Kam budou směřovat vzdělávací technologie v roce 2025?
Portál eSchool News tuto otázku položil vybraným pedagogům, EdTech odborníkům a manažerům technologických společností. Pojďme se podívat na souhrn deseti nejzajímavějších myšlenek a prognóz.
Školy budou potřebovat nástroje, které sníží administrativní náročnost a umožní pedagogům soustředit se na podporu osobních vztahů se žáky. Rok 2025 bude vyžadovat odolnost a kreativitu, ale také nám nabídne příležitost znovu se zaměřit na to, na čem opravdu záleží: na podporu žáků a pedagogů, kteří je inspirují.
—Scott Anderberg, výkonný ředitel, Moodle
Rok 2025 změní přírodovědné vzdělávání zavedením výukových platforem založených na umělé inteligenci, které se budou dynamicky přizpůsobovat zájmům a tempu učení žáků, což zvýší dostupnost a inkluzi vzdělávání. Navíc vzniknou virtuální laboratoře se simulacemi, které umožní žákům experimentovat bez geografických omezení. Tato evoluce učiní vysoce kvalitní STEM výuku celosvětově dostupnou.
—Tiago Costa, architekt pro cloud a AI ve společnosti Microsoft a instruktor videolekcí Pearson
V roce 2025 dojde k posunu směrem k rozvoji strategií pro GenAI, vytvoření jasných politik a pravidel, integraci do výuky a nastavení bezpečnostních mantinelů pro pedagogy a studenty s uvědoměním si potřeby zvyšování kvalifikace učitelů, a to nejen aby mohli využívat GenAI k personalizaci výuky, ale také proto, aby mohli učit žáky, jak tuto technologii zodpovědně používat. Na druhé straně budou IT vedoucí řešit rostoucí nároky na infrastrukturu a stále častější kybernetické hrozby.
—Delia DeCourcy, vedoucí stratég, Lenovo Worldwide Education Team
Vzdělávání se bude v roce 2025 soustředit na technologie, které posilují smysluplné vztahy a podporu studentů. Prioritou budou nástroje, které podporují autentické vazby mezi pedagogy a studenty a odrážejí základní hodnotu lidských vztahů pro dosažení úspěchu. Tyto technologie budou také řešit klíčové problémy, jako je zlepšení docházky, snížení problémů s chováním a podpora duševního zdraví. Budoucnost vzdělávání bude nakonec vyvažovat technologický pokrok s trvalým významem lidského kontaktu, vytvářející inkluzivnější a podporující vzdělávací prostředí.
—Katie Dorn, spoluzakladatelka EmpowerU a viceprezidentka FullBloom
V hodnocení žáků se odkloníme od běžných modelů testování a přejdeme k autentičtějším přístupům, které budou plynule navazovat na výuku. Promyšlená integrace umělé inteligence, zejména technologie hlasové AI, změní hodnocení z občasné události na přirozenou součást procesu učení. Hodnocení s využitím hlasu otevře nové možnosti měření znalostí žáků přirozenějšími a přístupnějšími způsoby, přičemž bude zajištěno, že technologie bude sloužit jako nástroj, který doplní, nikoli nahradí klíčovou roli učitelů.
—Kristen Huff, vedoucí oddělení měření, Curriculum Associates
Předpokládám, že budeme nadále klást důraz na řešení chronické absence, přičemž na základních a středních školách se objeví celá řada možných přístupů. U středoškoláků budeme svědky zvýšeného důrazu na to, jak ze školy udělat místo, které studenti vnímají jako relevantní, poutavé a dostatečně flexibilní, aby vyhovovalo jejich individuálním potřebám. To zahrnuje využívání okamžité podpory pro zajištění jejich úspěchu, online vzdělávání rozšiřující nabídky, a učení propojené s kariérou a pracovními zkušenostmi, jež studentům přiblíží možnosti, které mají po skončení střední školy k dispozici.
—Amanda Kocon, hlavní strategická ředitelka, Edmentum
Celoživotní vzdělávání se stane novým standardem díky veřejnému zájmu o AI gramotnost. Demokratizace AI technologie a rozšiřování AI agentů učiní z dovednosti v oblasti AI prioritu. Na trhu práce začnou být poptávány kvantové dovednosti (porozumění a využívání kvantových principů a technologií k řešení problémů). A celkový nárůst kybernetických útoků a nově vznikajících rizik ještě více zdůrazní pokračující důležitost dovedností v oblasti kybernetické bezpečnosti.
—Lydia Logan, viceprezidentka pro globální vzdělávání a růst pracovní síly, IBM
Při pohledu do roku 2025 očekávám několik klíčových trendů, které dále posílí spojení pedagogů, umělé inteligence a multimodálního učení. AI bude poskytovat personalizované vzdělávací přístupy obohacené o různé formáty obsahu. Studenti budou stále více očekávat výukové materiály, které zapojí více smyslů. Začlenění krátkých videí, vytvořených a ověřených skutečnými pedagogy, interaktivních simulací a zvukového obsahu uspokojí různé vzdělávací preference, čímž se vzdělávání stane inkluzivnějším a efektivnějším. Učitelé budou hrát mnohem důležitější roli při vytváření a kurátorování multimodálního obsahu. Jejich odborné znalosti pak zajistí, že integrace technologií výuku zlepší, a nikoli znehodnotí.
—Nhon Ma, výkonný ředitel a spoluzakladatel, Numerade
Debata o digitálním občanství bude nadále sílit tím, jak budou školy upřednostňovat výuku žáků, kteří mají být etickými a kritickými konzumenty a tvůrci digitálního obsahu. Stále více škol bude podporovat žáky v orientaci ve stále složitějším digitálním prostředí, a současně se zaměřovat na radostné a smysluplné vzdělávací zkušenosti.
—Tara Nattrass, výkonná ředitelka pro inovační strategii, ISTE+ASCD
V roce 2025 zůstane vysoce efektivní doučování klíčovou strategií, nejen pro řešení přetrvávajících vzdělávacích mezer u studentů, ale také pro významnou roli v přípravě budoucích učitelů. Budeme svědky rostoucího sbližování lidí a technologických inovací, které učiní kvalitní doučování lépe škálovatelným a dostupným. Nejefektivnější programy budou kombinovat nenahraditelné prvky lidského mentorství (vztahy, které budují důvěru a zapojení studentů) s nástroji s podporou umělé inteligence, které podporují rozvoj doučovatelů a kvalitu programů. Budoucnost doučování nespočívá v nahrazení lidských doučovatelů technologiemi, ale spíše ve využití technologií k zefektivnění lidských doučovatelů. Umělá inteligence bude stále častěji sloužit jako multiplikátor síly, který bude pomáhat koučovat doučovatele, personalizovat výuku a měřit dopad.
—Alan Safran, výkonný ředitel a spoluzakladatel, Saga Education
Ze všech uvedených predikcí lze vyčíst jedno společné sdělení: v roce 2025 se vzdělávání octne na mnohem zásadnější pomyslné křižovatce, kde se spolu potkají, a možná dokonce střetnou lidé (učitelé a žáci) a technologie (AI, multimédia, kyberbezpečnost, VR/AR, ad.). Není to však ten typ křižovatky, kde bychom se museli rozhodovat, máme-li se vydat napravo (za lidmi), či nalevo (za technologiemi). Naše křižovatka má tvar T, po níž učitelé se žáky přicházejí z jedné strany, technologie z druhé, a dále se společně vydávají po stejné, prostřední cestě za dosažením doposud nejkvalitnějšího možného vzdělávání, kterého by sami nikdy nedosáhli.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.