Autor: stories, freepik.com |
Petra sedí před svým notebookem a čeká na povolení k připojení. Kdyby maturovala před rokem, čekala by v této chvíli před maturitní místností, až ji vyzvou, aby vstoupila dovnitř. Dnes ale bude konat ústní maturitu online. Je namalovaná, učesaná a oblečená úplně stejně, jako kdyby byla ve škole. V tomto směru se nic nemění. Ani samotné konání maturitní zkoušky nebude jiné. Jakmile se připojí, pozdraví předsedu a všechny členy maturitní komise, kteří budou taktéž připojeni online ze svých domovů, následně si pomocí integrované aplikace vylosuje otázku a začne se na ni připravovat v přesně vymezeném čase. Systém od samého začátku bude sledovat její aktivitu, kam se dívá, se kterými aplikacemi v průběhu přípravy a konání zkoušky pracuje, jak reaguje a zda nepoužívá jiné technologie či pomoc cizích osob.
Jelikož je zde vše realizováno výhradně online od losování přes přípravu až k samotnému zkoušení, jediným ohrožením celého průběhu maturitní zkoušky online by mohlo být přerušení spojení. Ale i na to bylo při návrhu celého řešení pamatováno pomocí záložního připojení, které funguje takřka okamžitě po odpojení toho primárního. Notebook, který má nyní před sebou, musel být předem schválen pro konání zkoušky a nastaven tak, aby splňoval všechny parametry a aby se předešlo právě například výpadku spojení, které by znamenalo opakování celé zkoušky. Technické problémy jsou ale to poslední, čeho by se v tuto chvíli obávala. Stejně jako v prezenční formě i teď si hlavně přeje, aby měla štěstí na otázku.
Tomáš se právě odpojil z aplikace a zhluboka si oddechl. Má to za sebou. A nebylo to ani tak hrozné, jak si zprvu myslel. Dokonce by řekl, že ústní maturitní zkouška online byla lepší než tak prezenční. Tu zažil loni v roli diváka, když se byl podívat na své o rok starší kamarády. A možná v tom hrála roli i forma, kterou si pro svou zkoušku vybral. Žádné losování otázek, potítko a pak ústní zkoušení. Jeho ústní maturitní zkouška spočívala v obhajobě maturitní práce před maturitní komisí v čele s vedoucím práce a oponentem, kteří se ho následně ptali na otázky spojené s jeho prací. Od začátku se toho nebál. Ani skutečnost, že se bude zkouška nakonec konat online, jej nerozhodilo.
Věděl, že jeho práce není špatná. Poslední dva roky na ní totiž intenzivně pracoval. Připravuje si ji dokonce na vstupní pohovor pro studium na vysoké škole v zahraničí, kam bude příští měsíc dělat přijímací zkoušky, pochopitelně také online. Zde své dílo nejen představí, ale ukáže i jeho možné další rozšíření. Když o tom teď bezprostředně po skončení svého vystoupení přemýšlí, přijde mu, že obhajoba maturitní práce je vůbec tou nejlepší možnou formou maturitní zkoušky, která dává největší smysl. Forma, která ze všech nejlépe ukazuje, jaké kvality daný student má, jaká práce za ním je a především, na co může následně navázat, ať už v budoucím studiu, nebo profesním životě.
První den online maturit proběhl až překvapivě hladce, pomyslel si Zdeněk Nový. Na jednu stranu byl rád, že letos nemusí coby předseda maturitní komise cestovat přes půl republiky, na druhou měl velké obavy, že tahle forma nebude fungovat. Jako všichni měl zkušenost pouze s prezenčními maturitními zkouškami, ať už v roli zkoušejícího, přísedícího anebo právě předsedy maturitní komise, kterou vykonával posledních pět let. Od začátku měl především obavy z toho, zda vůbec bude možné vše online zprocesovat.
Po prvním dnu ale musí konstatovat, že opravdu jediné, co mu chybělo, byl osobní kontakt se žáky a učiteli. Vše totiž fungovalo naprosto dokonale, od komunikace se všemi členy komise a vedením školy přes samotný průběh maturitní zkoušky a hodnocení žáků až po vyhlášení výsledků a kontrolu, podepsání a odeslání všech dokumentů. Jak je vidět, když se aplikace pro konání online maturitní zkoušky připraví dostatečně dopředu a důkladně otestuje, může jít o kvalitní alternativu, a to nejen v době pandemie, ale v jakékoli jiné situaci, kdy žáci z jakéhokoliv důvodu nemohou konat maturitní zkoušku ve škole.
