noplace
Tiffany Zhong od malička fascinovaly Y2K technologie. Stejně jako mnoho jejích vrstevníků z generace Z se zajímala o první, jednoduché sociální sítě přelomu tisíciletí. Platformu Myspace ale osobně nikdy nepoznala. V době její největší slávy chodila ještě na základní školu. Často si kladla otázku, jaké by to bylo, kdyby tuto síť používala generace Z dnes. A rozhodla se, že jí to umožní. Začátkem července 2024 spustila noplace, aplikaci, která v sobě zahrnuje celou řadu původních charakteristických prvků Myspace. A za dva týdny se s ní umístila na prvním místě mezi sociálními aplikacemi v AppStore.
[1]
[2]
Každý uživatel začíná krátkým profilem, do kterého lze přidat osobní údaje, jako jsou vztahový status nebo věk, a volně formulovanou sekci „o mně“. Uživatelé se též mohou podělit o své zájmy a podrobně popsat, co právě sledují, hrají, čtou a poslouchají, a také vkládat klipy písní. K dispozici je dokonce „top 10“, pro zvýraznění nejlepších přátel, přestože právě tato funkce v Myspace způsobila značná traumata předchozím generacím.
Aplikace uživatele vybízí, aby si do profilu přidávali své zájmy a následně hledali podobně smýšlející přátele. Střetávající se různorodá barevná schémata vysoce přizpůsobitelných profilů noplace nicméně dobře zachycují atmosféru původního prostředí Myspace.
Navzdory mnoha podobnostem je noplace víc než jen znovuvytvořením vzhledu Myspace. Existuje zde složitý systém hraní, při kterém jsou uživatelé odměňováni odznaky za dosažení vyšších úrovní, když aplikaci více používají. Tyto úrovně odpovídají různým činnostem, jako je psaní na zdi přátel nebo interakce s jinými uživateli. K dispozici je také hromadný centrální kanál podobný tomu na Twitteru (nyní X), kde uživatelé mohou rozesílat rychlé aktualizace všem ostatním uživatelům.
[1]
Nabízené funkce noplace, které z části kopírují původní prostředí Myspace, jsou pouhým výchozím stavem.
Jak Tiffany Zhong uvádí, první uživatelé začali aplikaci používat nečekanými způsoby.
„Přibližně 20 % příspěvků za poslední týden byly otázky,“ popisuje a přirovnává tento stav k trendu generace Z, která používá TikTok a YouTube jako vyhledávač. „Naše představa toho, co vytváříme, je vlastně stát se sociálním vyhledávačem. Všichni si myslí, že noplace je jako jiná sociální platforma, ale protože lidé již začali pokládat otázky, budujeme funkce, kdy se budou moci ptát a dostávat odpovědi od davu,“ doplňuje. [1]
Tiffany Zhong má ale mnohem ambicióznější plán a jasnou vizi. Chce dosáhnout toho, že sebevyjádření lidí bude upřednostňováno před jejich vlivem. „Honíte se jen za počtem sledujících oproti tomu, abychom byli sami sebou,“ vysvětluje. „Je logické, že se tímto způsobem sociální sítě vyvinuly, ale pak jsou to mediální platformy. Už to není sociální síť.“
Noplace má navíc vlivné podporovatele. Mezi jejími investory jsou například zakladatel Redditu Alexis Ohanian. Přestože potenciál jejího možného úspěchu tu existuje, dobrá vize a dostatečný kapitál k jeho dosažení stačit nemusí. Bude záležet na mnoha dalších okolnostech. Posun ve způsobech, jakými generace Z a Alpha využívají sociální platformy směrem k větší autentičnosti a uzavřenosti v rámci svých sociálních komunit, aplikaci noplace do značné míry nahrává. Sledováním těchto aktuálních trendů může Tiffany Zhong tuto hlavní vizi podpořit, aby nakonec vedla i k úspěchu noplace. Návrat k původnímu konceptu prvních sociálních sítí včele s Myspace, ve kterém sociální stránka převládala nad tou mediální, je ale už výhrou sama o sobě.
*
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.