Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > 12 vlastností školního vzdělávacího pros...

12 vlastností školního vzdělávacího prostředí

Vedle důležitosti volby vhodného vzdělávacího prostředí pro online výuku jsou tu také nezbytné vlastnosti, které by dané prostředí mělo mít. V tomto článku se podíváme na 12 z nich.
Autor: macrovector – www.freepik.com

 

minulém článku jsme si představili 10 důvodů, proč vhodně zvolit vzdělávací prostředí pro online výuku. 

S uvedenými důvody pak vyvstávají další otázky: jaké by toto prostředí mělo být a co by mělo splňovat.

Jaké by mělo být školní vzdělávací prostředí

  1. Komplexní
    Musí obsahovat víc než jen LMS systém, tj. integrovat nástroje pro komunikaci (e-mail, chat), práci s dokumenty (textem, tabulkami, prezentacemi, formuláři), plánovací nástroje (kalendář, úkoly, to-do listy), konferenční nástroje pro pořádání video hovorů ad.
  2. Jednoduché
    Především pro tvorbu a správu online výuky, správu dokumentů, pro komunikaci v rámci tříd, výukových resp. předmětových skupin, komisí učitelů apod. 
  3. Intuitivní
    S jednoduchostí souvisí i intuitivnost. Zkrátka tam z principu dané technologie očekáváte jistou funkcionalitu či možnost použití, tam by také měla být. Usnadní to všem uživatelům lepší ovládání a orientaci. 
  4. Dostupné 24 x 7
    Školní vzdělávací prostředí musí být dostupné žáků, rodičům a učitelům kdykoliv. 
  5. Multiplatformní
    A nejen kdykoliv, ale také odkudkoliv. Často zapomínáme na to, že zejména naši studenti pracují s tímto prostředím pomocí mobilních zařízení, převážně chytrých telefonů a hodinek. Vedle základní, cloudové platformy, zde musí být podpora mobilních (Android, Wear OS, iOS, iPadOS, WatchOS) i lokálních (desktopových) systémů (Windows, MacOS, ChromeOS aj.).
  6. Rozšiřitelné
    Školní vzdělávací prostředí musí být též možno rozšířit o další aplikace třetích stran či jiná rozšíření, které v tomto vzdělávacím prostředí chybí a které pomohou vylepšit naše online vzdělávání. Příkladem může být například rozšíření o nástroje jako například Slack nebo Trello. 
  7. Zálohované
    Po dobu minimálně 30 dnů pro případ obnovy dat týkajících se nejen samotných dokumentů, ale také vytvořených tříd (učeben), skupin, komunikace, událostí či jakéhokoliv dalšího nastavení. Samozřejmě s následnou možností rychlé obnovy v případě potřeby.     
  8. Zabezpečené
    Že celé řešení běží na zabezpečeném protokolu https je dnes již samozřejmostí. Co bohužel stále tak samozřejmé není, je aktivace a povinné vyžadování dvoufázového ověřování u všech učitelů a žáků. Občas se také stále zapomíná na bezpečnost ve jmenných konvencích v názvech účtů žáků (uváděných bez jména a příjmení). 
  9. Chráněné
    Se zabezpečením souvisí i ochrana dat včetně jejich fyzického umístění, kdy všechna data včetně datové komunikace musí být uložena výhradně v datových centrech Evropské unie, a společnost, jejíž řešení ve škole realizujeme, musí toto garantovat po celou dobu provozu služby. 
    To se týká i všech platforem, které provozujeme v rámci rozšíření našeho školního vzdělávacího prostředí. Pokud se rozhodneme jej rozšířit mimo v rámci tohoto prostředí nabízených aplikací třetích stran, musíme mít jistotu, že data neskončí na serverech v USA, Číně apod. (znovu připomeňme aféru Zoomu z minulého článku).
  10. Aktuální (moderní, současné)
    Aktuálním se zde nemyslí ani tak to, zda používáme poslední verzi všech nástrojů, o což se stará zcela automaticky poskytovatel celého řešení, ale spíš o to, abychom používali moderní řešení školního vzdělávacího systému, takové, se kterým se naši žáci mohou i během svého studia, ale zejména po něm, setkat ve firmách a své budoucí praxi. Principy a přístupy, které si ve školním vzdělávacím prostředí osvojí, pak snadno a zcela automaticky přenesou do podobného firemního prostředí.
  11. Trvalé
    Školní vzdělávací prostředí nebudujeme na rok ani dva. Měli bychom proto volit takové řešení, které má potenciál trvalosti a od kterého se očekává, vzhledem k firmě či organizaci, která jej nabízí, že bude existovat i za několik let.
  12. Podporované 
    A nestačí jen existence dané firmy a jejího řešení. Neméně důležité je i to, aby nám tato firma po celou dobu provozu jejího řešení dokázala zajistit kvalitní, rychlou a nepřetržitou podporu. 

Není mnoho platforem, vhodných pro školní vzdělávací prostředí, které vše z výše uvedených kritérií dokáží naplnit. V této chvíli vidím pouze dvě: G Suite for Education a Microsoft 365 pro školu (dříve Office 365 pro školu). Kterou z nich vybrat záleží do značné míry na vizi a potřebách té které školy. 

Dnes už pravděpodobně ve své škole jedno z těchto řešení máte. Využíváte ale naplno jeho potenciál podle výše uvedených kritérií? A máte někoho, kdo se vám o něj pravidelně stará, vylepšuje je a vymýšlí nové možnosti jeho využití? Jedna věc je konkrétní řešení vybrat, druhá pak nainstalovat a nastavit, a třetí se o něj patřičně starat a aktivně pomáhat učitelům jej do své výuky pravidelně začleňovat. I tento aspekt je nezbytnou součástí dobře vymyšlené strategie online vzdělávání.

Detailní informace o článku naleznete ZDE.
Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Příspěvek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.