Autor: freepik – www.freepik.com |
Naše online výuka, aniž jsme si to včas uvědomili, začala často kopírovat formy a způsoby učení, které jsme předtím běžně aplikovali v naší prezenční výuce.
Ten, kdo běžně učil ve třídě frontálně s prezentacemi plnými slidů, přednáší nyní dál v synchronní online výuce přes video, aby následně v té asynchronní nahrál svá videa do příslušného školního vzdělávacího systému a zadal tam úkoly, které mají studenti plnit a odevzdat. A stejné je to se známkováním. Kdo si zakládal na známkách v prezenční výuce, zakládá si na nich i nyní, v té online. Naše zaběhlé výukové návyky se překlopením vzdělávání do online světa mnohdy jen prohloubily a nás ani nenapadlo je začít měnit a tuto změnu pak následně přenést zpět do třídy.
Na začátku dubna jsem se snažil nabídnout porušení jednoho zaběhlého paradigmatu a vyzval učitele, aby nechali své žáky na celý měsíc učit online a stali se v tomto procesu jejich pomocníky.
I v měsíci květnu bychom mohli zkusit opustit naši tradiční online výuku a zkusit něco jiného.
Co kdybychom na celý měsíc zavřeli naše individuální předmětové online kurzy a učebny, ve kterých tyto kurzy provozujeme, a nabídli našim žákům online projekty, které by reflektovaly jejich potřeby, zájmy a šly napříč třídami, obory a za hranice naší školy?
Z deseti projektových, učitelských týmů by vzešla nabídka deseti projektů, do kterých by se žáci školy mohli zapsat a po celý měsíc květen na nich pracovat. Každý projekt by měl jasně definovaný obsah, cíl, výstup a možné další využití. Měl by svého sponzora, vedoucího a všechny role by byly rozděleny mezi jednotlivé členy tak, aby se každý co nejvíce v té své našel a ztotožnil se s ní.
Pochopitelně by zde důležitou roli hrály technologie. Jen bychom nyní mohli více zapojit ty projektové (Slack, Trello). Vše by opět zastřešilo naše školní vzdělávací prostředí, pokud jde o další komunikaci (online hovory, maily, chat, práci s dokumenty apod.).
Ani tentokrát nepřicházím s nějakým novým, převratným nápadem. Projektovou formu jsme určitě všichni v nějaké podobě ve škole zažili. Asi jsme ji ale zatím nezkoušeli realizovat v plném online režimu. Myslím, že je to zajímavá výzva, která se nám nyní nabízí. A byla by škoda se jí nepostavit. Protože kdy jindy než právě teď?
Projektový online přístup zvládnou při dobrém vedení jak žáci středních, tak i základních škol. U každé skupiny žáků je jen potřeba zohlednit jejich věk a dané schopnosti.
A pokud přeneseme aktivitu na žáky a dáme jim prostor, aby si projekty vymysleli, navrhli a dokonce i sami vedli, staneme se přirozeně jejich mentory a v této naší roli jim pak nejvíce pomůžeme v jejich dalším rozvoji.
Až se po čase ohlédnete zpět, na co budete ze svého online vzdělávání v době koronaviru nejvíc vzpomínat? Udělali jste se svými žáky a učiteli něco mimořádného, co mělo přesah a šlo za rámec vašeho předmětu, vaší třídy a školy? A dokázali jste něco z toho všeho následně přenést do vaší následné online výuky v dalším školním roce?
Výše uvedené online projekty, společně s online výukou samotných žáků, by takovýmito mimořádnými zkušenostmi mohly být.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Online vzdělávání.
Ostatní články seriálu: