Vždycky jsem snil o tom, jak se žáky ve škole založíme školní rádio. Takové, kde se z nás stanou dýdžejové, moderující vlastní pořady se zajímavým obsahem a oblíbenou muzikou, kterou sami posloucháme v různých streamovacích platformách.
Dělat hudebního kurátora mě bavilo už během dospívání, kdy jsem si ještě na magnetofonových kazetách vytvářel své první hudební mixy a o něco později na tanečních soutěžích připravoval a pouštěl ty podle mě nejlepší skladby, na které mohly páry v jednotlivých tancích předvádět své taneční kreace.
Jak to ale vyřešit s autorskými právy, aby v našem vysílání mohla zaznít hudba jako v opravdovém rádiu, tedy nejen melodie z otevřených zdrojů? Jak zařídit, aby ve školním rádiu mohli vystupovat Beyoncé, Kendrick Lamar, Harry Styles, Lizzo, Adele, Doja Cat, Rüfüs Du Sol, Bonnie Raitt, Odesza, Ed Sheeran, Billie Eilish nebo třeba moji oblíbení Satin Jackets, Poolside, Ellie Goulding či Kylie Minogue a celá řada dalších skvělých zpěváků, zpěvaček a skupin z našich osobních playlistů, jež bychom v Creative Commons či Royalty Free platformách, jako jsou Artlist.io nebo Epidemic Sound, našli jen stěží?
Dřív nebo později vám, stejně jako mně, dojde, že abychom toho docílili a dělali to legálně (jak jinak), úplně zadarmo to nepůjde, nebo alespoň ne dlouhodobě, a bude k tomu potřeba udělat pár kompromisů.
Možné řešení jsem objevil teprve nedávno v podobě aplikace Stationhead, pomocí níž mohou umělci a hudební fanoušci společně poslouchat, ale především živě streamovat hudbu v rámci svých show.
Stationhead není jedinou službou, která tuto funkcionalitu dnes nabízí. Možnost živého vysílání hudby, kterou právě posloucháme, komukoliv, kdo ji chce poslouchat s námi, nedávno představila také hudební platforma Tidal. Mimochodem, sdílené poslouchání, ovšem pouze v uzavřené skupině předem pozvaných přátel, už nějaký čas nabízí Apple Music nebo Spotify. Rozdíl mezi Tidalem a Stationheadem je ten, že v prvním případě musí být všichni na Tidalu (bez možnosti pokročilé moderace), kdežto k vysílání na Stationheadu se mohou připojit jak uživatelé Apple Music, tak Spotify. A tady se dostáváme ke zmíněným limitům.
Aby mohli uživatelé v aplikaci Stationhead své pořady vysílat nebo poslouchat stanice druhých, musí mít prémiový účet v jedné z výše uvedených služeb, tj. Apple Music či Spotify, což ne všichni žáci mají nebo si mohou dovolit. V případě Apple Music se v současnosti jedná o 165 Kč měsíčně, u Spotify 5,99 eura měsíčně. Bohužel studentské slevy (u Apple Music 89 Kč, u Spotify 2,99 eura) se týkají pouze univerzit a v prostředí základních a středních škol je tedy momentálně nelze uplatnit. Jen pro doplnění, v obou uvedených hudebních službách mohou mít vlastní účet uživatelé od 13 let.
Než se dostaneme k tomu, jak vyřešit možné znevýhodnění těch žáků, kteří prémiový účet nemají, pojďme se podívat na to, jak probíhá vysílání pomocí Stationheadu.
Během něj s posluchači komunikujete kromě mikrofonu také prostřednictvím chatu, přidáváte nové, případně odebíráte dříve přidané skladby. Také můžete do vysílání zapojit jiné účastníky, když vás o to v průběhu vysílání požádají, a moderovat pořad společně. Samozřejmostí je lajkování právě hraných skladeb nebo nově též zasílání drobných finančních darů vašim oblíbeným hudebníkům. Po ukončení vysílání máte možnost pořad uložit do vašeho profilu, aby si jej mohli vaši fanoušci poslechnout kdykoliv ze záznamu.
