![]() |
Autor: vectorjuice, freepik.com |
Když ve škole něco nefunguje, je často problém v komunikaci. Buď komunikujeme špatně, nebo nekomunikujeme vůbec (těžko říct, co je horší). A to se brzy projeví na práci a chování všech aktérů – vedení, učitelů (třídních i předmětových), dalších zaměstnanců, žáků a rodičů, a dříve nebo později na atmosféře celé školy. A nefunkční interní komunikace se následně přenese i do komunikace školy s veřejností.
Bez komunikační strategie a detailního plánu to zkrátka dlouhodobě nemůže fungovat ani ve škole. Jeho vytvoření by mělo iniciovat vedení školy a následně zajistit i realizaci a naplňování. Při nastavení správného komunikačního plánu školy je přitom potřeba myslet na několik aspektů.
Detailní vymezení jednotlivých účastníků komunikace vám pomůže uvědomit si všechny komunikační skupiny, které ve škole vznikají (viz bod 3 níže). Konkrétně sem patří:
Začněte analýzou všech forem komunikace v rámci vašeho školního informačního systému a školního vzdělávacího prostředí a analýzou jednotlivých aktérů této komunikace, jinak řečeno s kým a jak prostřednictvím těchto systémů komunikujete. Patří sem například:
Zmapujte všechny komunikace v rámci různých skupin a mezi skupinami navzájem, tj. kdo s kým ve škole komunikuje. Nabízí se tyto varianty skupinových komunikací:
z pohledu vedení školy:
z pohledu učitelů
z pohledu rodičů
Pro každou z výše uvedených komunikačních skupin (bod 3) vyberte vhodný komunikační kanál (bod 2). Ne všechno je efektivní řešit skupinovými zprávami, ať už se posílají e-mailem, nebo prostřednictvím školního informačního systému. Na komunikaci v rámci jedné skupiny (vedení, předmětové komise, třídní učitelé, zástupci žáků aj.) se hodí využít PLC týmy v Teamsech (obdobně Google Groups v rámci Google Workspace). Ty se hodí také pro komunikaci vedení s učiteli, vedení s žáky, učitelů s žáky. Pro komunikaci skupin v rámci různých projektů lze použít jednotnou platformu z aplikací třetích stran (Trello, Notion aj.).
Pro jednotlivé skupiny také zvolte vhodné formy komunikace, které lze mezi sebou kombinovat nebo nahrazovat jednu druhou. Zvažte následující varianty:
Při návrhu komunikačního plánu školy myslete v širším kontextu. Pomoci by vám v tom mohly následující tipy.
Na realizaci komunikačního plánu školy se samozřejmě nepodílí pouze její vedení. Měli by na něm participovat i další, kterých se bude týkat. Vedení školy může na začátku iniciovat jeho vznik sestavením komunikačního týmu a nominovat do něj zástupce z řad učitelů, zaměstnanců školy, žáků a rodičů. Neměl by zde chybět ani ICT koordinátor nebo člen realizačního týmu strategie online (hybridního) vzdělávání na škole.
Při vytváření efektivní komunikace bychom měli myslet především na ty, kterých se týká, a vymyslet pro ně takový model, který jim tuto komunikaci ve škole i mimo ni usnadní. Aby si nikdy nemuseli lámat hlavu nad otázkou, zda je horší špatná komunikace, nebo žádná, protože ani jednu z nich nepoznají.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025