Kanada je na špici žebříčku Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) v oblasti dosaženého vzdělání občanů. Mimořádně dobře si vede také v mezinárodním ověřování dosaženého vzdělání 15letých žáků v programu PISA spravovaném OECD, v němž se řadí mezi pět nejlepších zemí.
Ontarijskou vzdělávací a výzkumnou společnost Contact North sledujeme už hodně dlouho (zde). Její výstupy jsou nesmírně cenným příspěvkem k poznání, kudy se ubírá vývoj vzdělávacích technologií. Možná bude stát za to, když se podíváme na to, co navrhuje kanadské vládě, je-li jejím cílem na současný stav navázat a pokračovat v jeho rozvoji tak, aby kanadské školství zůstalo i v budoucnosti jedním z nejlepších systémů veřejného vzdělávání na světě.
Contact North navrhuje těchto pět odvážných akcí:
Zavést otevřené vzdělávání
Je třeba dát každému k dispozici kvalitní kurzy využívající online výukové zdroje uložené na specializovaném portálu dostupném po celém světě. Online zápis, přijetí ke studiu a získané certifikáty by měly být evidovány prostřednictvím centralizované služby (např. MyCred).
Vybudovat Národní centrum pro ověřování schopností a znalostí
Ten, kdo již má určité znalosti a schopnosti, nepotřebuje ztrácet čas plněním úkolů studijního programu se stejným zaměřením. Musí však být schopen úroveň svých schopností prokázat. Vzhledem k tomu, že roste počet použitelných metod pro ověření kompetencí, je stále lépe představitelná možnost vzniku systému, který bude schopen kompetence ověřovat a udělovat certifikáty (případně kredity pro vysokoškolské studium).
Zpřístupnit nové formy získávání schopností
Je třeba přehodnotit vzdělávání, jehož cílem je příprava na výkon povolání. Od programů založených na docházce a času je třeba se přeorientovat na učení založené na získávání aktuálně potřebných dovedností a schopnosti myslet.
Zavést jednotný systém ověřování schopností
Jednotný systém ověřování existujících schopností nesmí být svázán se studijními programy a nesmí být závislý na věku či historii uchazečů. Certifikáty o úspěšném absolvování by měly mít mezinárodní platnost, ale měly by být nabízeny lokálně. Je čas přestat hledat a začít jednat.
Kvalifikace učitelů
Ne všichni vyučující (zvláště na vysokých školách) jsou zapojeni do zvyšování profesní pedagogické kvalifikace. Je načase to po nich vyžadovat.
Jak vidno, tento dokument se vztahuje hlavně k terciárnímu a celoživotnímu vzdělávání, ale nepochybně lze nalézt celou řadu souvislostí, které by mohly být inspirací pro strategické řízení celého resortu – nejen v Kanadě.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.