A nyní se dostáváme k tomu podstatnému. Jak zapojit žáky a žákyně, kteří by ve školním rádiu chtěli moderovat své pořady, ale nemají předplacený ani Apple Music, ani Spotify. Zde jsou nastíněny dva možné scénáře:
U školního předplatného pak musíte zajistit, aby je vždy používal jen ten žák případně učitel, který právě vysílá, a výhradně pro toto vysílání. I tak je toto sdílení jednoho účtu poměrně na hraně (pokud ne za ní).
Vyhnout se výše uvedenému, trochu nešťastnému scénáři lze elegantně tak, že žákům a učitelům z týmu školního rádia individuální předplatné zaplatíte (např. prostřednictvím crowdfundingu), aby měli každý vlastní a mohli jej používat i mimo vysílání. Přestože toto řešení může být pro vás v mnoha směrech poměrně náročnou výzvou, je to bezesporu moc pěkná odměna těm, kteří se na školním rádiu podílejí.
Zatím jsme se nezabývali tím nejdůležitějším, tedy, jaké pořady budeme v našem školním rádiu vysílat, co se v nich bude odehrávat a pro koho budou určeny. To všechno vyřešíte společně se žáky v rámci vašeho vysílacího týmu.
Uspořádejte úvodní schůzku, na kterou pozvete všechny, kteří by se chtěli do školního rádia zapojit, a tam nastiňte svou vizi a nechte účastníky (členy týmu), aby přišli s vlastními nápady na pořady s konkrétním formátem a obsahem. Pak sestavte zkušební plán vysílání a začněte pilotně vysílat. Ještě předtím ale bude potřeba školní rádio propagovat, aby se o vašem vysílání včas dozvědělo co nejvíce lidí ve škole i mimo ni.
Ti, co by nemohli vaše rádio poslouchat z toho důvodu, že nemají předplacenou službu Spotify nebo Apple Music, pozvěte k poslechu živého vysílání, které tak jako tak bude probíhat ve škole. Čím více se do prvního vysílání zapojí žáků a učitelů, ať už aktivně v roli moderátorů, nebo pasivně v roli posluchačů, tím lépe.
Když jsem se o svém záměru rozběhnout školní rádio zmínil žákům a žákyním v naší škole, vyvolalo to značné nadšení, které mě až překvapilo. Troufám si říct, že o moderátory a moderátorky tu mít nouzi nebudeme. Já sám mám nápady na několik vlastních pořadů, jež jsem si v minulosti sám vyzkoušel v rámci svého vysílání ve Stationheadu. Ve školním rádiu to ale bude úplně jiná písnička. Už se těším na naše první vysílání.
Možná se celou dobu ptáte, jaký to má celé smysl. V čem může být takové moderování v rádiu a pouštění písniček užitečné? Mohl bych teď začít vyjmenovávat spoustu různých digitálních i nedigitálních kompetencí, které zde můžeme rozvíjet. Nad všemi však vidím jeden hlavní a pro mě asi nejdůležitější cíl celého tohoto projektu: pomocí školního rádia rozšiřovat dobré klima ve škole. To, co ve školním rádiu můžeme společně prostřednictvím interakce, ať už v podobě slov, nebo hudby zažívat, stěží zažijeme jinde.
A je tu ještě jedna věc, kterou stojí za to zmínit. V době, kdy naše chování a obsah, který konzumujeme, a to nejen v hudebních platformách, ovlivňují nástroje umělé inteligence, v době, kdy jsou dokonce samotní moderátoři nahrazováni umělou inteligencí, může být fajn jít prostřednictvím našeho školního rádia na chvíli proti proudu a ukázat, že lidské kurátorství má pořád svůj význam a nezastupitelnou roli, a to zejména ve škole.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Škola 2.0.
Ostatní články seriálu: