mít naše data ve vlastním webovém prostoru. Ale nakonec i tento přístup se ukázal jako ne zrovna nejlepším řešením. Náš třídní intranet bych nejraději viděl pod jednotným školním řešením a na školní doméně.

Kdo se tvorby třídního intranetu ujme

Ideálně přímo žáci. Třídní intranet by mohl vzniknout v rámci předmětu informační a komunikační technologie (IKT) během prvního ročníku. Nenapadá mě lepší první třídní IT projekt než právě tento. Vedle administrátorského týmu, který by se zaměřil na instalaci a nastavení systému, by vznikl již zmíněný tým redakční, zajišťující různé formy obsahu – zprávy, fotografie, kalendář, dokumenty aj., vše v koordinaci učitele IKT a ve spolupráci s třídním učitelem.

V naší třídě jsem tentokrát administrátorskou část zastřešil já. Vytvořil jsem stránky pod redakčním systémem Wordpress (což vás, kteří mé projekty sledujete dlouhodobě, jistě nepřekvapí) a naplnil je ukázkovými daty – příspěvkem z naší poslední akce, nejbližší událostí v kalendáři, několika dokumenty ke stažení. Nyní nás čeká tvorba redakčního týmu a postupné doplnění dalších informací.

Smysl a budoucnost

Zda se náš třídní intranet ujme, je nyní těžké predikovat. Pokud mí žáci neuvidí v jeho existenci smysl nebo pokud bych měl jeho obsah vytvářet pouze já sám, není důvod jej mít. Úspěšnost jakéhokoliv nového počinu, zvlášť když jde o technologie, je předem velmi nejistá bez ohledu na to, co si o něm myslíte vy sami. A třídní intranet není v tomto ohledu výjimkou.

A jak jste na tom se svou třídou vy? Máte svůj vlastní třídní intranet? A jak funguje? Napište nám do komentářů pod článkem.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 29. 01. 2020
Zobrazeno: 661krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
MAŠEK, Jaroslav. Třídní učitel 2.0 – díl 6.: třídní intranet. Metodický portál: Články [online]. 29. 01. 2020, [cit. 2020-02-26]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/22403/TRIDNI-UCITEL-20-–-DIL-6-TRIDNI-INTRANET.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.