Autor: freepik.com |
Odpovím krátce: aby oslovila více různých cílových skupin. Hlavní otázkou však je spíš jejich výběr a to, jak a co v nich budeme konkrétně sdílet, abychom naplnili cíl, pro který jsme je zakládali a dále provozujeme. A tyto cíle se mohou škola od školy pochopitelně lišit.
Prezentace školy v sociálních médiích a dalších online platformách zdaleka nekončí u Facebooku a Instagramu, ale jde mnohem dál. Některé z nich nám dnes nemusí dávat smysl, neměli bychom je však zcela ignorovat, ale snažit se hledat jejich možný potenciál také ve škole. Může nám to totiž v budoucnu poskytnout nemalou konkurenční výhodu. Pojďme se tedy na deset z nich nyní stručně podívat s představením možného cíle, cílových skupin i typu vhodného obsahu.
cíl | pro koho | obsah | |
|
zajištění rozšířeného sdílení oficiálních informací školy | rodiče, prarodiče, učitelé, žáci | aktuality, tematické zprávy |
|
přiblížení dění ve škole budoucím žákům a rodičům formou chatu a multimediálního obsahu | uchazeči, současní i bývalí žáci, rodiče | exkluzivní multimediální obsah ze školních akcí |
|
sdílení školních událostí v reálním čase | učitelé a lidé z oblasti vzdělávání | postřehy z výuky, projektů a dalších škol. činností |
|
sdílení toho, co umíme, co jsme vytvořili, nebo toho, co se chystáme realizovat | učitelé, rodiče | přípravy do výuky, výstupy z výuky |
Tumblr |
sdílení školních příběhů | žáci, rodiče | krátké blogy doplněné multimediálním obsahem z pohledu žáků |
|
komunikace s profesním světem | firmy z oboru, vzdělávací komunita | aktuality, akce školy, sdílení spolupráce |
YouTube |
sdílení akcí školy nebo aktuálního dění ve škole | žáci, rodiče, učitelé | záznamy školních akcí, online kurzy učitelů, živé vysílání ze školy |
TikTok |
oslovit širší publikum | žáci, učitelé | krátké videopříběhy ze školy, mikrovýuka učitelů |
Clubhouse |
diskuze k aktuálním tématům | žáci, učitelé, rodiče | aktuální témata školy nebo z oblasti vzdělávání |
Anchor.fm |
informovat o dění ve škole formou podcastu | žáci, učitelé, rodiče, zaměstnanci školy | rozhovory s lidmi ze školy |
O web, sociální sítě a další platformy nabízející informace o dění ve škole se nestarají jednotlivci z řad administrátorů, učitelů, nebo dokonce vedení školy, ale celá školní redakce, tvořená převážně z žáků napříč obory a ročníky tak, aby zde byla kvalitní zastupitelnost. Tato redakce pak má své podredakce pro konkrétní sociální platformy. Může tu být sekce pro Facebook, Twitter a LinkedIn, dále část redakce zastřešující Instagram a YouTube, jiná, starající se o audio obsah (diskuzní pořady nebo podcast) atd. Redakci pak vedou vybraní učitelé. V týmu samozřejmě nechybí ani zástupce vedení školy. Důležité je správné nastavení procesů, aby každý člen věděl, co, jak a kdy má dělat. Nesmíme zapomínat ani na zajištění moderování příspěvků, zejména u mladších žáků (typicky na základních školách).
Školní redakce také nefunguje stejně během celého školního roku. V některých obdobích je komunikace s veřejností intenzivnější (např. v době konání Dnů otevřených dveří nebo během náborů apod.), jindy je volnější. Více multimediálního obsahu má škola k dispozici v době konání adaptačních kurzů, vánočních akcí, kurzů pro žáky a veřejnost, tanečních apod. Redakce se těmto situacím může přizpůsobit, a mít např. svou stálou skupinu a rozšiřující tým, který ji doplní právě v konkrétně vytipovaných obdobích.
Kdo může být na fotografiích a videích a ostatním materiálech, jaké informace o žácích zveřejňujeme, zda s danou platformou pracují pouze dostatečně staří žáci, jak zajistíme správu a bezpečnost přístupů do nich, či jak ochráníme zapojené žáky před šikanou a dalšími hrozbami internetu, jsou jen některé z řady otázek, na které se taktéž musíme zaměřit při návrhu fungování uvedených platforem a nastavení všech procesů a činností školní redakce.
Bez dobře nastavené komunikace ve škole to však celé nebude fungovat. Aby školní redakce mohla publikovat příslušný, výše popsaný obsah, musí se o něm dozvědět a dostat potřebné poklady k jeho následnému zveřejnění.
Škola může organizovat úžasné aktivity, když se o nich ale nikdo nedozví, jako by neexistovaly. Stejně tak nestačí, když na školní akci fotí a natáčí několik lidí, když se pak jejich pořízený materiál nedostane k těm, kteří jej mají zveřejňovat.
Dodržet pravidelnost v publikování na sociálních sítích (např. každý den jeden příspěvek nebo tři příspěvky týdně) může být poměrně náročné i s ohledem na počet daných sítí a může se pro nás ukázat jako nereálné. Proto bychom si měli předem stanovit realistický plán publikování a obsah zveřejňovat alespoň s nepravidelnou pravidelností. Protože nic horšího se nám nemůže stát než to, když založíme školní profil na sociální síti a brzy do ní přestaneme publikovat – ať už z jakéhokoliv důvodu. Asi není těžké uhodnout, jak to s ní dopadne. A to ani nemluvím o obrazu naší školy v konkrétní platformě. Její nové nastartování pak může být mnohem složitější.
Tento článek byl inspirován 15. EDUbytím, kde jsme se této problematice věnovali.
V příštím dílu si budeme povídat o tom, kde stráví učitelé nadcházející léto. Už máte plán? Přijďte druhé inspirovat nebo se inspirovat od jiných učitelů.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.