Alena Veselá se od začátku na online maturitní zkoušky těšila. Byla to nová výzva a ty si před sebe sama vždy ráda kladla. Navíc kdy jindy si tuto formu vyzkoušet, než právě letos během pandemie? Když mohou studenti už několik let absolvovat cambridgeské zkoušky online nebo semestrální, a dokonce státní závěrečné zkoušky na vysokých školách online, proč bychom to nezvládli i na těch středních? Ano, bude to pro ni znamenat trochu jinou přípravu než obvykle.
Mnohem víc musela přemýšlet nad otázkami, které chce žákům pokládat, aby pomocí nich ještě lépe odhalila jejich znalosti, a současně, aby si případně nemohli pomáhat nějakou skrytou technologií, přestože dobře věděla, že by to umělá inteligence, dohlížející na chování žáků v celém průběhu konání zkoušky, ihned odhalila. V případě obhajob maturitních prací je pak tato obava zcela zbytečná. Nicméně i online maturita má být opravdovou oslavou vzdělávání a ona je tu od toho, aby své žáky touto oslavou co nejlépe provedla a aby oni dokázali předvést to nejlepší, co v nich je. Alena věří, že se to podaří i tentokrát.
Co vám budu povídat. Pro třídního učitele jsou to ještě větší nervy než pro jeho žáky. Když jsem se dozvěděl, že budeme letos maturovat online, moje nervozita ještě stoupla. A prožíval jsem to ještě víc, když jsem se svými žáky nemohl být u zkoušky osobně a musel je sledovat pouze přes videokonferenci. Ale zvládli to všichni skvěle. Nakonec se ukázalo, že ta online forma není pro ně zase tak náročná, jak jsme si my učitelé mysleli, a ani tolik stresující, jak si sami mysleli, když to srovnávali s tou prezenční, kterou absolvovali v roli pozorovatelů loni. Už se ale těším, jak se potkáme osobně, abychom mohli všechno prodiskutovat a hlavně jejich online maturitu společně oslavit.
Když si teď snaží vzpomenout, o kolika různých variantách maturitních zkoušek se na začátku uvažovalo, má pocit, že ta online byla až jako poslední možnou. Postupem času se ale stala tou nejvhodnější, nejrealističtější a překvapivě i nejbezpečnější. Trvalo to ale měsíce, než se daná technologie, přes kterou se nakonec online maturitní zkoušky realizovaly, odladila a otestovala, aby vyhovovala všem aktérům a nebyla pro žáky překážkou k jejich úspěšnému absolvování. Na co si ale Jitka Šťastná pamatuje dobře, byl vizionářský a odvážný přístup Ministerstva školství, které se včas rozhodlo, že prosadí a zejména zajistí, ve spolupráci s předními českými IT firmami, tuhle online formu maturitních zkoušek.
Od původní myšlenky až k úspěšné realizaci uběhlo skoro 10 měsíců, ale stálo to za to. Jako ředitelka střední školy může odteď nabídnout online maturitu každému žákovi a žákyni, kteří o ni projeví zájem. Její škola, stejně jako další střední školy v České republice, právě dokázala, že i takovým krokem, jako je online maturitní zkouška, lze úspěšně snižovat nerovnosti v přístupu ke vzdělávání a naplnit tím jeden z hlavních cílů Strategie 2030+.
Kdy jindy vydat podobný text než právě 1. dubna? Co by se však muselo stát, aby se z výše uvedené aprílové fikce stala realita? A jak vzdálená může taková realita být? Dočkáme se jí někdy? A přáli bychom si ji vůbec?
V současné době se naše pozornost stále více obrací k budoucí podobě hybridního vzdělávání. Stále více přemýšlíme o nejlepším propojení prezenční a online formy výuky. Nad online podobou přijímacích a závěrečných zkoušek se však již tolik nezamýšlíme. Jejich nabídka ale bude do budoucna nevyhnutelná, podobně jako je tomu u naší výuky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.