V Číně již 2 roky platí zákon omezující hraní online her dětmi na 3 hodiny týdně. Připravuje se však nový, který restrikce výrazně posílí [1]. Bude se týkat nejen hraní her, ale bude určovat i to, jaký obsah je dovoleno v určitém věku prohlížet, které aplikace mohou děti používat, jak mají rodiče jejich přístup kontrolovat apod. Součástí je požadavek na spolupráci zainteresovaných firem – výrobců zařízení, vývojářů aplikací, prodejců, a to včetně zahraničních.
Například děti do 8 let budou podle návrhu smět používat „chytré“ přístroje jen 40 minut denně a budou smět prohlížet jen neškodný výchovný obsah. V 8 letech se čas má zvednout na 60 minut, a podobně se pak má prodlužovat podle dosaženého věku (Proposed Guidelines for “Minors’ Modes”).
Potíž je v tom, že tato omezení lze obejít. Dosud tomu tak bylo nejčastěji využitím účtu někoho dospělého (rodiče) nebo služeb portálu, který věk důsledně nekontroloval. Nový zákon se bude snažit všechny tyto nedostatky eliminovat. Zda se, že se bude čínská vláda snažit zavést centralizovaný systém ověřování totožnosti uživatelů internetu pomocí rozpoznávání obličeje. Některé služby již tuto funkci používají (např. Tencent).
Vše nasvědčuje tomu, že již minulé zavedení restrikcí splnilo svůj účel. Podle studie Niko Partners [2] mělo zřetelný vliv na hraní her mladými lidmi. Jen na platformě Tencent došlo v prvním čtvrtletí 2023 k dramatickému poklesu času stráveného mladými lidmi hraním (o 96 %) i plateb s tím spojených (o 90 %).
Čína tak jednoznačně zvyšuje svůj náskok v oblasti kontroly uživatelů internetu (ta se ve skutečnosti netýká jen dětí). Všude na světě se určitě najde dost zastánců tohoto postupu (zvláště mezi rodiči a učiteli). I ve Spojených státech jsou tendence zavádět restrikce. Potíž je v tom, že každá taková kontrola přináší velké problémy spojené se soukromím, které naopak zákony v demokratickém světě zaručují a jsou mnohem přísnější zvláště u dětí [3].
Bude zajímavé sledovat, zda se ověřování totožnosti a kontrola toho, co děti na internetu dělají, prosadí. Od ní je již jen malý krůček k hlídání všech, k cenzuře a masivnímu ovlivňování myšlení lidí.
China introduces regulations for time spent playing online games
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.