Jeven Dovey publikoval své první YouTube video před více než 8 lety. A byla to právě tato platforma, kterou si vybral k prezentaci své kreativity. Jako většina aktivních youtuberů za tu dobu ušel dlouhou cestu, během níž dokázal pravidelně reflektovat předchozí období a vyhodnotit, co se mu v něm podařilo, kam se chce dál posunout, ale i to, co už v následujícím roce dělat nechce. Místo toho, aby si dával předsevzetí, zvolil si jedno slovo, které nejlépe vystihovalo způsob, jakým se rozhodl k nadcházejícímu roku přistupovat.
[1]
Pro první rok své tvorby na YouTube, která byla primárně o natáčení a publikování videí, si zvolil slovo vytvářet. Za 8 let se toho ale hodně změnilo, nejen na uvedené platformě, ale i v produkci Jevena Doveyho.
Už netočil jen pro zábavu. Začal tvořit produkci, která jej tolik nenaplňovala. Z původně nezávislé tvorby se stal byznys, který si vybral svou daň kvůli honbě za ziskem, popularitou a úspěchem. Jeven Dovey nebyl jediným youtuberem, který se během roku 2024 rozhodl pro změnu spočívající v ukončení této honby a návratu k původní nezávislé tvorbě, která přináší vlastní potěšení a kde prioritou není obsah, jenž přináší úspěch v podobě vyššího počtu sledujících nebo množství vydělaných peněz, ale takový, ve kterém dostane mnohem víc prostoru duševní pohoda.
Rok 2024 se u Jevena Doveyho nesl ve znamení optimalizace a redukce činností spojených s jeho produkcí a definovalo jej slovo zjednodušit. A na tyto změny pak navázal v roce 2025, pro nějž si zvolil slovo uskutečnit, které nejlépe reprezentovalo jeho původní cíl a záměr – vytvářet unikátní obsah, který ho nejen baví a přináší mu potřebný klid a pohodu, ale i takový, který zanechává důležitý odkaz.
„Je čas posunout se dál a uskutečnit své plány,“ vysvětlil svou volbu nového slova Jeven Dovey.
[1]
Přístup Jevena Doveyho je v mnoha směrech inspirativní, nejen pro komunitu tvůrců na YouTube, ale pro kohokoliv jiného.
Z 10 ponaučení, jež formovaly jeho slovo pro rok 2025, lze nalézt spoustu obecných, která platí pro jakoukoli tvorbu nebo činnost. Pojďme zmínit 5 z nich.
Nezapomeňte na své PROČ. Neztraťte svůj původní záměr tím, že se začnete soustředit na spoustu druhotných věcí. Uvědomte si, čeho chcete dosáhnout, a mějte jasný cíl, ke kterému míříte.
Nekopírujte obsah či formát, který produkují ostatní. Nevytvářejte kopie jiných kopií. Nesoustřeďte se na obsah někoho jiného na úkor rozvoje vlastní kreativity. Snažte se, aby vaše tvorba byla jedinečná a originální.
Vyberte si vhodné aplikace, které vám pomohou s organizací aktivit a plánováním vaší práce a pomocí nich si vybudujte vhodný systém, ve kterém snadno najdete vše, co souvisí s vaší tvorbou.
Pro organizaci úkolů to může být například GTD (Getting Things Done) aplikace, jako je Things, Todoist, TickTick apod., pro plánování a přípravu vaší práce pak třeba Notion, Evernote, aj.
Zaměřte se na tvorbu, která se vám osvědčila a zároveň vás posouvá dopředu. Obsah, který slouží pouze k udržení pravidelnosti či konzistence, omezte nebo úplně zrušte.
Najít si vlastní vyhrazený prostor je základní a mnohdy nezbytnou součástí pravidelné tvorby, která může mít v dlouhodobém horizontu dopad na kvalitu vašich výstupů, a nakonec ovlivnit i celou vaši práci.
[1]
„Jaké je vaše slovo pro tento rok?“ ptá se Jeven Dovey svého publika v úvodním videu roku 2025.
Tuto otázku však lze vztáhnout jak ke kalendářnímu roku, tak k tomu školnímu, a směřovat ji primárně na učitele, kteří si pro něj mohou zvolit slovo, jež nejlépe vystihne způsob, jakým ke školnímu roku budou přistupovat.
Takže jaké je vaše slovo pro tento školní rok? A jaké pro vaše žáky?
[1]
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Články v modulu Spomocník vydané v letech 2022 až 2025 vznikly v rámci projektu Podpora škol v kontextu digitalizace (Národní plán obnovy 3.1 DIGI) pro podporu pedagogů při ICT revizích RVP.
Další informace, metodické materiály i inspiraci do výuky jednotlivých předmětů i napříč předměty najdete na webu https://digitalizace.rvp.cz/
Národní pedagogický institut České republiky © 2025