Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Od Wordu ke Craftu aneb ukázka posunu v digitálních kompetencích
Odborný článek

Od Wordu ke Craftu aneb ukázka posunu v digitálních kompetencích

4. 11. 2022 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jaroslav Mašek
Tento článek je součastí seriálu: Posun v digitálních kompetencích

Anotace

Když za mnou přišel můj žák, aby mi řekl o zajímavé nabídce na ještě zajímavější aplikaci, vznikl z toho tenhle článek. A navíc byl vytvořen pomocí uvedené aplikace.
 

„Pane učiteli, a znáte Craft?“ zeptal se mě žák 1. ročníku střední školy po skončení hodiny. O Craftu jsem věděl a před pár měsíci ho i krátce vyzkoušel. V mém workflow ale byly jiné nástroje na tvorbu a organizování poznámek a dokumentů. Řekl jsem mu o aplikacích Evernote a Ulysses, které místo Craftu používám. První znal, druhou nikoliv. Bavili jsme se i o dalších alternativách, editorech Notion a Bear, které jsme oba znali.

„Craft má teď akci pro žáky a učitele s názvem Back to School, v rámci které mohou získat verzi PRO zdarma až na 5 let,“ dodal nakonec. To mě zaujalo. Řekl jsem si, že to je výborná příležitost Craft pořádně vyzkoušet, a vyplnil aplikační formulář. Když jsem jej pak začal naplno používat, nepřemýšlel jsem primárně o možnostech, které nabízí, ale o něčem úplně jiném.

Craft aneb moderní tvorba dokumentu

Při práci v Craftu, ať už na iPadu, iPhonu (viz video níže), Macu, PC s Windows, nebo v prostředí prohlížeče, si najednou uvědomíte několik věcí:

  1. rozdíl v digitálních dovednostech oproti editorům Microsoft Word nebo Google dokumenty,
  2. jak příjemná je práce v celém prostředí bez ohledu na platformu (iOS, iPadOS, MacOS, Windows, web) a způsob ovládání (iPad vs Mac),
  3. jak důležitou roli hraje u jakéhokoliv produktu UX/UI,
  4. jak je důležité najít rovnováhu mezi jednoduchostí produktu a rozsahem nástrojů, které nabízí.

 

Nezahltit se formátováním, soustředit se na tvorbu

Tento odstavec právě píšu v aplikaci Craft na mobilním telefonu v tramvaji během cesty ze školy. A je to stejná radost, jako když jsem předtím psal na notebooku, přestože jde o rozdílné přístupy (dotyk vs. klávesnice). Najednou si ale uvědomíte, proč je tento produkt tak populární. Můžete se v něm plně soustředit na tvorbu a přestat myslet na formátování, které je zde velmi decentní a svou přítomností neruší. Osobně preferuji markdown přístup (sám používám editor Ulysses, ve kterém vznikly všechny moje dosavadní články na Spomocníkovi), ve kterém je formátování zcela skryto za markdown značkovací jazyk. Craft sice není markdown editor, tento koncept ale podporuje (lze v něm psát i pomocí markdownu), navíc podporuje převod do aplikace Ulysses nebo právě do již zmíněného editoru Bear a do řady dalších, například do mé oblíbené deníkové aplikace Day One. O rozsahu podporovaných formátů a pokročilých možnostech sdílení nebudu ani mluvit.

Při zmínce toho, jakým způsobem se při používání Craftu dokážete soustředit na samotnou tvorbu a obsah, se zde nabízí srovnání s grafickým editorem Canva. Jeho popularita je do velké míry dána právě tím, že pro návrh základní vektorové grafiky nemusíte mít pokročilé dovednosti v úpravách křivek. I tady se můžete plně ponořit do tvorby, zapojit grafickou kreativitu a nemyslet přitom na nic jiného. Práce je v něm zcela intuitivní a vše jde tak nějak samo. A opět je to radost.

Proč další editor, když už používáme Microsoft Word a Google dokumenty?

Teď se asi ptáte, k čemu potřebujeme Craft, když žáci používají Microsoft Word nebo Google dokumenty. Proč si máme zbytečně komplikovat život? Vždyť jsme zatím ve škole ani nevymysleli, kam (do jakých předmětů) ten náš stávající editor zařadíme. Kdo, kde a jak ho bude učit, když to nebude v informatice? A teď bychom se měli ještě zabývat dalším? A proč dát přednost Craftu před Wordem, který je natolik komplexní, že se v něm žáci naučí veškeré potřebné dovednosti od tvorby jednoduchých textů až po pokročilé formátovací techniky spojené například s tvorbou ročníkových či jiných odborných prací, kde se bez nich takřka neobejdou?

Odpověď na všechny tyto otázky vede přes otázku jedinou: co je naším cílem?

Pokud je jím dosažení pokročilých dovedností spojených s formátováním pomocí stylů, stránkováním pomocí oddílů, vytvářením několikaúrovňových položek v obsahu, hromadná korespondence nebo pokud žáky připravujeme na ECDL apod., pak musíme sáhnout k nástrojům, jako je Microsoft Word, případně pouze k němu. Pokud je však naším cílem a prioritou schopnost kreativní tvorby, které složité formátování může bránit v rozletu, mohl by být Craft vhodnou, a dokonce lepší volbou. Pokud je jím naučit žáky tvořit pomocí jazyka Markdown, pak se musíme poohlédnout po editorech tohoto typu atd.

Pro naplnění těchto cílů půjde pokaždé o trochu jinou digitální kompetenci a naším úkolem je jediné: vědět o různých konceptech práce s textem, představovat je žákům a poté nechat na nich, aby si sami dokázali vybrat ten, který pro ně bude nejvýhodnější v dané situaci. Čím jednodušší, intuitivnější a uživatelsky přívětivější pro nás daný nástroj bude, tím menší starost nám bude dělat jeho zapojení napříč předměty. Otázka tedy nestojí: kam např. s Wordem? Otázka zní: co chceme dělat a zda na to potřebujeme právě Word (nebo jiný editor); a nestačilo by něco jednoduššího, např. právě Craft? Podobně jako v případě ořezu fotky nepoužijeme robustní Adobe Photoshop, ale aplikaci Fotoaparát přímo v telefonu. Proto, když se mě žáci zeptají: „A v čem to máme psát?“, odpovím: „V jakémkoliv editoru chcete, ale musí to splňovat uvedené náležitosti.“

*

Jak vypadá tento článek v aplikaci Craft? Podívejte se.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.